Kulttuurihistorian seminaari II (5op)
Opintojakson tunnus: UKUL0216V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida ja tulkita kulttuurihistoriallisia lähteitä ja luoda niiden pohjalta koherentin kokonaisuuden valitun teoreettisen ja metodologisen näkökulman valossa
- toteuttaa kulttuurihistoriallisen tutkielman
- perustella tutkimuksellisia valintojaan
- arvioida erilaisia tiedon tuottamisen muotoja.
Sisältö
Opintojakson aikana opiskelija toteuttaa ja esittelee seminaarityön valitsemastaan aiheesta. Kirjallisen työn lisäksi seminaarityön muoto ja esitystapa voivat hyödyntää esim. visuaalisuutta, tieteellis-taiteellista työskentelyä tai performatiivisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Osallistuminen seminaariin ja/tai seminaarityö eivät täytä kurssilla annettuja minimikriteereitä.
Välttävä (1): Seminaariosuus on hyväksytysti suoritettu. Seminaarityön tarkoitus, tavoitteet ja käsitteistö saattavat puuttua tai jäädä epäselviksi. Teoreettisessa taustassa ja kirjallisuuden soveltamisessa on selviä puutteita. Kieliasu on heikko ja työn rakenteessa on puutteita.
Tyydyttävä (2): Seminaariosuus on hyväksytysti suoritettu. Seminaarityö on ohjeiden mukaan laadittu, mutta se on suppea ja pintapuolinen. Opiskelija on seminaarissa läsnä, mutta osallistuminen on passiivista. Seminaarityössä on käsitelty aiheeseen liittyviä teorioita ja kirjallisuutta, mutta käsittely on luettelomaista ja mekaanista. Tarkastelu voi olla liian suppeaa, epäloogista tai huonosti rajattua. Seminaarityön rakenne on osin jäsentymätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Seminaariosuus on hyväksytysti suoritettu. Seminaarityö vastaa tehtävänasettelua, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija osallistuu keskusteluun seminaarissa. Seminaarityössä on sovellettu kulttuurihistoria teoreettisia ja metodologisia keskusteluja, mutta siinä on joitakin puutteita tai epäloogisuutta. Työn rakenne on jäsentynyt ja siinä on sovellettu relevanttia kirjallisuutta, mutta tieteellisessä argumentaatiossa saattaa olla puutteita.
Kiitettävä (4): Seminaarityössä on käytetty mielekkäitä käsitteitä, teorioita ja aineistoja. Teoreettinen ja tutkimuksellinen kirjallisuusaineisto ja sen soveltaminen ovat tutkimustehtävään sopivia. Tulosten tulkinta ja johtopäätökset ovat johdonmukaisia ja hyvin perusteltuja. Tieteellinen argumentaatio on uskottavaa. Osallistuminen seminaarikeskusteluun on aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Seminaarityö on ohjeiden mukaan laadittu, ehjä ja toimiva kokonaisuus, joka osoittaa kykyä hahmottaa kulttuurihistoriallista ajattelua laajasti, analyyttisesti ja moniulotteisesti. Käytetyn kirjallisuuden ja lähteiden käsittely ja tulkinta ovat huolellista ja monipuolista. Työn rakenne ja sisältö kertoo taidosta jäsentää ja toteuttaa tieteellistä argumentaatiota. Suoritukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta. Opiskelija on seminaarissa aktiivinen, antaa palautetta muille ja perustelee omat valintansa asianmukaisesti.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI.
Suoritustavat
Itsenäinen tai parityöskentely oman aiheen parissa, seminaaritapaamiset, seminaarityö sekä seminaarityön esittely valitulla tavalla.