Lukemisen ja kirjoittamisen tuki (5op)
Opintojakson tunnus: KERI0324
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
- hallitsee lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tavanomaisen kehittymisen ja lukemaan opettamisen perusmenetelmät
- osaa soveltaa tietoa lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen vaikeuksien niin teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen kuin tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osalta
- ymmärtää ja osaa analysoida luku- ja kirjoitustaidon oppimiseen ja lukivaikeuksiin liittyviä tekijöitä
- ymmärtää varhaisen tuen merkityksen lukivaikeuksien ennaltaehkäisemisessä
- osaa soveltaa teoreettista tietoa lukivaikeuksien merkityksestä eri ikävaiheissa sekä käyttää lukivaikeuksien arviointivälineitä ja tulkita yksilöllisiä tuloksia tuen järjestämisen näkökulmista
- tuntee erilaisia tutkimusperustaisia lukemisen ja kirjoittamisen interventiomenetelmiä ja osaa käyttää niitä vaikuttavasti ja soveltaen yksilöllisiin tuen tarpeisiin, osaa suunnitella ja hyödyntää kohdennettua lukitukea
Sisältö
- lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kehityksellinen perusta sekä varhaisten riskitekijöiden tunnistaminen ja lukivaikeuksien merkitys eri ikävaiheissa
- lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien teoreettiset käsitteet sekä esiintyvyys ja etiologia
- lukivaikeuksien tunnistaminen, arviointi ja kuntoutus (arviointi- ja seulontamenetelmät, yhteisöllisen ja yksilöllisen tuen järjestämisen tuki ja tuen vaikuttavuuden seuranta)
- kokonaiskielellinen harjaannuttaminen, erityisesti kielellisen tietoisuuden kuntouttaminen lukivaikeuksien ennaltaehkäisijänä ja riskien vähentäjänä
- lukituki ja apuvälineet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0) Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Opiskelija ei tunne lukemaan opettamisen perusmenetelmiä kielisidonnaisuuden näkökulmat huomioiden. Hän ei tunnista poikkeavan kehityksen näkökulmia teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen eikä tuottavan kirjoittamisen tai luetun ymmärtämisen osalta. Lukemisen ja kirjoittamisen tuen käytännöt ja soveltaminen perustuvan vain omiin kokemuksiin. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
1 Opiskelija tunnistaa joitain kurssin keskeisiä käsitteitä ja niiden yhteyttä teorian ja käytännön välillä. Opiskelija hahmottaa lukemaan opettamisen perusmenetelmät ja niiden yhteyden kielisidonnaisuuteen sekä poikkeavaa kehitystä niin teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen kuin tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osalta. Opiskelija tunnistaa tutkimusperusteisia lukemisen ja kirjoittamisen tuen käytäntöjä mutta soveltaminen jää omia kokemuksia reflektoivaksi ja käsitteellinen jäsentäminen vähäiseksi. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.
2 Opiskelija tunnistaa lukemaan opettamisen perusmenetelmät ja niiden yhteyden kielisidonnaisuuteen. Hän tuntee poikkeavaa kehitystä teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen, tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osalta. Hän tuntee tutkimusperustaisia lukemisen ja kirjoittamisen tutkimusmenetelmiä ja tarkastelee argumentoiden yksittäisiä niihin liittyviä ilmiöitä. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista ja/tai satunnaista. Opiskelija tunnistaa joitakin oman työn kehittämiseen liittyviä käsitteitä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Opiskelija tuntee monipuolisesti lukemaan opettamisen perusmenetelmät ja niiden yhteyden kielisidonnaisuuteen. Hän osaa eritellä ja jäsentää poikkeavaa kehitystä niin teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen kuin tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osa-alueilla. Hän on perehtynyt tutkimusperustaisiin lukemisen ja kirjoittamisen menetelmiin ja osaa soveltaa ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti oppimisen ja tuen kysymyksiin. Opiskelija osaa jäsentää heikon lukutaidon teoreettisen taustan, lukivaikeuksien tunnistamisen ja kuntouttamisen. Hän tunnistaa oman työnsä kehittämisen merkityksen ja soveltaa sen tarkasteluun käsitteellisiä jäsennyksiä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.
4 Opiskelija osaa arvioida lukemaan opettamisen perusmenetelmiä ja ymmärtää niiden kielisidonnaisuuden. Hän osaa analysoida poikkeavaa kehitystä yksilöllisesti niin teknisen lukemisen, oikeinkirjoituksen kuin tuottavan kirjoittamisen ja luetun ymmärtämisen osa-alueilla. Hän tuntee tutkimusperusteisia lukemisen ja kirjoittamisen menetelmiä. Opiskelija hallitsee heikon lukutaidon teoreettisen taustan, lukivaikeuksien tunnistamisen sekä kuntouttamisen erotellen olennaiset asiat epäolennaisista, vertaillen ja asettamalla vastakkain. Opiskelija arvioi ja argumentoi oman työnsä kehittämisen teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija operoi asiantuntevasti lukemisen ja kirjoittamisen taitojen käsitteillä ja osa-alueilla. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija analysoi lukivaikeuksien yksilöllisiä kuntouttamisen keinoja arvioiden, vertaillen ja soveltaen. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla mahdollisesti ilmoitettava oheismateriaali.
Kurssikirjallisuus (3 teosta ja 3 artikkelia)
1. Ahvenainen, O. & Holopainen, E. (2014). Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita. (s. 1–152)
2. Takala, M., & Kairaluoma, L. (toim.) (2019). Lukivaikeudesta lukitukeen. Gaudeamus. Luvut 1–2 (s. 11–200).
3. Byrnes, J. & Wasik, B. (2019). Language and Literacy Development: What Educators Need to Know (2nd ed.) Guilford Press.
4. Elliott, J. G. (2020). It’s time to be scientific about dyslexia. Reading Research Quarterly, 55, 61–75.
5. Perälä, M., Torppa, M., & Eklund, K. (2018). Lukivaikeuden kehitykselliset alaryhmät ja niiden vertailu kognitiivisissa taidoissa sekä toimintatavoissa. NMI-bulletin, 28(4), 17–33.
6. Virinkoski, R., Lerkkanen, M.-K., Eklund, K., & Aro, M. (2022). Special Education Teachers’ Identification of Students’ Reading Difficulties in Grade 6. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(1), 59–72.
Lisätiedot
Luentotentti arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä–hylätty. Hyväksytyn suorituksen täytyy olla arviointikriteerien tasoa 3–5. Kirjallisuustehtävä arvioidaan asteikolla 0–5.