Craft in multi-material frame_A (6cr)
Course unit code: LAER2331
General information
- Credits
- 6 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opiskelija
- hallitsee ainedidaktiset ja pedagogiset lähtökohdat 1-6 luokkien käsityön opetuksen suunnitteluun (TN-painotus)
- osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti eri sisältöalueita koulumaailmaan
- hallitsee käsityön laaja-alaiset toimintataidot: mm. työmenetelmien hallinta, materiaalituntemus ja työvälinetieto, tekninen osaaminen, ajankäyttö, suunnittelutaidot ja työturvallisuus
- osaa ideoida, suunnitella ja toteuttaa tarkoituksenmukaisia aihepiirejä/teemoja/ilmiöitä käsityön perusopetukseen
- hallitsee käsityön opetustiloihin liittyvät järjestelyt ja materiaalihankinnat
- osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa palautteen, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin pohjalta
- osaa toimia aktiivisesti sekä edistää yhteisöllisyyttä ja turvallisuuskulttuuria ryhmän jäsenenä
- osaa rohkeasti soveltaa uuden oppimista sekä hyödyntää tietoja ja taitoja oman ammatillisen kehittymisen perustana
                    
Content
A_1: Käsityötä, tekniikkaa ja teknologiaa (luento 2h)
- käsityökasvatuksen teoreettiset perusteet II
- käsityön tiedollinen ja toiminnallinen rakenne opetuksen suunnittelun lähtökohtana
A_2: Puu- ja metalliteknologia II (25h) 
- työstökoneiden hallinta materiaalien esivalmistelussa: puuntyöstökoneiden rakenne, toimintaperiaatteet ja turvallinen käyttö 
- työvälinetieto ja toimintaperiaatteiden ymmärtäminen: keskeiset käsityövälineet sekä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 käytettävät koneet ja laitteet 
- teknisen ajattelun kehittäminen ja työtavat: tuotteiden materiaaliset lähtökohdat sekä yksinkertaiset rakenteet, erilaiset työstömenetelmät ja liitostekniikat 
- materiaalituntemuksen kehittäminen: puumateriaalien ja tavallisimpien puujalosteiden rakenne ja ominaisuudet; metallilangat, –levyt ja profiilit, liimat ja pintakäsittelyaineet sekä niihin liittyvät työturvallisuusnäkökulmat
A_3: Sähkö- ja elektroniikkarakentelu II (25h)
- kytkin- ja sähkömoottorisovellukset
- sarjaan- ja rinnankytkentä
- elektroniset laitteet ja kytkennät
- piirilevyn valmistus
- elektroniikan materiaalihankinnat ja valmiit rakentelusarjat
A_4: Tekninen piirustus ja 3D mallinnus (8h)
- luonnokset ja erilaiset visuaaliset esitysmuodot suunnittelun tukena sekä keskustelun ja reflektion välineenä
- suunnittelun opettaminen ja ohjaaminen, mm. projektiopiirtäminen ja mittaviivat
- 3D sovellukset ja tulostus
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
- SUORITUKSISSA JA TAVOITTEISSA MERKITTÄVIÄ PUUTTEITA
- EI HUOMIOI TYÖSSÄ JA TYÖSKENTELYSSÄ KOULUMAAILMAN LÄHTÖKOHTIA
- TYÖMENETELMIEN KÄYTÖSSÄ JA VALINNOISSA EPÄVARMUUTTA
- AINEENHALLINTA VÄLTTÄVÄÄ/TYYDYTTÄVÄÄ
- TYÖSKENTELY EPÄLOOGISTA
- AJANKÄYTTÖ HALLITSEMATONTA
-TARVITSEE OHJAUSTA JA VALVONTAA
- ARVIOI TOIMINTAANSA TEKOJEN TASOLLA
- ARKA PALAUTTEELLE
-YHTEISTYÖTAIDOT KEHITTYMÄSSÄ
- EI AINA HUOMIOI TYÖYHTEISÖÄ
- ON VÄLINPITÄMÄTÖN
- HYÖDYNTÄÄ OPPIMAANSA VAROVAISESTI
                    
Assessment criteria, good (3)
- SUORITUKSET JA TAVOITTEET SAAVUTETTU HYVIN
- SOVELTAA PAIKOITELLEN TYÖSSÄ TAVOITTEITA JA SISÄLTÖJÄ KOULUMAAILMAAN 
- TYÖMENETELMIEN HALLINTA KÄYTÄNNÖN TASOLLA
- AINEENHALLINTA HYVÄÄ/KIITETTÄVÄÄ
- TYÖSKENTELY OSITTAIN SUUNNITELTUA
- AJANKÄYTTÖ HALLINNASSA
- ONGELMATILANTEISSA VAATII OHJAUSTA JA PYSTYY SUUNNITTELEMAAN OMAA TOIMINTAANSA
- ARVIOI OMAA TOIMINTAANSA REALISTISESTI
- VALMIUS PALAUTTEESEEN HYVÄ
- KYKENEE RYHMÄSSÄ YHTEISTYÖHÖN 
- TUKEE TOISIA JA HUOMIOI
- ON KIINNOSTUNUT
- OSAA HYÖDYNTÄÄ OPPIMAANSA HYVIN
                    
Assessment criteria, excellent (5)
- SUORITUKSET JA TAVOITTEET SAAVUTETTU KIITETTÄVÄSTI
- TYÖSSÄ ERINOMAISIA RATKAISUJA JA SOVELLUKSIA KOULUMAAILMAAN
- TYÖMENETELMIEN HALLINTA JA VALINTA PERUSTELTUA
- AINEENHALLINTA ERINOMAISTA
- TYÖSKENTELY TARKOITUKSENMUKAISTA JA TEKNISESTI LAADUKASTA
- AJANKÄYTTÖ TEHOKASTA
- ON ITSENÄINEN, JOUSTAVA JA VASTUULLINEN
- ARVIOI JA KEHITTÄÄ JATKUVASTI TOIMINTAANSA
- HALUAA AKTIIVISESTI PALAUTETTA
- TOIMII AKTIIVISESTI RYHMÄSSÄ
- ARVOSTAA TYÖYHTEISÖÄ SEKÄ TUKEE JA EDISTÄÄ TURVALLISUUSKULTTUURIA
- ON OMA-ALOITTEINEN
- HYÖDYNTÄÄ AKTIIVISESTI TIETOJA JA TAITOJA
                    
Materials
Edu.fi: Puutuoteteollisuus-kirjasarjan verkkomateriaali
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet; käsityö. 2014. Helsinki: Opetushallitus.
                    
Execution methods
A_1: (2h)
Luento 2h
A_2: (25h)
Harjoitukset: 5 x 5h
A_3: (25h)
Luennot 2h + 3h
Harjoitukset 4 x 5h
A_4: (8h)
Luennot 2h + 2h
Harjoitukset 2 x 2h
                    
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen työskentely: 
- Oppimistehtävät (OT), 
- Karttuvan tiedon testit (KTT), 
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT) 
- Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)
                    
