Skip to main content

School Physical Education: Learning and Teaching II (9cr)

Course unit code: LAER0741

General information


Credits
9 cr

Objective

Liikunnan sivuaineopintojen tavoitteena on monialaisten opintojen liikuntaa laajentaen ja syventäen tarjota laaja ammatillinen valmius peruskoulun kuuden alimman luokan liikunnanopetustyöhön. Tämän myötä opiskelija:
- tuntee ja osaa soveltaa motoristen perustaitojen, havaintomotoristen taitojen sekä liikuntataitojen oppimisen periaatteet teoriassa ja käytännössä, erilaisissa oppimisympäristöissä myös teknologiaa hyödyntäen
- hallitsee koulussa opetettavien liikuntamuotojen tiedot ja taidot niin, että hän pystyy niitä kehittämään, harjoittamaan ja korjaamaan
- tietää liikuntapedagogiikan ja soveltavan liikunnan peruskäsitteet ja teoriat sekä osaa käyttää niitä keskusteluissa sekä raportoinnissa

Content

Palloilu 4 op
Perusliikunta 1 op
Voimistelu ja soveltava liikunta 2 op
Musiikkiliikunta 2 op

- Kokonaiskuvan luominen liikkumisen laajasta kentästä sekä omien tietojen ja taitojen aktiivinen kehittäminen eri liikuntaympäristöissä.
- Havaitsemiseen, liikkumiseen ja oppimiseen liittyvät mekanismit ja liikuntamuotojen keskeiset käsitteet ja niiden opettamisen erityispiirteet
- Liikkumisen perustaidot (motoriset perustaidot, havaintomotoriset taidot) ja niiden yhteydet liikuntamuotoihin ja oppimisen erityispiirteisiin.
- Monipuolisten oppimisympäristöjen rakentaminen, välineet ja niiden hankinta
- Teknologian hyödyntäminen opetuksessa
- Opetuksen eriyttäminen, erilaisuuden kohtaaminen ja soveltavan liikunnan toteutukseen tutustuminen

Assessment criteria, satisfactory (1)

Kirjalliset suoritukset ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä merkityksestä ovat puutteellisia tai virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat paljon harjoittelua.

Assessment criteria, good (3)

Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä merkityksestä. Näissä saattaa kuitenkin olla vielä puutteita. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot riittävän hyvin. Eri liikuntamuotojen ja -taitojen hallinnan osalla voi taidoissa olla vaihtelua.

Assessment criteria, excellent (5)

Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä merkityksestä. Näitä osataan myös soveltaa. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot laajasti.

Materials

Opetusmonisteet ja luennoilla sekä harjoituksissa jaettu materiaali.
Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit

Further information

Vastuuhenkilöt Liikunnan didaktiikan yliopistonlehtori Ari Kunnari
Liikunnan didaktiikan yliopisto-opettaja Mikko Ojanaho

1. ja 2. periodi

Execution methods

Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset) 90 h

Itsenäinen pienryhmätyöskentely 70 h
- opetuksen suunnittelu, valmistelu, toteutus sekä arviointi
- oppimisympäristöjen rakentaminen sekä opetustuokiot
- omien taitojen harjoittelu ryhmässä sekä ryhmätentteihin valmistautuminen
- videointi ja analysointitehtävät

Itsenäistä yksilötyöskentelyä 80 h
- tentteihin valmistautuminen
- tutustuminen/osallistuminen tapahtumaan, jossa on erityistä tukea vaativa tai pitkäaikaissairas oppilas sekä raportointi
- omien taitojen harjoittelu
- digitaalisen harjoituskansion täydentäminen

Accomplishment methods

Aktiivinen opetukseen osallistuminen, opintotehtävien tekeminen, tentit, liikuntamuotojen hallinnan osoittamien.

Go back to top of page