Skip to main content

Didactics of physical education (5cr)

Course unit code: LAER0742

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Opiskelija
- pystyy kuvaamaan liikuntakasvatuksen merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle
- ymmärtää liikuntakasvatuksen taustalla vaikuttavat arvot sekä ihmis- ja oppimiskäsitykset
- osaa suunnitella liikunnan opetusta tuntien, jaksojen ja koulukohtaisen suunnittelun tasolla ja soveltaa oppilaan kohdalla, jolla on vamma, pitkäaikaissairaus tai muu liikunnallinen erityisvaikeus
- kykenee toteuttamaan tavoitteellista liikunnanopetusta ja arvioimaan opetustaan ja lasten oppimistuloksia
- hallitsee tarkoituksenmukaisten opetustyylien käytön ohjatessaan ja opettaessaan

Content

Luennot ja opetuskokeilu 2 op
Kirjallisuus 1 op
Luokkaharjoittelu 2 op

- Lapsen ja nuoren kanssa työskentelevän arvopohja, ihmiskäsitys ja oppimiskäsitys sekä liikunnan motivaatioteoriat
- Liikuntadidaktiikan perusteet ja keskeiset suuntaukset. Liikuntataitojen oppiminen,
opettaminen ja havainnointi
- Liikunnanopetuksen tavoitteet, suunnittelu, oppisisällöt, työtavat, opetusjärjestelyt
ja arviointi
- Liikunnan yhteiskunnallinen merkitys

Assessment criteria, satisfactory (1)

Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessissa, toteutuksessa ja oman toiminnan sekä oppilaan arvioinnin taidoissa on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessi, toteutus ja oman toiminnan sekä oppilaan arviointi onnistuu pääosin tavoitteiden mukaisesti. Eri osa-alueiden hallinnassa voi olla vaihtelua.

Assessment criteria, excellent (5)

Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessi, toteutus ja oman toiminnan sekä oppilaan arviointi onnistuu kokonaisuutenaan tavoitteiden suuntaisesti. Opiskelijalla on myös taito tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa.

Materials

Opetusmonisteet ja luennoilla sekä harjoituksissa jaettu materiaali.
Pehkonen (1999) Liikuntataitojen oppiminen ja opettaminen, s. 46-73 ja 144-228. Jyväskylä: Liikuntakasvatuksen laitos ja Liikuntakasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus.
Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit

Further information

Vastuuhenkilöt Liikunnan didaktiikan yliopistonlehtori Ari Kunnari
Liikunnan didaktiikan yliopisto-opettaja Mikko Ojanaho

1. ja 2. periodi

Execution methods

Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset, vertaisopetus erilaisia didaktisia
työtapoja kokeillen) 50 h

Itsenäinen pienryhmätyöskentely 30 h (sisältää tutustumista erilaisiin opetus- ja oppimistapoihin sekä luokkaharjoittelun peruskoulun luokilla 0-6.)

Itsenäistä yksilötyöskentelyä 54 h (kirjatentti, luokkaharjoittelutuntien observointi ja esseetentti)

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, opetuskokeiluihin, harjoitteluun ja niiden suunnitteluun
Oppimistehtävien tekeminen luentojen, harjoitusten ja kirjallisuuden pohjalta
Tentti kirjallisuudesta (2 valittua teosta)

Go back to top of page