Vaativa monialainen tuki (5cr)
Course unit code: EKAS3004
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija
- hahmottaa kansallisia inkluusiota edistämään pyrkiviä kehittämisohjelmia ja niiden sisältöjä lähivuosilta
- ymmärtää vaativan monialaisen tuen esi- ja perusopetuksessa ja on tietoinen vaativasta erityisestä tuesta toisella asteella
- tuntee vaativan monialaisen tuen tarpeisiin vastaamisen teoreettisia perusteita
- osaa soveltaa tietoa vaativan monialaisen tuen erilaisista muodoista oppimisen tukemisessa eettisesti kestävästi ja oppijoiden osallisuutta tukevasti
- osaa arvioida tukitoimien soveltuvuutta ja soveltaa erilaisia tukitoimia ja toimintatapoja kasvun ja kehityksen tukemiseen vaativassa monialaisessa tuessa
Content
- kansallinen vaativan monialaisen tuen tilannekuva
- vaativan monialaisen tuen kohderyhmiin, kuten autismikirjoon, kehitysvammaisuuteen, moni- ja vaikeavammaisuuteen, aistivammoihin, monitarpeisuuteen, vakaviin psyykkisiin pulmiin sekä päihteillä ja rikoksilla oireiluun liittyviä tuen tarpeita, menetelmiä tuen tarpeisiin vastaamiseksi eri ikäkausina
- monialaisen yhteistyön ulottuvuudet ja merkitys
- tuen toteuttamiseen liittyviä teoreettisia näkökulmia
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty 0 Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä näe yhteyttä teoreettisten näkökulmien ja käytännön välillä. Opiskelija ei hahmota kansallisia tuen kehittämisen päälinjoja ja vaativaa monialaista tukea osana inkluusion edistämistavoitteita. Hän ei tunne vaativan monialaisen tuen lähtökohtia ja teoreettisia perusteita. Tukimuotojen soveltaminen on omiin kokemuksiin perustuvaa. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.
1 Opiskelija tunnistaa joitain opintojakson keskeisiä käsitteitä ja yhteyksiä teorian ja käytännön välillä. Hän hahmottaa kansallisia tuen kehittämisen päälinjoja ja vaativan monialaisen tuen osana inkluusion edistämistavoitteita. Opiskelija tunnistaa tukikeinoja, mutta tarkastelu on omia kokemuksia reflektoivaa ja käsitteellinen jäsentäminen vaatimatonta. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.
2 Opiskelija osaa kuvata kansallisia tuen kehittämisen päälinjoja ja siihen vaikuttaneita tekijöitä. Hän hahmottaa vaativan monialaisen tuen lähtökohdat ja keskeiset teoreettiset perusteet. Ilmiöiden tarkastelu on jossain määrin tutkimusperustaista, mutta käsitteellinen jäsentäminen satunnaista ja/tai pinnallista. Eettisesti kestävää, oppijoiden osallisuutta tukevaa tietoa tuen erilaisista muodoista ja tuen soveltamisesta ilmenee. Tukitoimien arviointi ja soveltuvuustarkastelut ovat orastavia. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
3 Opiskelija tuntee monipuolisesti kansalliset tuen kehittämisen päälinjat ja niihin vaikuttaneet tekijät. Hän on perehtynyt vaativan monialaisen tuen eri ulottuvuuksiin ja osaa tarkastella kasvun tukemiseen liittyviä ilmiöitä tutkimusperustaisesti ja asiantuntevin käsitevalinnoin. Eettisesti kestävien, oppijoiden osallisuutta tukevien tuen muotojen tarkastelu, arviointi ja soveltaminen on hyvätasoista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.
4 Opiskelija osaa arvioida kansallista tuen kehittämistä ja muodostaa tuen järjestelyiden nykytilanteesta argumentoidun kokonaiskuvan eri ilmiöitä monipuolisesti eri osa-alueiden yhteyksineen huomioiden. Hän tuntee tutkimusperustaisia kasvun tukemisen keinoja ja menetelmiä ja osaa tarkastella ennaltaehkäiseviä, korjaavia ja kuntouttavia toimia erotellen olennaiset seikat epäolennaisista, vertaillen ja vastakkain asetellen. Eettisesti kestävien, oppijoiden osallisuutta tukevien tuen muotojen tarkastelu, arviointi ja soveltaminen on korkeatasoista. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.
Assessment criteria, excellent (5)
5 Opiskelija operoi asiantuntevasti kansallisten, inkluusiota edistämään pyrkivien kehittämisohjelmien sisällöillä ja käsitteillä. Ilmiöiden tarkastelu on oivaltavaa, moniulotteista ja kriittistä. Opiskelija analysoi osa-alueita vaikuttavia tekijöitä laajasti huomioiden, arvioiden, vertaillen, soveltaen ja kehittäen ajatuksiaan ja/tai ilmiöitä edistyksellisemmiksi. Eettisesti kestävien, oppijoiden osallisuutta tukevien tuen muotojen tarkastelu on osaavaa ja siinä on huomattavia ansioita. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.
Materials
Alila, K., Eskelinen, M., Kuukka, K., Mannerkoski, M. & Vitikka, E. (2022). Kohti inklusiivista varhaiskasvatusta sekä esi- ja perusopetusta. Oikeus oppia – Oppimisen tuen, lapsen tuen ja inkluusion edistämistoimia varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa valmistelevan työryhmän loppuraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Äärelä, T. & Huusko, J. (2021). Sairaalaopetus, Elmeri-koulut ja valtion koulukotikoulut. Kolmen vaativan erityisen tuen toimijan tilanne- ja tulevaisuuskuva osana VIP-verkoston kehittämistä. Raportit ja selvitykset 2021:2. Opetushallitus.
Määttä, S., Pelkonen, J., Lehtisare, S. & Määttä, M. (2020). Kouluakäymättömyys Suomessa. Vaativan erityisen tuen VIP-verkoston tilannekartoitus. Raportit ja selvitykset 2020:9. Opetushallitus.
Enroos, R., Heino, T. & Pösö, T. (toim.) (2022/2016). Huostaanotto. Lastensuojelun vaativin tehtävä. Vastapaino. Sivut 33–125 ja 141–223.
Kääriälä, A. (2020). Always a step behind? Educational and employment transitions
among children in out-of-home care. Helsingin yliopisto.
Sekä kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla mahdollisesti ilmoitettava oheismateriaali.
Kurssikirjallisuus
1. Äikäs, A. & Rämä, I. (toim.) (2022). Toiminta-alueittain järjestettävä opetus. PS-kustannus.
2. Äärelä, T., Määttä, K. & Huusko, J. (2021). Sairaalaopetus ja inkluusio.
NMI-bulletin. 31(3), 9–24.
3. Turkka, H. & Saarholm, J. (toim.) (2023). Lasten ja nuorten rikokset. Opas ennaltaehkäisyyn ja rikoskierteiden katkaisuun. PS-Kustannus. Osat I–III (s. 10–302).
Further information
Luentotentti ja harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä–hylätty. Hyväksytyn suorituksen täytyy olla arviointikriteerien tasoa 3–5. Kirjallisuustehtävä arvioidaan asteikolla 0–5.
Execution methods
suurryhmäopetus 16 h, harjoitukset 14 h, yhteisöllistä ja yksilöllistä työskentelyä 105 h
Accomplishment methods
Hyväksytty suoritus edellyttää suurryhmäopetukseen osallistumista sekä vaaditun kirjallisuuden (3 teosta), muun materiaalin ja luentoihin perustuvan tentin suorittamista oppimistehtävinä tai muulla sovittavalla tavalla. Aktiivinen harjoituksiin osallistuminen ja siellä annettujen tehtävien tekeminen.