Graphic Design (3cr)
Course unit code: UKUV0427V24
General information
- Credits
- 3 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa graafisen muotoilun ilmaisuun, tekniikkaan ja välineisiin vaikuttavia tekijöitä
- hahmottaa ja analysoida visuaalisen viestin muotoiluun ja vastaanottamiseen liittyviä tekijöitä
- suunnitella ja toteuttaa oman graafisen tuotteen (vektorigrafiikka, taitto)
- soveltaa visuaalisen viestinnän menetelmiä omassa työssään (kuvataidekasvatus, soveltava taide)
Content
- graafisen muotoilun keskeiset käsitteet, tekniikat ja teknologiat
- visuaalisen viestin muotoiluun vaikuttavat tekijät
- graafisen tuotteen suunnittelu ja toteutus (vektorigrafiikan ja taiton perusteet)
- visuaalisen viestinnän menetelmien soveltaminen omaan työhön
Qualifications
Kuvankäsittely ja digitaalinen maalaus (3op), tai muulla tavoin hankittu osaaminen kuvankäsittelystä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen. Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.
Materials
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
Eskilson, S. J. (2012). Graphic Design. A history. 2. uudistettu painos. London: Laurence King Publishing.
Hinkka, J. (2012). Graafisen suunnittelijan toinen kieli ja muita kirjoituksia. Helsinki: Aalto-yliopisto.
Kress, G. & Leeuwen, T. (2021) Reading Images: The Grammar of Visual Design. 3. uudistettu painos. London/New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Male, A. (2017). Illustration. A Theoretical & Contextual Perspective. 2. uudistettu painos. London/New York: Bloomsbury.
Malmelin, N., Wilenius, M. & Izarra, E. (2008). Välittäjät: Vastuullisen viestinnän tulevaisuus. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.
Mollerup, P. (2013). Marks of excellence: the history and taxonomy of trademarks. 2. uudistettu painos. London: Phaidon Press.
Pohjola, J. (2019). Brändin ilmeen johtaminen. Helsinki: Alma Talent,
Reynolds, G. & Sarkkinen, E. (2009). Esityksen suunnittelu: Zen ja pelkistämisen taito. Jyväskylä: Docendo.
Further information
Maksimiosallistujamäärä: 16. Kurssille otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
Ajankohta: Kevät.
Kohderyhmä: Kuvataidekasvatuksen ja Soveltavan taiteen 2. vuosikurssi.
Execution methods
Luennot ja ohjatut harjoitukset 39h, itsenäinen työskentely 42h.
Opetusprofiili: LÄHI
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Lähiopetuksen lisäksi toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Hyväksyttävästi suoritetut harjoitustyöt sekä taiteellisen lopputyön toteutus.