Lapsuus ja nuoruus (3op)
Opintojakson tunnus: UKUL1234
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Esitietovaatimukset
Kirjatenteissä ja esseissä/lukupäiväkirjoissa kulttuurihistorian perusopintojen pakolliset kurssit tai yleisen historian perusopinnot ja käynnistetyt kulttuurihistorian siltaopinnot. Luentokurssit ovat avoimia kaikille LY:n perus- ja jatko-opiskelijoille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Aiheesta on muodostettu kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuudeksi valitaan yksi kirjapaketti seuraavista vaihtoehdoista:
1. Katajala-Peltomaa, Sari & Vuolanto, Ville (2013). Lapsuus ja arki antiikissa ja keskiajalla.
Fass, Paula S. (toim.) (2013). The Routledge History of Childhood in the Western World, 1–99.
2. Karppinen-Kummunmäki, Henna (2020). Elite English girlhood in the eighteenth century.
Karppinen-Kummunmäki, Henna & Kaartinen, Marjo (2016). Pilatut lapset ja kurjat kasvattajat. Perhesuhteiden säröjä 1700-luvun Englannissa. Kasvatus & Aika 10 (5), 8–22.
3. Vehkalahti, Kaisa & Suurpää, Leena (toim.) (2014). Nuoruuden sukupolvet. Monitieteisiä näkökulmia nuoruuteen eilen ja tänään.
Cunningham, Hugh (2020). Children and Childhood in Western Society Since 1500, artikkelit 1, 4, 7–9.
Essee/lukupäiväkirjasuoritusten lähde- ja kirjallisuusaineistosta sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Suoritustavat
Kirjatentti, essee, lukupäiväkirja tai korvaavat luennot ja luentopäiväkirja.