Child's developing language (5cr)
Course unit code: LAER0132
General information
- Credits
- 5 cr
Objective
Opiskelija perehtyy kielellisen tietoisuuden merkitykseen, kielitietoiseen opetukseen, monikielisyyteen ja vähemmistökieliin, esimerkkinä saame, alkuopetuksen A1-kielen opetukseen, monilukutaitoon, lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen teoreettisiin perusteisiin sekä erilaisiin lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen menetelmiin sekä. Opiskelija osaa edistää 5-8-vuotiaitten lasten ilmaisutaitoja, vuorovaikutustaitoja sekä mielikuvitusta heidän yksilöllisten edellytystensä pohjalta.
Kurssin lopussa opiskelija osaa:
- havainnoida, tunnistaa ja ohjata lasten kielellisiä taitojen kehittymistä
-ohjata ja rikastuttaa lasten monipuolisia kielellisiä ilmaisutaitoja
-ohjata ja eriyttää lukemaan ja kirjoittamaan oppimista lapsen sen hetkisten taitojen mukaan
-huomioida monikielisten lasten lähtökohdat oppimisessa ja vuorovaikutuksessa
- käyttää monipuolisesti lasten kirjallisuutta opetuksessaan siten, että se vahvistaa lasten luovuuden ja mielikuvituksen monipuolista kehittymistä ja laajentaa lasten käsitystä oman kielellisen ilmaisunsa mahdollisuuksista
Content
Opintojakson aikana perehdytään lukemisen ja kirjoittamisen ohjaamisen menetelmiin sekä niiden teoreettisiin perusteisiin. Opetuksessa käsitellään kielellisen tietoisuuden ja kielitietoisen opetuksen merkitystä ajatteluntaitojen kehittymisessä, ilmaisutaidoissa sekä lukemaan ja kirjoittamaan opettamisessa monikieliset lapset ja vähemmistökielet huomioiden. Opiskelijat harjoittelevat lasten lukemaan- ja kirjoittamaan opetuksen eriyttämistä. 5-8-vuotiaiden ikäkaudelle ja kielitaidolle soveltuvaa lastenkirjallisuutta esitellään ja käsitellään monimuotoisesti.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0): Seminaarityön laatiminen ja esittäminen ja toisen seminaarityön arvioiminen on puutteellista, virheellistä tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Teoreettiset näkökulmat puuttuvat kokonaan.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Seminaarityö on jäsentymätön. Työssä on käsitelty joitain itse valittuun aiheeseen liittyviä opetuksen ja tutkimusperustaisuuden elementtejä. Valittu aihepiiri esitellään puutteellisesti/ toisen seminaarityö opponoidaan pinnallisesti. Teoreettisten näkökulmien yhdistäminen opetukseen on pinnallista.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Seminaarityö on selkeä kokonaisuus, joka osoittaa tekijän perehtymistä aiheeseen sekä teoreettisesti että käytännöllisesti. Esityksen rakenne osoittaa, että näkökulma on jäsentynyt. Keskeiset teemaan kiinnittyvät alueet hahmotetaan ja mahdollisia ongelmia tunnistetaan. Teoreettisia näkökulmia on hyödynnetty hyvin tai kiitettävästi. Toisen seminaarityö opponoidaan perusasiat hyvin hahmottaen.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5): Seminaarityössä teoreettisten lähtökohtien ja käytännön yhtymäkohdat tuodaan esiin erinomaisesti. Suunnitelmaa ohjaa jokin käsitteellinen kehys. Omaan näkökulmaa käsitellään innovatiivisesti ja aiheeseen liittyviä ongelmia niiden merkityksiä on oivallettu ja pohdittu. Toisen seminaarityö opponoidaan analyyttisesti ja rakentavasti.
Execution methods
Kontaktiopetus 20 h, opetukseen liittyvän tehtävän valmistelu, esittely ja raportin laadinta itse valitusta aiheesta kirjallisuutta hyödyntäen, loppuseminaari 4h, omatoiminen opiskelu n. 103 h.
Accomplishment methods
Luennot ja harjoitukset 3 op
Kirjallisuus 2 op