Siirry suoraan sisältöön

Käsityön ainedidaktiset projektit (6op)

Opintojakson tunnus: LAER2333

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa työpajatyyppistä käsityön opetusta
- harjantuu taidon opettamisessa ja erilaisten opetusmenetelmien hyödyntämisessä omassa opetuksessa
- osaa suunnitella ja laatia sähköistä oppimateriaalia huomioiden muiden oppiaineiden yhteydet käsiteltäviin teemoihin/ilmiöihin
- osaa tuottaa yhteisöllisiä ja tutkivaan oppimiseen perustuvia digitaalisia oppimisaihioita
- osaa käyttää käsityötaidon oppimisen tukemisessa ja ohjaamisessa mediaa, erilaisia digitaalisia sovelluksia ja toimintaympäristöjä
- osaa suunnitella ja toteuttaa käsityön arviointia tukevaa analytiikkaa
- hallitsee käsityön opetukseen liittyvät työturvallisuusnäkökulmat
- ymmärtää turvallisuuskulttuuriin koko koulua koskevana ilmiönä

Sisältö

A: Käsityön työpajojen ohjaaminen (12h)
- käsityön erikoistekniikat, työpajojen organisointi, opetus ja oppimisen ohjaaminen
- käsityön opetusmenetelmät ja taidon oppimisen sanallistaminen

B: Käsityön oppimistehtävät ja digitaaliset toimintaympäristöt (25h)
- käsityössä esiintyvien teemojen ja ilmiöiden yhteys muihin oppiaineisiin/oman paikkakunnan tuotantoelämään tai yrittäjyyteen/kulttuuriperintöön tai kulttuuriseen moninaisuuteen oppimistehtävien suunnittelussa
- virtuaaliopetus sekä yhteisölliset ja tutkivan oppimisen projektit digitaalisissa toimintaympäristöissä
- median ja digitaalisten sovelluksien hyödyntäminen laaja-alaisen käsityötaidon oppimisessa ja ohjaamisessa

C: Taidon oppimisen ja arvioinnin analytiikka (20h)
- keholliset taidot ja tietoisuuden rakentuminen digitaalisissa oppimisympäristöissä
- oppimisprosessin seuraaminen ja tukeminen; oppimiseen liittyvän datan kerääminen, mittaaminen ja analysointi
- käsityön osaamisen arviointiratkaisut ja oppimisanalytiikan työvälineiden käyttö

D: Käsityön turvallisuuskulttuuri (3h)
- lainsäädäntö ja määräykset sekä vastuukysymykset
- käsityön yleiset työturvallisuusjärjestelyt ja työturvallisuusopetus
- turvallisuuskasvatuksen yhteys oppilaan hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Harjoitustyöt ja kirjalliset tehtävät ovat erittäin virheellisiä/puutteellisia ja vastaavat heikosti tehtävänantoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Harjoitustyöt ja kirjalliset tehtävät vastaavat tehtävänantoa, osoittaa opiskelijan ymmärtämistä sekä taitoa hyödyntää oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Harjoitustyöt ja kirjalliset tehtävät vastaavat erinomaisesti tehtävänantoa, osoittaa opiskelijan osaamista ja ymmärtämistä sekä taitoa soveltaa oppimaansa tarkoituksenmukaisesti ja ammattitaitoisesti.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ilmoitetaan kunkin moduulin alussa.

Toteutustavat

A: Käsityön työpajojen ohjaaminen (12h)
- 1 x 4h: valmistelu
- 2 x 4h: työpajojen ohjaaminen
B: Käsityön oppimistehtävät ja digitaaliset toimintaympäristöt (25h)
- Luento 3h
- Harjoitukset 4 x 5h
- Seminaari 2h
C: Taidon oppimisen ja arvioinnin analytiikka (20h)
- Luento 4h
- Harjoitukset 4 x 4h
D: Käsityön turvallisuuskulttuuri (3h)
- Luento 3h

Suoritustavat

Kurssin eri moduulien suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista luentoihin, harjoituksiin ja seminaareihin.
Moduulikohtaiset harjoitustyöt ja/tai kirjalliset tehtävät.
Koko jaksoa koskeva kirjallinen tentti luennoista, kirjallisuudesta ja opintojakson verkko-oppimateriaaleista.

Siirry alkuun