Siirry suoraan sisältöön

Pelillinen ja leikillinen oppiminen (4 - 5op)

Opintojakson tunnus: TVTO0110

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 - 5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää leikin ja leikillisyyden merkityksen lasten ja aikuisten oppimisessa
- tuntee pelillisen ja leikillisen oppimisen piirteitä ja lähestymistapoja
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia leikillisen ja pelillisen oppimisen prosesseja
- osaa yhdistää erilaisia digitaalisia teknologioita ja sovelluksia leikilliseen ja pelilliseen oppimiseen
- tunnistaa itsessään luovan ja leikillisen oppijan

Sisältö

Opintojaksolla opiskelija perehtyy leikin ja leikillisyyden sekä pelillisen ja leikillisen oppimisen erilaisiin teoreettisiin ja pedagogisiin lähtökohtiin ja toteuttaa pienryhmässä raportin sekä luovan tuotoksen valitsemaansa teemaan liittyen. Lisäksi opiskelija laatii esseen, jossa hän tarkastelee valitsemastaan näkökulmasta leikillistä ja pelillistä oppimista kirjallisuuteen pohjautuen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.

Toteutustavat

Oppimisympäristönä on Moodle.

Suoritustavat

Opintojakso koostuu luennoista, ryhmätehtävistä sekä esseestä.
Luennot 12h
Ryhmätyöskentely 40h
Itsenäinen työskentely 83h

Siirry alkuun