Human Resource Management and Well-being at Work in Educational Organisations (5cr)
Course unit code: KOJO2103
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• tuntee henkilöstövoimavarojen ja työyhteisöjen johtamisen teoreettista perustaa
• tuntee opetustoimen henkilöstöhallintoon liittyvän keskeisen lainsäädännön ja sen merkityksen toimintaa ohjaavien suunnitelmien laatimisessa ja toteuttamisessa (mm. tasa-arvosuunnitelma)
• osaa jäsentää henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja työyhteisöjen johtamisen avaintekijöitä oppilaitoksessa
• tunnistaa työyhteisön ilmapiirin ja henkilöstöjohtamisen merkityksen organisaatiolle ja yhteiskunnalle sekä johtajuuden roolin niiden muodostumisessa
• soveltaa henkilöstöjohtamisen periaatteita henkilöstöjohdon ja lähiesimiestyön tehtävissä oppilaitoksissa
                    
Content
• strategisten henkilöstövoimavarojen ja työyhteisöjen johtamisen teoreettinen perusta, merkitys ja kehittymisen päävaiheet 
• henkilöstöjohtamisen osa-alueet ja keskeiset toiminnot
• opetustoimen henkilöstöhallintoon liittyvä keskeinen lainsäädäntö
• muutostilanteiden haasteet henkilöstöjohtamisessa ja lähiesimiestyössä 
• työyhteisön ilmapiirin ja henkilöstöjohtamisen merkitys organisaatiolle ja yhteiskunnalle muun muassa yhdenvertaisuuden näkökulmasta
• koulutusjohtaminen erityisesti osaamisen kehittämisen ja asiantuntijayhteisön johtamisen näkökulmista
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
0 / hylätty Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöjä. Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, eivätkä esitetyt asiat liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. 
1 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden välttävää hallitsemista. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija esittää asioita jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. 
2 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden tyydyttävää hallitsemista. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja tarkastella niitä eri näkökulmista. Asioiden käsittely on kuitenkin luettelonomaista ja toteavaa, ja siitä puuttuvat soveltaminen ja perustellut päätelmät. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on melko heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Assessment criteria, good (3)
3 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista. Opiskelija tunnistaa syy-seuraussuhteita ja tekee niistä päätelmiä. Hän osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista ja käsittelee niitä eritellen ja vertaillen. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä on puutteita. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on kohtalaista; opiskelija osaa käyttää jonkin verran lähteistöä ajattelunsa tukena.  
4 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden kiitettävää hallitsemista. Opiskelija käsittelee asioita sekä yksittäisellä että yleisellä tasolla ja näkökulmia yhdistellen. Hän osaa tiivistää olennaisen, tehdä hypoteeseja ja uusia avauksia analyyttisesti ja perustellen. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitain puutteita. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on hyvää; opiskelija osaa käyttää lähteistöä ajattelunsa tukena ja osaa esittää jonkin verran argumentteja sen pohjalta.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
5 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden erinomaista hallitsemista. Opiskelija osaa tarkastella sisältöjä laajasti ja moniulotteisesti ja arvioida asioita ja näkökulmia analyyttisesti ja kriittisesti pohtien. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin ja oivaltavasti toisiinsa. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta ja argumentointitaitoa. Oppimistehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista; opiskelija osaa hyödyntää lähteitä oman ajattelunsa pohjana, osaa esittää argumentteja lähteiden pohjalta ja ilmaista perusteltuja mielipiteitä.
                    
Materials
Soveltuvin osin kuntalaki, laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta, virkamieslaki ja asetus, työsopimuslaki, kunnallinen virkaehtosopimuslaki, laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä, laki julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta, laki naisten ja miesten tasa-arvosta, yhdenvertaisuuslaki, laki yksityisyyden suojasta työelämässä, työturvallisuuslaki, työaikalaki, työterveyshuoltolaki, sairasvakuutuslaki, vuosilomalaki, rikoslaki ja yhteistoiminnasta säädetyt lait (449/2007, 1233/2013, 1333/2021).
                    
Execution methods
Opintojakso toteutetaan KTK:n ja YTK:n yhteistyönä. KOJO2103-opintojakso suoritetaan osallistumalla HAJO1207 Henkilöstön ja hyvinvoinnin johtaminen organisaatiossa -opintojakson luennoille (15 tuntia) ja tekemällä niihin liittyvät tehtävät, osallistumalla lainsäädäntöä käsittelevälle luennolle (4 tuntia) ja tekemällä kirjallinen oppimistehtävä. Mikäli opiskelija on suorittanut HAJO1202 -opintojakson, tekee hän kuitenkin KOJO2103 -opintojaksoon kuuluvien luentojen koulutusjohtamiseen liittyvät tehtävät, osallistuu lainsäädäntöä käsittelevälle luennolle ja suorittaa kirjallisen oppimistehtävän.
                    
Accomplishment methods
Verkko-opetukseen osallistuminen ja tehtävien tekeminen (5 op). 
- Verkkoluennot ja luentoihin liittyvät tehtävät
- Kirjallinen oppimistehtävä, jossa opiskelija tarkastelee asiaa tai ilmiötä käytännön, lainsäädännön, luentojen, tutkimusten ja kirjallisuuden valossa.
- Verkkoluentoihin liittyvien tehtävien arviointi hyväksytty-täydennettävä-hylätty -asteikolla (hyväksytyn suorituksen oltava arviointikriteerien tasoa 3-5).
- Kirjallisen oppimistehtävän arviointi 0-5 -asteikolla.
                    
