Siirry suoraan sisältöön

Projekti: Tutustuminen arktiseen työympäristöön (5op)

Opintojakson tunnus: K500BI90

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakso on luonteeltaan projekti, jonka tavoitteena on tutustuttaa uudet opiskelijat insinöörin työhön, tehtäviin ja toimenkuviin pohjoisessa, kansainvälisessä toimintaympäristössä. Projektissa tutustut Pohjois-Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinööriala ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän harjoittelua silmällä pitäen.
Tavoitteena on syventää projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistaa ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Projektityössä opitaan määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opitaan ongelmanratkaisutapoja, aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ.
Projektissa vahvistat myös kirjallisen ja suullisen viestinnän taitoja, sekä tyypillisiä projektitöissä tarvittavia. Opit myös vieraskielistä yrityssanastoa. Projektin loppupuolella järjestetään pienimuotoiset messut/tapahtuma, jossa opittuja asioita esitellään toisille opiskelijoille. Ryhmäytymistä tuetaan mm. yhteisillä ekskursioilla ja ryhmätyöskentelyllä.

Sisältö

Pohjois-Suomen alueen yritykset, niiden tuotantoprosessit ja työmahdollisuudet insinööreille. Opiskelijat tutustuvat myös kunkin teollisuuden alojen kiertotalouteen ja miten siihen liittyviä asioita ilmenee eri teollisuuden aloilla (mm. syntyvät sivuvirrat). Opintojaksolla harjoitellaan projektityötaitoja, projektikokouksia sekä projektisuunnitelman tekoa. Opintojaksolla suunnitellaan ja järjestetään messut/tapahtuma ja koko kokonaisuudesta laaditaan raportti. Opintojakso sisältää viestinnän opintoja 1 op:n verran (~27 h opiskelijan työtä): esiintyminen ja havainnollistamisen perusteet, kirjallisen ja suullisen raportoinnin perusteet. Opintojakso sisältää myös englannin opintoja 0,5 op:n verran (~14 opiskelijan työtä): havainnointia työelämästä käytettävästä englannin kielestä, esim. englanninkieliset web-sivustot, opiskelusanastoa, työelämän sanastoa.
Projektityöskentelyn perusteet
- Ryhmäytyminen
- Tiedonhankinta
- Projektit työelämässä; toimisto-ohjelmien käyttö (tekstinkäsittely, esitykset/esitysohjelmat) sposti, kalenteri, pilvet, ..)
- Valokuvat ja kuvien käsittely
- Tekninen dokumentaatio (tuottaminen, lukeminen, muokkaaminen ja muotoseikat)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä(1)
Opiskelija osaa vain osittain kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelijan ryhmän projektityöskentelyyn on passiivista ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat heikot. Opiskelija tiedonhankintakeinot ovat suppealla tasolla. Opiskelijan suullisessa ja kirjallisessa raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelijan alan teollisuuteen liittyvä englanninkielen yleissanaston hallinta on niukka. Opiskelijan projektinhallinta on satunnaista ja ohjaajan ohjauksen varassa.
Tyydyttävä(2)
Opiskelija osaa osittain kartoittamiseen liittyviä asioita. Opiskelijan tiedot ovat puutteellisia Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelija osaa projektityöskentelyn, mutta projektityöskentelytaidoissa on kehittämistä. Opiskelija osaa hankkia tietoa. Opiskelija tuntee viestinnän perusteet ja osaa ohjatusti raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamisessa ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kiertotaloudella tarkoitetaan. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelijan tyhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston. Opiskelijan projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Hyvä (4)
Opiskelijan toiminta on aktiivista projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja opiskelija tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää yritysten tuotantoprosessit ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kertoa, miten kiertotalous näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija ja ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja osaa soveltaa insinöörin työssä olevia erilaisia viestintätilanteita sekä osaa tuottaa raportteja hyvää ammatti- ja asiakieltä käyttäen. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa. Opiskelijan projektinhallinta on pääosin itsenäistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija ymmärtää eri teollisuusalojen tuotantoprosessien päävaiheet. Opiskelija tietää teollisuuden tärkeimmät yleiset turvallisuuskäytännöt ja säännöt. Opiskelija osaa kertoa, miten kiertotalous näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja osaa toimia verkostoissa. Opiskelijalla on hyvät ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ja osaa käyttää erilaisia viestintätaitoja tehokkaasti. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja käyttää virheetöntä ammatti- ja asiakieltä raporteissa ja muissa dokumenteissa. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija osaa käyttää alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa. Opiskelijan projektinhallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.

Siirry alkuun