Ekologinen ja sosiaalinen kestävyyskasvatus (4op)
Opintojakson tunnus: KKAS2132V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä kestävän kehityksen ja ymmärtää kestävyystutkimuksen perusteita
- tunnistaa erityisesti ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden kysymyksiä
- kuvata kestävyyskasvatuksen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia merkityksiä
- hyödyntää kestävyyskasvatusta osana omaa kasvatusajattelua
Sisältö
Kurssi johdattelee kestävän kehityksen, kestävyyden ja kestävyyskasvatuksen laaja-alaisiin teemoihin, kuten ilmastonmuutokseen, luonnon monimuotoisuuteen ja kestävän kehityksen toimien oikeudenmukaisuuteen. Kurssin painopiste on ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden ajankohtaisissa ja niihin risteävissä kysymyksissä. Muuttuvaa ympäristöä, sen aikaansaamia muutoksia, uhkia ja mahdollisuuksiakin, tarkastellaan erityisesti kestävyyskasvatuk-sen kontekstissa/-tista. Kurssilla pohditaan kasvatuksen roolia kestävän hyvinvoinnin rakentamisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Kurssin molemmat tehtävä (kirjallinen oppimistehtävä ja/ tai Moodle-tentti) ovat erittäin puutteellisia ja virheellisiä, tai ne sisältävät huomattavia tiedollisia väärinkäsityksiä. Toteutus ei vastaa tehtävänantoja. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää molempien tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
Välttävä (1): Kirjallinen oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Tentin vastauksista 55% on oikein.
Tyydyttävä (2): Kirjallinen oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Tentin vastauksista 56-69% on oikein.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Kirjallinen oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Tentin vastauksista 70-84% on oikein.
Kiitettävä (4): Kirjallinen oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Tentin vastauksista 85-94% on oikein.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Kirjallinen oppimistehtävä vastaa tehtävänantoa ja osoittaa käsiteltyjen asioiden ymmärtämistä. Tentin vastauksista 95-100% on oikein.
Toteutustavat
- Kontaktiopetus 12h: kurssin luennot sisältävät perehtymistä lukemistoihin, 2 op
- Oppimistehtävät 30h: Kirjallinen oppimistehtävä ja Moodle-tentti 2 op
- Itsenäinen työskentely 60h (sisältyy 4 op: een)
Suoritustavat
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, perehtymistä luentojen yhteydessä jaettavaan lukemistoon ja kurssitehtävien suorittamista (prosessikirjoitustehtävä ja Moodle-tentti). Opetus järjestetään lähiopetuksessa (LÄHI).
Kirjalliseen oppimistehtävään liittyvä kirjallisuus (ks. kurssikirjallisuus):
- Baker, Susan (2016) Sustainable Development
- Krieg C. & Toivanen R. (eds.) 2021. Situating Sustainability: A Handbook of Contexts and Concepts
- Thiele, Leslie Paul (2016). Sustainability
Moodle-tentin kirjallisuus:
- Cook, J. W. (Ed.). (2019). Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education
- Nuoret tarvitsevat tukea kriisien ja kestävyysmurroksen keskellä -politiikkasuositus
- Myönteinen tulevaisuus Suomelle: Uudenlainen myönteinen kestävän Suomen tulevaisuuskuva on tutkitusti
tarpeen