Skip to main content

Erityispedagogi asiantuntijana (5cr)

Course unit code: KERI3001

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
- tuntee tehostetun ja erityisen tuen suunnittelun prosessit osana inklusiivista kasvatusta ja pedagogista jatkumoa esi- ja perusopetuksesta toiselle asteelle
- osaa tulkita lainsäädäntöä, säädösperustaa ja osaa toteuttaa tukea niiden mukaisesti
- osaa analysoida monialaisen yhteistyön merkitystä tuen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa sekä osaa vahvistaa tukea tarvitsevan henkilön ja hänen huoltajiensa toimijuutta ja osallisuutta
- ymmärtää oman asiantuntijuutensa merkityksen sekä osaa verrata ja yhdistää omaa asiantuntijuuttaan muiden toimijoiden asiantuntijuuksiin monialaisessa yhteistyössä
- tuntee monialaisen yhteistyön eettiset kysymykset

Content

- toimijoiden osallisuuden ja toimintakyvyn tukeminen tuen prosesseissa inklusiivisen kasvatuksen näkökulmasta
- ohjaavien normien tulkitseminen, arvopohjan ja eettisten kysymysten huomioiminen tuen prosesseissa ja siirtymissä
- pedagogisten asiakirjojen tukivastemallin mukainen laatiminen, kirjaamisen tapa ja asiakirjojen käyttäminen pedagogisen työn tukena tehostetussa ja erityisessä tuessa
- erityisopettajan rooli ja osaaminen monialaisessa yhteistyössä, ammatti-identiteetin merkityksen ymmärtäminen
- perheiden ja huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö osana monitoimijaisia verkostoja

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty 0 Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Hän ei hahmota oppimisen ja koulunkäynnin tuen osa-alueita ja luonnetta eikä tunne lainsäädäntöä ja säädösperustaa. Monialaisen yhteistyön hahmottaminen, tukea tarvitsevan oppijan ja hänen huoltajiensa toimijuuden ja osallisuuden tunnustaminen puuttuu. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuksien jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä perustuu vain omiin kokemuksiin ja eettisten seikkojen huomioiminen on puutteellista. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä puutteita ja/tai virheitä ja se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
1 Opiskelija tunnistaa joitain opintojakson keskeisiä käsitteitä ja yhteyksiä teorian ja käytännön välillä. Hän tietää oppimisen ja koulunkäynnin tuen osa-alueita ja hahmottaa tuen luonnetta. Opiskelija tuntee lainsäädäntöä ja säädösperustaa, mutta vain pintapuolisesti. Käsitteellinen jäsentäminen on vähäistä. Monialaisen yhteistyön hahmottaminen, tukea tarvitsevan oppijan ja hänen huoltajiensa toimijuuden ja osallisuuden huomioiminen on vaatimatonta. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuksien hahmottamisessa monialaisessa yhteistyössä on viitteitä tutkimusperustaisuudesta. Eettisten seikkojen huomioiminen on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.
2 Opiskelija osaa kuvata tuen prosesseja ja niiden keskeisimpiä tekijöitä. Hän tuntee lainsäädäntöä ja säädösperustaa ja huomioi niitä tuen järjestelyissä. Opiskelija hahmottaa monialaisen tuen, tukea tarvitsevan oppijan ja hänen huoltajiensa toimijuuden ja osallisuuden merkityksen. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelija tunnistaa joitain itsen ja oman työn kehittämiseen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä. Eettisten seikkojen huomioiminen on satunnaista, mutta opiskelija ymmärtää niiden merkityksen. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. Sisällössä esiintyy epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

3 Opiskelija tuntee oppimisen ja koulunkäynnin tuen ja siihen liittyviä tekijöitä monipuolisesti. Hän on perehtynyt lainsäädäntöön ja säädösperustaan ja huomioi ne tarkoituksenmukaisesti tuen järjestelyissä. Monialaisen yhteistyön ymmärtäminen, tukea tarvitsevan oppijan ja hänen huoltajiensa toimijuuden ja osallisuuden huomioiminen on hyvätasoista. Opiskelija tunnustaa oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden monialaisessa yhteistyössä. Hän ymmärtää oman työnsä kehittämisen merkityksen ja soveltaa tämän tarkastelussa asianmukaisia käsitteitä ja jäsennyksiä. Eettisten ulottuvuuksien jäsentäminen on hyvätasoista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.
4 Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ja argumentoiden oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosesseja. Hän tuntee lainsäädännön ja säädösperustan ja toteuttaa tukea niiden mukaisesti. Hän ymmärtää monipuolisesti ja syvällisesti monialaisen yhteistyön, tukea tarvitsevan oppijan ja hänen huoltajiensa toimijuuden ja osallisuuden tuen eri vaiheissa. Opiskelijan oman ja muiden asiantuntijaprofessioiden ymmärtäminen ja tunnustaminen monialaisessa yhteistyössä on mallikasta. Opiskelija kykenee arvioimaan ja argumentoimaan oman työnsä kehittämisen teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia. Eettiset ulottuvuuden tulevat monipuolisesti ja osaavasti huomioiduiksi läpi prosessien. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Opiskelija operoi asiantuntevasti ja laaja-alaisesti oppimisen ja koulunkäynnin tuen käsitteillä ja tuntee prosessit. Tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija analysoi, soveltaa, arvioi ja kehittelee tuen asioita. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.

Materials

Bernelius, V. & Huilla, H. (2021). Koulutuksellinen tasa-arvo, alueellinen ja sosiaalinen eriytyminen ja myönteisen erityiskohtelun mahdollisuudet. Valtioneuvoston julkaisuja 2021:7. (saatavilla verkossa) http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-761-4
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla mahdollisesti ilmoitettava oheismateriaali.
Kurssikirjallisuus (3 teosta)
1. Thrupp, M., Seppänen, P., Kauko, J. & Kosunen, S. (toim.) (2023). Finland’s famous education system - unvarnished insights into Finnish schooling. Springer (Open Access).
2. Kivijärvi, A. (toim.) (2023). Läpi kriisien. Nuorisobarometri 2022. Valtion nuorisoneuvosto, Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusverkosto, Opetus- ja kulttuuriministeriö.
3. omavalintainen erityispedagoginen, tuore väitöstutkimus (soveltuvuus hyväksytettävä opintojakson vastuuopettajalla)

Further information

Luentotentti ja harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Hyväksytyn suorituksen täytyy olla arviointikriteerien tasoa 3–5. Kirjallisuustehtävä arvioidaan asteikolla 0–5.

Execution methods

suurryhmäopetus 16 h, kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuustehtävät 119 h

Accomplishment methods

Hyväksytty suoritus edellyttää suurryhmäopetukseen osallistumista sekä vaaditun kirjallisuuden (3 teosta) ja luentoihin perustuvan tentin suorittamista oppimistehtävinä tai muulla sovittavalla tavalla.

Go back to top of page