Siirry suoraan sisältöön

Tietokonegrafiikka (4op)

Opintojakson tunnus: T206K89COJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy digitaaliseen kuvanrakentamiseen: tietokonegrafiikkaan. Opiskelija ymmärtää vektorigrafiikan perusteet ja osaa käyttää tietokonetta työvälineenä taiteellisten ja infograafisten kuvien sekä ilmaisullisten fonttien luomisessa. Opiskelija ymmärtää tietokoneella tuotettavan vektorigraafisen kuvan mahdollisuudet ja rajoitteet.
Tietokoneohjelmat kuvatuotannon välineinä. Mitä on tietokonegrafiikka? Infograafiset perusteet. Vektorigraafinen kuva; muokkaus ja piirrostekniikat. Kirjaimet ja kirjoitus kuvana, visuaalisena elementtinä.
Luennot ja työpajatyöskentely: Vektorigraafisen työkaluohjelman opettelu, tekemällä oppiminen, itsenäiset mutta ohjatut harjoitukset. Laaditaan tietokonegrafiikan portfoliosivu.
.

Sisältö

Tietokoneohjelmat kuvatuotannon välineinä. Mitä on tietokonegrafiikka? Infograafiset perusteet. Vektorigraafinen kuva; muokkaus ja piirrostekniikat. Kirjaimet ja kirjoitus kuvana, visuaalisena elementtinä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kuvanperusteet: Arviointi 0-5
Taso 1: Opiskelija tuntee alustavasti ja sattumanvaraisesti sommittelun ja tilan kuvaamisen keinot, käsitteistöä ja niiden historiallista kehitystä. Annettujen tehtävien laatu täyttää minimivaatimukset. Oppimispäiväkirja on selvityksen omainen. Ajankäyttö hallitsematonta. Suunnittelee ja arvioi toimintaansa näkyvyyden tasolla, ei näe jatkuvan kehityksen tarpeellisuutta. Valmius palautteeseen kehno. Oma-aloitteisuus vähäistä, vaatii jatkuvaa tukea. Hyödyntää oppimaansa varovaisesti, tukeutuu mielellään entuudestaan tuttuun toimintatapaan. Valmiudet ammatilliseen kehittymiseen ovat olemassa.
Taso 3: Opiskelija tuntee ja ymmärtää sommittelun ja tilan kuvaamisen keinot, käsitteistöä ja niiden historiallista kehitystä. Annettujen tehtävien laatu hyvä. Oppimispäiväkirja osoittaa pohtivaa ajattelua. Ajankäyttö hallittua. Pystyy suunnittelemaan toimintaansa suhteessa tavoitteisiin ja arvioi toimintaansa realistisesti. Tutkiva ja kokeileva, kehittäväkin työote. Valmius palautteeseen hyvä. Toimii oma-aloitteisesti ja ottaa vastuuta itsestään ja toiminnastaan. Osaa hyödyntää ja kokeilla oppimaansa, edistyy ja saavuttaa tavoitteet. Hyvät valmiudet ammatilliseen kehittymiseen.
Taso 5: Opiskelija tuntee ja ymmärtää erittäin hyvin sommittelun ja tilan kuvaamisen keinot. Käsitteiden käyttö sisäistettyä ja loogista. Ymmärtää historiallista sommittelun ja tilankuvaamisen kehitystä. Annettujen tehtävien laatu korkeatasoista ja ajankäyttö tehokasta. Oppimispäiväkirja osoittaa analysoivaa ajattelua. Toiminta itsenäistä, aktiivista, joustavaa ja vastuullista. Arvioi ja kehittää aktiivisesti osaamistaan. Tutkiva, kokeileva ja kehittävä työote. Haluaa aktiivisesti palautetta ja hyväksyy erilaisuuden. Sisäistää oppimansa, kokeilee ja hyödyntää aktiivisesti tietojaan ja taitojaan, edistyy ja kasvaa myös tavoitteiden suhteen. Erinomaiset valmiudet ammatilliseen kehittymiseen.
Piirustus Arviointi 0-5
Taso 1: Opiskelija tuntee ja osaa alustavasti ja sattumanvaraisesti käyttää piirtämisen eri tekniikoita ja välineitä muodon ja tilan kuvaamiseen viivan ja valöörin avulla. Tuntee käsitteistöä. Annettujen tehtävien laatu täyttää minimivaatimukset. Oppimispäiväkirja on selvityksen omainen. Ajankäyttö hallitsematonta. Suunnittelee ja arvioi toimintaansa näkyvyyden tasolla, ei näe jatkuvan kehityksen tarpeellisuutta. Valmius palautteeseen kehno. Oma-aloitteisuus vähäistä, vaatii jatkuvaa tukea. Hyödyntää oppimaansa varovaisesti, tukeutuu mielellään entuudestaan tuttuun toimintatapaan. Valmiudet ammatilliseen kehittymiseen ovat olemassa.
Taso 3: Opiskelija tuntee ja osaa hyvin käyttää piirtämisen eri tekniikoita ja välineitä muodon ja tilan kuvaamiseen viivan ja valöörin avulla. Tuntee hyvin käsitteistöä. Annettujen tehtävien laatu hyvä. Oppimispäiväkirja osoittaa pohtivaa ajattelua. Ajankäyttö hallittua. Pystyy suunnittelemaan toimintaansa suhteessa tavoitteisiin ja arvioi toimintaansa realistisesti. Tutkiva ja kokeileva, kehittäväkin työote. Valmius palautteeseen hyvä. Toimii oma-aloitteisesti ja ottaa vastuuta itsestään ja toiminnastaan. Osaa hyödyntää ja kokeilla oppimaansa, edistyy ja saavuttaa tavoitteet. Hyvät valmiudet ammatilliseen kehittymiseen.
Taso 5: Opiskelija tuntee ja osaa erittäin hyvin käyttää piirtämisen eri tekniikoita ja välineitä muodon ja tilan kuvaamiseen viivan ja valöörin avulla. Käsitteiden käyttö sisäistettyä ja loogista. Annettujen tehtävien laatu korkeatasoista ja ajankäyttö tehokasta. Oppimispäiväkirja osoittaa analysoivaa ajattelua.Toiminta itsenäistä, aktiivista, joustavaa ja vastuullista. Arvioi ja kehittää aktiivisesti osaamistaan. Tutkiva, kokeileva ja kehittävä työote. Haluaa aktiivisesti palautetta ja hyväksyy erilaisuuden. Sisäistää oppimansa, kokeilee ja hyödyntää aktiivisesti tietojaan ja taitojaan, edistyy ja kasvaa myös tavoitteiden suhteen. Erinomaiset valmiudet ammatilliseen kehittymiseen.
Tietokonegrafiikka: Arviointi 0-5
Taso 1: Opiskelija tuntee ja osaa alustavasti ja sattumanvaraisesti vektorigrafiikan ja digitaalisen kuvan rakentamisen perusteet. Osaa alustavasti hyödyntää työkaluohjelmaa taiteellisten, infograafisten ja ilmaisullisten fonttien ja kuvien luomisessa. Tuntee käsitteistöä. Annettujen tehtävien laatu täyttää minimivaatimukset. Oppimispäiväkirja on selvityksen omainen. Ajankäyttö hallitsematonta. Suunnittelee ja arvioi toimintaansa näkyvyyden tasolla, ei näe jatkuvan kehityksen tarpeellisuutta. Valmius palautteeseen kehno. Oma-aloitteisuus vähäistä, vaatii jatkuvaa tukea. Hyödyntää oppimaansa varovaisesti, tukeutuu mielellään entuudestaan tuttuun toimintatapaan. Valmiudet ammatilliseen kehittymiseen ovat olemassa.
Taso 3: Opiskelija tuntee ja osaa hyvin vektorigrafiikan ja digitaalisen kuvan rakentamisen perusteet. Osaa hyödyntää työkaluohjelmaa taiteellisten, infograafisten ja ilmaisullisten fonttien ja kuvien luomisessa. Tuntee hyvin käsitteistöä. Annettujen tehtävien laatu hyvä. Oppimispäiväkirja osoittaa pohtivaa ajattelua. Ajankäyttö hallittua. Pystyy suunnittelemaan toimintaansa suhteessa tavoitteisiin ja arvioi toimintaansa realistisesti. Tutkiva ja kokeileva, kehittäväkin työote. Valmius palautteeseen hyvä. Toimii oma-aloitteisesti ja ottaa vastuuta itsestään ja toiminnastaan. Osaa hyödyntää ja kokeilla oppimaansa, edistyy ja saavuttaa tavoitteet. Hyvät valmiudet ammatilliseen kehittymiseen.
Taso 5: Opiskelija tuntee ja osaa erittäin hyvin vektorigrafiikan ja digitaalisen kuvan rakentamisen perusteet. Erinomaisesti osaa hyödyntää työkaluohjelmaa taiteellisten, infograafisten ja ilmaisullisten fonttien ja kuvien luomisessa. Käsitteiden käyttö sisäistettyä ja loogista. Annettujen tehtävien laatu korkeatasoista ja ajankäyttö tehokasta. Oppimispäiväkirja osoittaa analysoivaa ajattelua. Toiminta itsenäistä, aktiivista, joustavaa ja vastuullista. Arvioi ja kehittää aktiivisesti osaamistaan. Tutkiva, kokeileva ja kehittävä työote. Haluaa aktiivisesti palautetta ja hyväksyy erilaisuuden. Sisäistää oppimansa, kokeilee ja hyödyntää aktiivisesti tietojaan ja taitojaan, edistyy ja kasvaa myös tavoitteiden suhteen. Erinomaiset valmiudet ammatilliseen kehittymiseen.

Siirry alkuun