Siirry suoraan sisältöön

Luontokulttuuriset palvelukäytännöt (5op)

Opintojakson tunnus: JOHT1303V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa luontokulttuuristen kohtaamisten ja enemmän kuin ihmisen toimijuuden luontopalveluorganisaatiokonteksteissa
- analysoida enemmän kuin inhimillisen toimijuuden roolia organisaatiokäytäntöjen ja muokkaamisessa
- soveltaa sosiaalisten käytäntöjen teorian periaatteita tutkiakseen ruumiillista tekemistä, aisteja ja liikettä luontopalvelukulttuurisissa kohtaamisissa
- arvioida kriittisesti reaalimaailman organisaatioita, jotka ovat sitoutuneet palvelutoiminnassaan enemmän-kuin-inhimillisiin toimijoihin.
- osallistua onnistuneesti soveltaviin harjoitustehtäviin, jotka tarjoavat käytännönläheistä ymmärrystä kurssilla käsitellyistä käsitteistä.

Sisältö

Tällä kurssilla tarkistellaan palvelukäytännön yhteydessä toteutuvia luontokohtaamisia ja kehkeytyviä suhteita, erityisesti luontokulttuurin ja yhteismuotoutumisen näkökulmasta. Kurssilla tuodaan esiin se, miten inhimillisen ja ei-inhimillisen käytäntöjen tunnistamisella lisätään ymmärrystä ihmisten ja enemmän kuin ihmisten materiaalisen maailman dynaamisissa kohtaamisissa. Saavutettu ymmärrys valaisee sekä muodostuvia palvelumaisemasuhteiden kokoumia sekä näitä suhteita vaalivia organisaation työtapoja, joissa huomioidaan erityisesti ei-inhimillisten dynaaminen toimijuus sekä hyvinvointi. Kurssi antaa opiskelijoille mahdollisuuden saavuttaa tietoja ja taitoja, joiden kautta kyetään arvioimaan sekä kehittämään organisatorista luonnon palvelumaisemaa. Kurssiin integroituu käytännöllinen soveltavuus, joissa korostetaan kehollista tekemistä, aistillisuuta ja luovaa vuorovaikutusta ei-inhimillisten luonnonmaterian kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Suoritus on sisällöltään suppea ja luentojen teemoja käsitellään kuvailevasti ja yksipuolisesti. Luentojen sisältö on pääosin ymmärretty, mutta suoritus saattaa sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Luentosisältöjen käsitteellinen tarkastelu sekä tekijän oma kriittinen ajattelu ja reflektointi puuttuvat.

Tyydyttävä (2): Suoritus on huolellisesti laadittu ja luentojen sisällöt omaksuttu, mutta niitä käsitellään mekaanisesti ja pintapuolisesti. Tekijä huomioi suorituksessaan myös käsitteellisiä lähestymistapoja, mutta niiden tulkinta jää ohueksi ja kritiikittömäksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suoritus on ehjä kokonaisuus, jossa luentojen sisältöjä tarkastellaan käsitteellisten näkökulmien kautta. Tekijä tuottaa suorituksessaan myös itsenäistä ajattelua, mutta sen argumentointi jää vielä melko ohueksi.

Kiitettävä (4): Suoritus osoittaa syvää ymmärrystä luentojen sisällöistä, joita tekijä tulkitsee ja reflektoi itsenäistä ajattelua osoittaen. Luennon teemojen tarkastelu käsitteellisestä näkökulmasta on selvästi omaksuttu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suoritus osoittaa syvää luentojen sisältöjen avaamien kokonaisuuksien hahmottamista ja reflektointia moniulotteisesti eri näkökulmista. Tekijä osoittaa kykenevänsä käsitteiden kriittiseen soveltamiseen, erilaisten kontekstien huomioimiseen ja perusteltuun argumentointiin. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta sisältäen perusteltua, oivaltavaa ja kriittistä pohdintaa.

Lisätiedot

Kurssiin lukeutuu opiskelijoiden itseohjautuva, mutta ohjeistettu, ryhmätehtävä luonnon palvelumaisemassa.

Toteutustavat

Opetusprofiili: HYBRIDI 1.

Suoritustavat

Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen tutustuminen kirjallisuuteen, luentoja edeltävät ja sen kuluessa suoritettavat tehtävät sekä oppimispäiväkirjan laatiminen. Opiskelija saa arvosanan oman osallistumisen ja suoritusten perusteella. Lopullinen rvosana ei ole riippuvainen muiden opiskelijoiden suorituksesta. Suorituminen edelyttää kuitenkin annettuihin esi- ja ryhmätehtäviin osallistumista ja suorittamista.

Siirry alkuun