Applied Practical Training in Special Education (5cr)
Course unit code: EKAS3006V24
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tiedostaa erityispedagogisen asiantuntijuutensa merkityksen yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää vuorovaikutuksen laadun perustavalaatuisuuden työyhteisössä, oppimistilanteissa ja erilaisissa verkostoissa
- osaa reflektoida omaa pedagogista toimintaa, osaamisen kehittymistä ja ammatillista kasvua
- osaa soveltaa ja jakaa erityispedagogista osaamistaan erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppijoiden tarpeisiin vastaavaa opetusta
- osaa soveltaa oppimisen tuen keinoja ja tarkastella yhteisön hyvinvointia tukevaa toimintaa ammatillisen kehittymisen kannalta
- ymmärtää ja osaa soveltaa monialaisen tuen näkökulmia ja työmuotoja oppijoiden tuen rakentamisessa
- osaa kriittisesti sekä rakentavasti reflektoida toimintaansa ja kokemuksiaan asettamiensa tavoitteiden suunnassa
Content
- erityisopettajan pedagoginen asiantuntijuus ja toiminta yhteiskunnallisissa, kulttuurisissa ja yhteisöllisissä konteksteissa
- vastuullisuus, vastavuoroisuus ja monitoimijuus työyhteisössä
- yksilön ja yhteisön hyvinvointi ja oppimista tukeva toimintakulttuuri
- tutkimusperusta pedagogisessa suunnittelussa, arvioimisessa ja kehittämisessä (tutkiva opettajuus)
- erityisopetuksen käytänteet harjoittelupaikassa, tuen prosessit ja pedagogiset asiakirjat
- työyhteisön toimintakulttuuriset ulottuvuudet ja yhteisopettajuus
- oppijoita yksilöllisesti huomioivien opetuskokonaisuuksien suunnittelu, toteutus ja arviointi
- oman erityispedagogisen ajattelun ja toiminnan syvällinen, monipuolinen reflektointi
Qualifications
EKAS2004 Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu 5 op
EKAS3005 Erityisopetuksen syventävä harjoittelu 7 op
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
HYVÄKSYTTY:
Arvioinnissa huomioitava, että opiskelijat tulevat harjoitteluihin kehittymään kukin omista lähtökohdistaan. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit täyttyvät:
Hyvä vuorovaikutuskyky toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä: Opiskelija osaa
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden sekä koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun arvojen ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään näkökulmien taustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon eri osapuolten tarpeita ja tavoitteita.
Hyvät kognitiiviset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä. Opiskelija osaa
- käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen vaatimuksiin
- pitää yllä tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimii pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.
Hyvät sosioemotionaaliset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä: Opiskelija osaa
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja, ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja mukauttaa, säädellä ja ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla, myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön tavoitteet sekä ymmärtää oman roolinsa monenlaisissa kasvatustilanteissa
TÄYDENNETTÄVÄ:
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä tai että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat kriteerit eivät kaikilta osin täyty.
HYLÄTTY:
Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoitteluille asetettuja osaamistavoitteita.
Materials
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali
Further information
- Soveltava harjoittelu voidaan ahotoida, mikäli opiskelijalla on sen osaamistavoitteita vastaavaa aikaisempaa työkokemusta. Opintoihin liittyvät kirjalliset tehtävät suoritetaan ohjeiden mukaisesti.
- Opiskelijan on esitettävä lasten ja nuorten kanssa toimivilta edellytettävä rikostaustaote opintojakson vastuuopettajalle ennen harjoittelun alkua.
Execution methods
- opiskelija työskentelee harjoittelupaikassaan neljän viikon ajan ohjaavan erityisopettajansa työparina
- harjoittelussa toteutetaan sekä yksin- että yhteisopettajuutta
- opiskelija osallistuu ohjaajansa työpäiviin hänen työaikansa ja -tehtäviensä mukaisesti
- oman ammatillisen kasvun ja koulun kehittämistoiminnan reflektoiminen harjoittelun jälkeen (kriittinen reflektio)
Opintojaksoon sisältyvät tehtävät:
- opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan reflektointi reflektiopäiväkirjassa
- pedagogisen portfolion täydentäminen: oman ammatillisen kasvun ja koulun kehittämistoiminnan reflektoiminen harjoittelun jälkeen (kriittinen reflektio)
Accomplishment methods
- opiskelijan valitsema ajankohta (4 vk) ja paikka
- harjoittelupaikan soveltuvuus varmistettava vastuuopettajalla
- harjoittelun käytännön ohjaajana on erityisopettaja