Sami People and CultureLaajuus (5 cr)
Course unit code: R601ML52
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
- Responsible person
- Anne-Mari Väisänen
Objective
Opiskelija oppii perustietoja saamelaiskulttuurista. Opiskelija kehittää omaa ammatillista osaamistaan tarkastelemalla yhteiskuntaa ja oppimista alkuperäiskansojen ja vähemmistökulttuurien näkökulmasta. Opiskelija kehittää omaa kulttuurista osaamistaan ja toimivalmiuksia saamelaiskulttuurin parissa.
Koulutukseen osallistujan saamelaiskulttuurin tuntemus lisääntyy. Hän tietää perusasioita saamelaiskulttuurista ja osaa myös päivittää tietojaan saamelaiskulttuurista. Hän pystyy huomioimaan ihmisten erilaisen kulttuuritaustan omassa elämässään ja osaa integroida saamelaiskulttuuria oman alansa työhön. Lisäksi osallistuja oppii tiedostamaan yhdenvertaisuuden haasteita.
Saamelaiskulttuurin osalta osallistujalla on koulutuksen käytyään yleistä tietoa saamen kielistä ja saamelaisesta kulttuurista. Hän osaa nimetä Suomessa asuvat saamelaisryhmät, saamelaiset elinkeinot ja kuvailla saamelaisuuden alueellisia, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia pääelementtejä. Hän tietää myös saamelaisen historian keskeisiä tapahtumia ja käännekohtia. Lisäksi opiskelija tietää myös Norjan, Ruotsin ja Venäjän saamelaisista sekä alkuperäiskansayhteistyöstä.
Content
Yleistietoa saamelaisista ja saamelaisalueesta: saamen kielet, saamenpuvut, saamelaisryhmät Suomessa, saamelaiskäräjät ja itsehallinto, Saamelaisten yhdistystoiminta ja Saamelaisneuvosto, YLE Sápmi, kansalliset symbolit, ČSV. Saamelaisalueen historia ja yhteiskunta sekä sen muutokset, asuminen ja elämäntapa, vuotuiskierto, luontosidonnaisuus ja elinkeinot. Saamelaiset Norjassa, Ruotsissa ja Venäjällä sekä arktisen alueen alkuperäiskansayhteistyö. Saamelaisten suullinen kertomaperinne, kirjallisuus, musiikki/joiku ja nykytaide. Saamelainen maailmankuva, muinaisuskonto ja uskomukset. Ruoat ja ruokailuun liittyvä tapaperinne. Sámi Duodji - saamelainen käsityö.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2
Opiskelija osaa kertoa perusteita saamelaiskulttuurista ja saamen kielestä. Hän tietää saamelaiskulttuurin vaikutuksia omaan työhönsä. Hän osaa kertoa yhdenvertaisuuden haasteita. Hän osaa nimetä Suomessa asuvia saamelaisryhmiä, saamelaisia elinkeinoja sekä kertoa saamelaisuuden alueellisia, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia pääelementtejä. Hän osaa kertoa saamelaisten historiaa. Opiskelija tietää myös Norjan, Ruotsin ja Venäjän saamelaisista sekä alkuperäiskansayhteistyöstä.
Assessment criteria, good (3)
3-4
Opiskelija osaa kuvailla perusasioita saamelaiskulttuurista ja osaa myös päivittää tietojaan saamelaiskulttuurista. Hän pystyy huomioimaan ihmisten erilaisen kulttuuritaustan omassa elämässään ja osaa integroida saamelaiskulttuuria oman alansa työhön. Opiskelija oppii tiedostamaan yhdenvertaisuuden haasteita. Hän osaa nimetä Suomessa asuvat saamelaisryhmät, saamelaiset elinkeinot ja kuvailla saamelaisuuden alueellisia, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia pääelementtejä. Hän tietää myös saamelaisen historian keskeisiä tapahtumia ja käännekohtia. Lisäksi opiskelija tietää Norjan, Ruotsin ja Venäjän saamelaisista sekä alkuperäiskansayhteistyöstä.
Assessment criteria, excellent (5)
5
Opiskelija osaa kuvailla ja soveltaa perusasioita saamelaiskulttuurista ja osaa myös päivittää tietojaan saamelaiskulttuurista. Hän pystyy huomioimaan ihmisten erilaisen kulttuuritaustan omassa elämässään ja osaa integroida saamelaiskulttuuria oman alansa työhön. Opiskelija oppii tiedostamaan yhdenvertaisuuden haasteita. Hän osaa nimetä Suomessa asuvat saamelaisryhmät, saamelaiset elinkeinot ja kuvailla saamelaisuuden alueelliset, yhteiskunnalliset ja kulttuuriset pääelementit. Hän tietää saamelaisten historian keskeisiä tapahtumia ja käännekohtia. Lisäksi opiskelija tietää Norjan, Ruotsin ja Venäjän saamelaisista sekä alkuperäiskansayhteistyöstä.
Execution methods
Koulutuksen toteuttaa Saamelaisalueen koulutuskeskus.
Accomplishment methods
Opintojakso sisältää reaaliaikaisia ja vuorovaikutteisia verkko-oppitunteja, ohjattuja verkkotehtäviä sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä.