Teacher identity and professional development (5cr)
Course unit code: LKAS3115V24
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Tavoite: Opintojakson päätyttyä opiskelija osaa: 
• arvioida opettajan työtä profession ja professionaalisuuden näkökulmasta 
• kuvata opettajan ammatillisen kehityksen teoreettiset lähestymistavat sekä ymmärtää niiden ilmenemismuodot ja merkityksen opettajaksi ja opettajana kasvulle
• tunnistaa opettajan oppimisen ja tiedon luonteen ja eri muodot ja osaa arvioida niiden merkitystä opettajan työssä
• jäsentää opettajan työn muutoshaasteita ja soveltaa tietoa oman ammatillisen kehittymisensä suunnittelussa 
• argumentoida kriittisesti oman käyttöteoriansa ja sen merkityksen opettajuuden kehittymiselle
• hyödyntää narratiivista tutkimusta opettajuuden reflektoinnissa
                    
Content
• Opettajan professionaalisuus ja asiantuntijuus 
• Opettajan käyttöteoria ja ammatillinen identiteetti
• Työhyvinvointi yksilön ja kouluyhteisön tasoilla
• Opettajan ammatillinen kehittyminen ja sen kriittinen reflektio
• Opettajan työn eettinen ulottuvuus 
• Narratiivinen tutkimus
                    
Qualifications
Edeltävät opinnot:   
Opintojakso suoritetaan luokanopettajankoulutuksen maisterivaiheen opintoina, syventävän harjoittelun yhteydessä. 
Opintojakso kuuluu myös erityisopettajan opintoihin, opettajan pedagogisiin opintoihin ja kuvataidekasvatuksen opintoihin, ja myös näiden opintojen osalta suosituksena on, että seminaariin osallistutaan syventävän harjoittelun jälkeen tai yhtäaikaa sen kanssa.
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
0. Opiskelija ei tunnista ammatillisen kehittymisen merkitystä opettajan työssä ja käsitys opettajan työn professionaalisuudesta jää hataraksi. Opiskelija ei tunnista opettaja-profession ja ammatillisen kehittymisen teoreettisia ja käsitteellisiä jäsennyksiä ja niiden merkitystä muuttuvassa ympäristössä. Oma käyttöteorian kuvailu on suppeaa ja se pohjautuu omiin kokemuksiin. 
1. Opiskelija tunnistaa opettajan ammatillisen kehittymisen merkityksen, mutta sen teoreettinen jäsentely on heikkoa. Hän ymmärtää opettajan työn professionaalisen luonteen, mutta sen käsitteellinen jäsennys puuttuu. Opiskelija tunnistaa joitakin opettajan oppimisen ja tiedon muotoja ja niiden merkityksen muuttuvassa ympäristössä. Oma käyttöteoria pohjautuu lähinnä omiin kokemuksiin, mutta siinä on viitteitä käsitteellisestä jäsentelystä ja kuvailevasta reflektiosta. 
2. Opiskelija tunnistaa opettajan ammatillisen kehittymisen merkityksen ja pystyy jäsentämään sitä teoreettisten käsitteiden avulla. Hän ymmärtää opettajan työn professionaalisuuden ja pystyy kuvaamaan sitä käsitteellisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää opettajan oppimisen ja tiedon luonteen merkityksen ammatillisessa kehittymisessä muuttuvassa ympäristössä. Oma käyttöteoria koostuu sekä kokemuksista että teoreettisista näkökulmista.
                    
Assessment criteria, good (3)
3. Opiskelija ymmärtää opettajan ammatillisen kehityksen merkityksen ja tarkastelee sitä reflektoiden käsitteellisten jäsennysten avulla. Hän osaa soveltaa opettajan työn professionaalisuuden ominaisuuksia ammatillisen oppimisen ja tiedon tarkastelussa muuttuvissa ympäristöissä. Opiskelija analysoi käyttöteoriaansa argumentoiden käsitteellisellä tasolla. 
4. Opiskelija kykenee arvioimaan opettajan ammatillista kehittymistä jäsentäviä teoreettisia tarkastelukulmia vertaillen ja reflektoiden. Hän tarkastelee opettajan työn professionaalisuutta kriittisesti arvioiden ja soveltaa tarkasteluaan opettajan oppimisen ja tiedon tarkastelussa. Opiskelija analysoi opettajan ammatillisen kehittymisen merkitystä muuttuvissa ympäristöissä huomioiden myös koulutusta laajemman yhteiskunnallisen kontekstin. Hän argumentoi omaa käyttöteoriaansa monipuolisesti hyödyntäen käsitteellisiä jäsennyksiä ja omien kokemusten reflektointia.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
5. Opiskelija arvioi kriittisesti opettajan professiota ja työn professionaalisia perusteita. Hän arvioi argumentoiden opettajan ammatillisen kehittymisen esteitä ja mahdollisuuksia ja kykenee innovatiiviseen teoreettiseen tarkasteluun. Opiskelija yhdistelee luovalla tavalla opettajan oppimiseen ja tietoon liittyviä jäsennyksiä ja arvioi kriittisesti niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä muuttuvissa laajoissa yhteiskunnallisissa konteksteissa. Hän argumentoi oman käyttöteoriansa käsitteellisellä tasolla ja osoittaa kykenevänsä oman ammatillisen kehittymisensä kriittiseen reflektioon.
                    
Further information
Arviointi: 0-5
• moduulityöskentelyn verkkotehtävät: hyväksytty-täydennettävä-hylätty, hyväksytyn suorituksen täytyy olla arviointikriteerien tasoa 3-5
• omaa ammatillista kehittymistä reflektoiva essee: 0-5
• seminaari: hyväksytty/hylätty
                    
Execution methods
Verkko-osuus 3 op: 
Opintojakson verkko-osuus toteutetaan kokonaan verkkovälitteisesti ja asynkronisesti kuitenkin kurssin alussa annettua aikataulua noudattaen (ETÄ1). Osa luennoista tallennetaan ja tallenteet ovat katsottavissa Moodlen työtilassa kurssin ajan. 
Kurssi sisältää Opettajien ammattijärjestön OAJ:n pitämän 6 h (3x2h) kokonaisuuden, jonka aiheita ovat opettajan oikeudet, vastuut ja velvollisuudet, ensimmäinen vuosi opettajana ja työhyvinvointi ja opettajan palvelussuhde (virka- tai työsuhde), työaika ja työnhaku. OAJ:n luennoille on mahdollista osallistua myös yliopistolla.  
•	verkkoluennot 6 h + 9 h 
•	verkkotyöskentely 22 h
•	itsenäinen työskentely 44 h
Seminaari 2 op: 
Opintojakson seminaariosuus toteutetaan kolme kertaa lukuvuoden aikana sekä lähi- että verkkototeutuksena. Opiskelija valitsee itselleen sopivan seminaariryhmän.
• seminaarityöskentely (8 h) lähi- tai verkkoryhmässä (LÄHI tai ETÄ1)
• seminaariin liittyvät tehtävät ja kehittymissuunnitelman laatiminen itsenäinen työskentely (45 h)
                    
Accomplishment methods
Verkko-osuus 3 op
• Moduulityöskentely verkossa
•  Omaa ammatillista kehittymistä reflektoiva ja opintojakson kirjallisuutta hyödyntävä essee
Seminaari 2 op 
• Seminaarityöskentely lähi- tai verkkoryhmässä 
• Lähdekirjallisuutta hyödyntävän kehittymissuunnitelman kirjoittaminen
                    
