Family, Childhood and Adolescence (5cr)
Course unit code: UKUL2017
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Qualifications
Kirjatenteissä ja esseissä/lukupäiväkirjoissa kulttuurihistorian perusopintojen pakolliset kurssit tai yleisen historian perusopinnot ja käynnistetyt kulttuurihistorian siltaopinnot. Luentokurssit ovat avoimia kaikille LY:n perus- ja jatko-opiskelijoille.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Aiheesta on muodostettu kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Materials
Tenttikirjallisuudeksi valitaan yksi kirjapaketti seuraavista vaihtoehdoista:
1. Katajala-Peltomaa, Sari & Vuolanto, Ville (2013). Lapsuus ja arki antiikissa ja keskiajalla.
Vehkalahti, Kaisa & Suurpää, Leena (toim.) (2014). Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Miettinen, Tiina (2015). Piikojen valtakunta. Nainen, työ ja perhe 1600–1700-luvuilla.
2. Karppinen-Kummunmäki, Henna (2020). Elite English girlhood in the eighteenth century.
Cunningham, Hugh (2020). Children and Childhood in Western Society Since 1500.
3. Tuominen, Marja (1991). "Me kaikki ollaan sotilaitten lapsia." Sukupolvihegemonian kriisi 1960- luvun suomalaisessa kulttuurissa.
Pitkäranta, Irmeli (toim.) (2006). Shh! Suomalainen underground.
Lukupäiväkirjan/esseen lähde- ja kirjallisuusaineistosta sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Further information
Korvaavista luennoista ja seminaareista ilmoitetaan oppiaineen sähköpostilistalla ja Pepissä. Korvaavuuksista on aina sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa.
Execution methods
Lukupäiväkirja, kirjatentti, essee, tai korvaavat luennot ja luentopäiväkirja.
Accomplishment methods
Itsenäinen opintosuoritus.