Siirry suoraan sisältöön

Lapsen kasvun ja oppimisen tukeminen esi- ja alkuopetuksessa (3op)

Opintojakson tunnus: LAER0127V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Samuli Ranta

Osaamistavoitteet

Kurssin lopussa opiskelija osaa:
-havainnoida lasten hyvinvointia ja oppimista sekä tutkia ja tunnistaa niihin liittyviä tuen tarpeita yhteistyössä vanhempien kanssa;
-soveltaa lapsen osallisuutta ja toimijuutta tukevia lapsilähtöisiä pedagogisia lähestymistapoja;
-käyttää varhaisen vaikuttamisen keinoja lasten sosioemotionaalisen kasvun ja psyykkisen hyvinvoinnin edistämiseen, kuten yhteisöllistä ja ennaltaehkäisevää oppilashuoltoa;
-soveltaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea jokaisella tuen portaalla;
-rakentaa vaiheittain etenevän joustavan tuen prosessin;
-tunnistaa tiedonsiirron merkityksen siirtymävaiheissa;
-tunnistaa lasta tukevat varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyötahot ja oman roolinsa verkostoyhteistyössä;
- osaa käyttää arviointia opetuksen ja oppimisen tukena.

Sisältö

-5-8-vuotiaiden lasten psyykkinen hyvinvointi, sosio-emotionaaliset taidot ja niiden edistäminen;
-varhaisen vaikuttamisen menetelmät;
-lasten kasvun ja oppimisen taidot ja niiden havainnointi- ja tutkimus-/seulontamenetelmät
-perheen kanssa tehtävä yhteistyö;
-yhteistyöverkostoihin tutustuminen ja niissä toimiminen;
-oppilas- ja opiskelijahuollon toimintatavat ja ohjeet;
-tukiprosessin suunnittelu, toteutus ja jatkumo.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit
Hylätty: Oppimispäiväkirja muodostuu eri luentoharjoitusten kuvauksesta muistiinpanojen muodossa.
Välttävä 1: Oppimispäiväkirjaan on valittu jonkin verran luentoharjoituksissa käsiteltyjä aiheita esimerkiksi oman kiinnostuksen perusteella, mutta sisältö on lähinnä kuvailevaa ja sisältää vain joitain omia mielipiteitä.
Tyydyttävä 2: Oppimispäiväkirjaan on valittu jonkin verran luentoharjoituksissa käsiteltyjä aiheita esimerkiksi oman kiinnostuksen tai aiheen ajankohtaisuuden perusteella, mutta sisältö on lähinnä kuvailevaa ja sisältää joitain omia mielipiteitä tai pohdintoja.

Esseen arviointikriteerit
Hylätty: Essee ei vastaa annettuun aiheeseen ja tekstiä kirjoitetaan paljon suorina sitaatteina. Tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ei noudateta (mm. hyvä ja asiallinen yleiskieli), esimerkiksi viitteet puuttuvat.
Välttävä (1): Teksti on pääosin tai osittain referoitu eikä oma näkemys tule esille tai on hieman näkyvissä. Tieteellisen kirjoittamisen yhtenäinen tyyli horjuu. Teoreettisten käsitteiden käyttö on paikoin epätarkkaa. Tieteellisten lähteiden käytössä omien näkökulmien perustana voi olla puutteita.
Tyydyttävä (2): Teksti on pääosin tai osittain referoitu eikä oma näkemys tule esille tai on hieman näkyvissä. Tieteellisen kirjoittamisen yhtenäinen tyyli horjuu. Teoreettisten käsitteiden käyttö on paikoin epätarkkaa. Tieteellisten lähteiden käytössä omien näkökulmien perustana voi olla puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit
Hyvä (3): Oppimispäiväkirjassa kuvataan luentoharjoitusten teemoja yhdistellen teoriaa ja käytäntöä nykypäivän todellisuuteen, ajankohtaisiin keskustelun aiheisiin (tiedotusvälineissä, koulumaailmassa), omiin näkemyksiin, mielipiteisiin ja arvoihin sekä aikaisempiin kokemuksiin tai oman ammatillisen kasvun kannalta. Joitakin kurssiin liittyviä lähteitä voidaan käyttää oman ajattelun tukena.
Kiitettävä (4): Oppimispäiväkirjassa kuvataan luentoharjoitusten teemoja yhdistellen teoriaa ja käytäntöä nykypäivän todellisuuteen, ajankohtaisiin keskustelun aiheisiin (tiedotusvälineissä, koulumaailmassa), omiin näkemyksiin, mielipiteisiin ja arvoihin sekä aikaisempiin kokemuksiin tai oman ammatillisen kasvun kannalta selkeästi. Kurssiin liittyviä lähteitä käytetään kiitettävästi oman ajattelun tukena tai vasta-argumentaationa.

Esseen arviointikriteerit
Hyvä (3): Aiheen kysymyksen asettelu ja vastaaminen osoittavat, että ilmiön yhteyksiä käsitteellisellä tasolla hahmotetaan jonkin verran. Kirjoittajan oma näkemys on esillä ja käytettyä tietoa on muokattu oman näkökulman suuntaisesti. Teoreettisia käsitteitä käytetään asianmukaisesti määritellen. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisiä lähteitä osataan käyttää oman näkökulman tukena hyvin.
Kiitettävä (4): Aiheen kysymyksen asettelu ja vastaaminen osoittavat, että ilmiö hahmotetaan käsitteellisellä tasolla. Kirjoittajan oma näkemys on esillä ja käytettyä tietoa on muokattu aiheen kannalta keskeiset elementit löytäen. Teoreettisia käsitteitä käytetään asianmukaisesti määritellen. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisten lähteiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta erittäin hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit
Erinomainen (5): Oppimispäiväkirjassa kuvataan luentoharjoitusten teemoja yhdistellen teoriaa ja käytäntöä nykypäivän todellisuuteen, ajankohtaisiin keskustelun aiheisiin (tiedotusvälineissä, koulumaailmassa), omiin näkemyksiin, mielipiteisiin ja arvoihin sekä aikaisempiin kokemuksiin tai oman ammatillisen kasvun kannalta erinomaisesti arvioiden ja vertaillen. Kurssiin liittyviä lähteitä käytetään oivaltavasti oman ajattelun tukena tai vasta-argumentaationa.

Esseen arviointikriteerit
Erinomainen (5): Esseessä on ongelmakeskeinen lähestymistapa. Kysymyksen asettelu, siihen vastaaminen ja perustelu osoittavat asian hallintaa käsitteellisellä tasolla. Oma näkemys on perustellen esillä ja tietoa on muokattu arvioiden ja vertaillen. Teoreettisten käsitteiden käyttö on harkittua ja tarkkaa. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisten lähteiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta oivaltavasti.

Oppimateriaalit

Kurssilla on useita lähdeteoksia, joita käytetään tehtävien lähdekirjallisuutena siten, että opiskelija valitsee niistä itselleen soveltuvimmat. Tarkemmat ohjeet annetaan kurssin alussa.


Siirry alkuun