Multi-material Craft Teaching (3cr)
Course unit code: LAER2334V24
General information
- Credits
- 3 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opiskelija
- osaa arvioida ja soveltaa erilaisia pedagogisia lähtökohtia käsityön monimateriaalisuuteen ja kasvatuksellisiin tehtäviin
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen projektikokonaisuuden huomioimalla käsityön tuottamisen ja tekemisen merkityksen lasten hyvinvointiin ja identiteetin kehittymiseen
- osaa hyödyntää kestävää kehitystä ja siihen liittyvää tutkimusta projektin ideoinnissa, toteutuksessa ja dokumentoinnissa
- osaa tarkastella laaja-alaisesti kestävän käsityön lähtökohtia ja laatia kestävää kehitystä tukevia oppimistehtäviä
- osaa toimia luovasti, taidokkaasti ja ammattitaitoisesti kestävälle projektikokonaisuudelle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
Content
- monimateriaalisen käsityön pedagogiset lähtökohdat ja käsityön kasvatukselliset tehtävät
- kestävän projektikokonaisuuden ideointi, suunnittelu ja toteutus koulukäsitöihin sekä oppilaiden elämismaailmaan liittyvät teemat
- tuotteiden eri tuotantovaiheet ja ympäristövaikutukset sekä teknologinen yleissivistys
- aineeton käsityö ja laaja-alainen käsityötieto arvoja ja asenteita muokkaavana taitona
- oppimisen ohjaaminen kohti kestävää tulevaisuutta käsitöissä
Assessment criteria, satisfactory (1)
0: Suoritus on hylätty. Opiskelija ei suorita kurssin vaatimia osaamistavoitteita ja tehtäviä hyväksytysti.
1: Kurssille asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa on merkittäviä puutteita. Projektille asetetun useamman tavoitteen saavuttamisessa on selkeitä puutteita. Tutkimuskirjallisuus puuttuu kokonaan ja/tai dokumentointi on keskeneräinen.
2: Kurssille asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa on puutteita. Projektille asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa on puutteita. Tutkimuskirjallisuutta ei ole hyödynnetty tarkoituksenmukaisesti ja dokumentointi jää pinnalliseksi. Projektikokonaisuus on jäljentävä ja tyydyttävä suoritus.
Assessment criteria, good (3)
3: Opiskelija saavuttaa hyvin sekä kurssille että projektille asetetut tavoitteet. Projektissa tuodaan esille käsityön yhteyksiä lasten kasvatukseen, hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen. Tietoa on jäsennetty tarkoituksenmukaisesti ja projektikokonaisuus on hyvin toteutettu sekä osoittaa luovuutta eri vaiheissa. Projektin dokumentointi on hyvä ja ehjä kokonaisuus.
4: Opiskelija saavuttaa kiitettävästi sekä kurssille että projektille asetetut tavoitteet. Projektissa käsitellään tarkoituksenmukaisesti käsityön laaja-alaisempia yhteyksiä lasten kasvatukseen, hyvinvointiin ja kestävään tulevaisuuteen. Tietoa on jäsennetty tarkoituksenmukaisesti ja projektikokonaisuus on kiitettävä suoritus sekä osoittaa luovuutta eri vaiheissa.
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija saavuttaa erinomaisesti sekä kurssille että projektille asetetut tavoitteet. Projektissa käsitellään tavoitteellisesti ja monipuolisesti kulttuuriin, yhteiskuntaan ja hyvinvointiin liittyviä näkökulmia. Käsityöhön ja kestävään tulevaisuuteen liittyvää tietoa sovelletaan laaja-alaisesti ja kriittisesti koulukäsityöhön. Projektikokonaisuus osoittaa innovatiivisuutta sekä erinomaista tutkimuskirjallisuuden hyödyntämistä. Projektin dokumentointi on analyyttinen, selkeä ja perusteltu kokonaisuus.
Execution methods
Harjoitukset ja seminaarityöskentely lähiopetuksena 30 h
Itsenäinen pienryhmätyöskentely 51 h:
- projektikokonaisuuden ideointi, suunnittelu, toteutus ja dokumentointi (HT)
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, itsenäinen pienryhmätyöskentely ja projektikokonaisuuden hyväksytty suorittaminen