Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka (4op)
Opintojakson tunnus: LAER0131
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa havainnoida esi- ja alkuopetusikäisen lapsen maailmaa ja ohjata lasta hänen yksilöllisten ja kehityksellisten piirteidensä mukaan. Opiskelija osaa laatia opetussuunnitelmaa soveltaen eheytettyjä, teoriaan perustuvia suunnitelmia, jotka edistävät lasten osallisuutta, oppimista ja yhteistyötaitoja. Opiskelija hahmottaa opettajan roolin osana lapsen kasvuympäristöä.
Kurssin lopussa opiskelija osaa:
- tarkastella varhaiskasvatusta, esiopetusta ja alkuopetusta yhtenäisenä kokonaisuutena lapsuuden sosiologian viitekehyksessä tunnistaen eri ajanjaksojen tulkinnat lapsuudesta
-osaa toimia esiopetuksessa varhaiskasvatuksen kontekstissa
-ymmärtää kasvatuskumppanuuden merkityksen esi- ja alkuopetuksessa
- tunnistaa oman toimintansa merkityksen pienten lasten identiteetin rakentumisessa
- osaa soveltaa opetuksessaan lapsilähtöisiä lähestymistapoja, jotka tukevat lasten osallisuutta ja toimijuutta omassa toimintaympäristössään
-osaa käyttää monipuolisesti leikinomaisia, elämyksellisiä ja toiminnallisia työtapoja opetuksen eheyttämiseen ja eriyttämiseen
- osaa tukea pienten lasten mediataitojen monipuolista kehittymistä
-huomioi 5-8-vuotiaitten lasten yksilöllisiä eroavaisuuksia opetuksessaan erilaisia pedagogisia lähestymistapoja soveltaen
- osaa käyttää arviointia opetuksen ja oppimisen tukena
Sisältö
- perehdytään varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen siirtymävaiheisiin sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmasta
-kehitetään omaa interkulttuurista kompetenssia ja ymmärretään sen merkitys erilaisten perheiden ja lasten kohtaamisessa
-perehdytään esi- ja alkuopetuksen tavoitteisiin ja pedagogiikkaan ja pienten lasten vaihtoehtopedagogioihin
-tutustutaan lasten mediamaailmaan ja perehdytään median käytönmerkitykseen osana lasten kasvua, oppimista ja psykososiaalista hyvinvointia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit
Hylätty: Oppimispäiväkirja muodostuu eri luentoharjoitusten kuvauksesta muistiinpanojen muodossa.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Oppimispäiväkirjaan on valittu jonkin verran luentoharjoituksissa käsiteltyjä aiheita esimerkiksi oman kiinnostuksen perusteella, mutta sisältö on lähinnä kuvailevaa tai sisältää joitain omia mielipiteitä.
Esseen arviointikriteerit
Hylätty: Essee ei vastaa annettuun aiheeseen ja tekstiä kirjoitetaan paljon suorina sitaatteina. Tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ei noudateta (mm. hyvä ja asiallinen yleiskieli), esimerkiksi viitteet puuttuvat.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Teksti on pääosin tai osittain referoitu eikä oma näkemys tule esille tai on hieman näkyvissä. Tieteellisen kirjoittamisen yhtenäinen tyyli horjuu. Teoreettisten käsitteiden käyttö on paikoin epätarkkaa. Ohjeistuksen mukaisessa tieteellisten lähteiden käytössä omien näkökulmien perustana voi olla puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Oppimispäiväkirjassa kuvataan luentoharjoitusten teemoja yhdistellen teoriaa ja käytäntöä nykypäivän todellisuuteen, ajankohtaisiin keskustelun aiheisiin (tiedotusvälineissä, koulumaailmassa), omiin näkemyksiin, mielipiteisiin ja arvoihin sekä aikaisempiin kokemuksiin tai oman ammatillisen kasvun kannalta selkeästi/erittäin selkeästi. Joitakin kurssiin liittyviä lähteitä voidaan käyttää oman ajattelun tukena tai vasta-argumentaationa.
Esseen arviointikriteerit
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Aiheen kysymyksen asettelu ja vastaaminen osoittavat, että ilmiö hahmotetaan käsitteellisellä tasolla. Kirjoittajan oma näkemys on esillä ja käytettyä tietoa on muokattu aiheen kannalta keskeiset elementit löytäen. Teoreettisia käsitteitä käytetään asianmukaisesti määritellen. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisiä lähteitä osataan käyttää oman näkökulman tukena tai niiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta hyvin/kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit
Erinomainen (5): Oppimispäiväkirjassa kuvataan luentoharjoitusten teemoja yhdistellen teoriaa ja käytäntöä nykypäivän todellisuuteen, ajankohtaisiin keskustelun aiheisiin (tiedotusvälineissä, koulumaailmassa), omiin näkemyksiin, mielipiteisiin ja arvoihin sekä aikaisempiin kokemuksiin tai oman ammatillisen kasvun kannalta erinomaisesti arvioiden ja vertaillen. Joitakin kurssiin liittyviä lähteitä käytetään hyvin oman ajattelun tukena tai vasta-argumentaationa.
Esseen arviointikriteerit
Erinomainen (5): Esseessä on ongelmakeskeinen lähestymistapa. Kysymyksen asettelu, siihen vastaaminen ja perustelu osoittavat asian hallintaa käsitteellisellä tasolla. Oma näkemys on perustellen esillä ja tietoa on muokattu arvioiden ja vertaillen. Teoreettisten käsitteiden käyttö on harkittua ja tarkkaa. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisiä lähteitä osataan käyttää oman näkökulman tukena tai niiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta oivaltavasti.
Toteutustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen,
raportti esiopetukseen tutustumisesta,
kirjallisuuden suorittaminen sovittavalla tavalla.
Kirjallisuus 1 op /5-1/hylätty
Oppimispäiväkirja luentoharjoituksista 2 op /5-1/hylätty
Tutustumiskäynti ja raportti 1 op /hyväksytty/hylätty
Suoritustavat
Kontaktiopetusta 18 h, oppimispäiväkirja ja essee tai muu suoritus, esiopetukseen tutustuminen n. 20 h (2 pv) ja siitä raportointi, omatoiminen opiskelu 68 h