Skip to main content

Applied visual art and sustainable development (5cr)

Course unit code: USOVE2002

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kuvata ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävän kehityksen käsitteet ja periaatteet soveltavan taiteen näkökulmasta

- tunnistaa soveltavan taiteen kestävään kehittämiseen vaikuttavat tekijät

- kuvata taideproduktioiden eettisiä valintoja kestävyyden näkökulmasta

- tunnistaa kestävän kehityksen taiteeseen liittyviä paradigmoja, tavoitteita ja yhteiskunnallisia tarpeita soveltavan taiteen tiedonalan ja tutkimuksen näkökulmasta
- hahmottaa taiteen toimintamallisuuksia ratkaisukeskeisessä ympäristöajattelussa ja muutoksessa kohti kestäviä elämäntapoja ja kestävää yhteiskuntaa
-soveltaa taiteen menetelmiä kestävän kehityksen edistämiseen
- käsitellä ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikka nykytaiteen ja/tai taideperustaisen tutkimuksen keinoin
- argumentoida tutkimusperustaisesti soveltavan taiteen merkittävyyttä osana tulevaisuuden kestävää yhteiskuntaa

Content

Kestävän kehityksen toteuttamiseen soveltavassa taiteessa teoreettisesti ja käytännönläheisesti. Ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävä kehitys.
Kestävä kehitys soveltavan taiteen tavoitteena ja toimintaa suuntavana lähestymistapana. Kestävän kehityksen ja kestävän taidetuotannon periaatteet. Ekoaktivistinen, ekologisesti ja sosiaalisesti sitoutunut nykytaide. Nykytaiteen ilmaisukeinot ekokriisien, ympäristöahdistuksen ja/tai toivon tematiikan keskusteluissa.

Assessment criteria, satisfactory (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Soveltavan taiteen ja kestävän kehityksen yhteyksistä on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja taitoa/tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Raportti on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Materials

Foster, R.; Mäkelä, J. & Martusewicz, R. (2019). (toim.), Art, EcoJustice, and Education: Intersecting Theories and Practices. Routledge 
Demos, T. J. (2016). Decolonizing nature: Contemporary art and the politics of ecology. Sternberg Press.  
Pihkala, P. 2017. Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Helsinki: Kirjapaja.  

Kurssilla jaettavat artikkelit ja kirjallisuus 

Further information

Kohderyhmä 2. opintovuosi/syksy
Vastuuhenkilö Taiteiden tiedekunta/Maria Huhmarniemi

Execution methods

Luentoja ja seminaarityöskentelyä 27 h sekä itsenäistä ryhmätyöskentelyä 108 h. Opiskelijat toteuttavat nykytaiteellisen teoksen tai prosessin itsenäisesti pienryhmissä, laativat kirjallisuuteen perustuvia harjoitustöitä ja esittävät tuloksensa muille.

Accomplishment methods

Luennoille ja seminaarityöskentelyyn osallistuminen ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitustyöt.

Go back to top of page