Siirry suoraan sisältöön

Monimateriaalinen käsityö (5op)

Opintojakson tunnus: LAPE1921

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- jäsentää käsityökasvatuksen teoreettisia perusteita ja lähtökohtia
- arvioida käsityön tavoitteita ja sisältöjä perusopetuksen yleissivistävänä oppiaineena
- keskeiset käsityön perustekniikat vuosiluokilla 1-6
- käsityön peruskäsitteistön ja hallitsee käsityön sisältöalueiden monimateriaalisuuden
- käyttää käsityövälineitä, koneita ja laitteita turvallisesti ja ammattitaitoisesti
- toteuttaa yhteisöllisiä ja monimateriaalisia projekteja vuosiluokille 1-6

Sisältö

LAPE1920_A: Keksivä ja kokeileva käsityö
-käsityökasvatus tieteenalana, yleissivistävä käsityö ja työturvallisuus
-käsityön perustekniikat, käsitteistö ja materiaalihankinnat
-monimateriaaliset sisältöalueet ja oppimistehtävät
-oppimisen analytiikan mahdollisuudet ja osaamisen arviointi käsitöissä

LAPE1920_B: Käsityön oppimisympäristöt ja työtavat
-digitaaliset opetus- ja oppimateriaalit käsityön opetuksessa
-yhteisölliset, toiminnaliiset ja osallistavat työtavat erinlaisissa oppimisympäristöissä
-laaja-alainen käsityötaito sekä tarkoituksenmukaiset materiaalit ja valmistusmenetelmät
-projektityöskentelyn ilmiöiden ja teemojen yhteys lähiympäristöön sekä ihmisten kulutus- ja tuotantotapoihin ja hyvinvointiin
-tieto- ja viestintäteknologian merkitys käsityön dokumentoinnissa ja arvioinnissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1:
Itsearviointi ei osoita käsitteiden hallintaa.
Prosessin pohdintaa ei ole lainkaan.
Produktit ja kirjalliset tehtävät eivät osoita tarkoituksenmukaista aineenhallintaa.
Ideointi ja suunnittelu jäävät toteutumatta.
2:
Itsearvioinnissa selkeitä virheitä käsitteissä.
Prosessin pohdinta välttävää.
Aineenhallinta tyydyttävää/välttävää. Produktit jäävät suurelta osin viimeistelemättä ja kirjallisissa tehtävissä on virheitä/puutteita.
Oma ideointi ja suunnittelu on vähäistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3:
Itsearvioinnissa muutamia käsitteisiin liittyviä virheitä.
Prosessin pohdinta niukkaa, mutta selkeää.
Aineenhallinta hyvää. Produktit on hyvin tehty, mutta jäävät paikoin viimeistelemättä. Kirjalliset tehtävät osoittavat hyvää aineenhallintaa.
Oma ideointi ja suunnittelu osoitettu.

4:
Itsearvioinnissa käsitteet yläkäsitteiden tasolla.
Prosessin pohdinta hyvää.
Aineenhallinta kiitettävää. Produktit on taidokkaasti tehty ja viimeistelty. Kirjalliset tehtävät on suoritettu kiitettävästi.
Oma ideointi ja suunnittelu hyvää/kiitettävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
Itsearviointi osoittaa erinomaista käsitteiden hallintaa.
Prosessin pohdinta erinomaista.
Aineenhallinta erinomaista. Produktit ovat tarkoituksenmukaisia, laadukkaita ja viimeisteltyjä. Kirjalliset tehtävät ovat virheettömiä ja aineenhallinta osoitettu ammattitaitoisesti.
Omaan ideointiin ja suunnitteluun on paneuduttu erinomaisesti.

Lisätiedot

MOODLE/TEAMS: ILMOITTAUTUMINEN KONE-JA LAITEPEREHDYTYKSIIN ERI SISÄLTÖALUEITTAIN
Jokaisesta ryhmästä (R1-R5) n. 3-4 opiskelijaa suorittaa valitsemansa sisältöalueen perehdytyksen (Huom! Jakautukaa eri sisältöalueisiin tasaisesti ryhissä).
Ilmoittaudu siis vain yhteen perehdytyskertaan (4h/opiskelija)!
VAADITTAVAT HARJOITUSTYÖT VALMISTETAAN VERTAISOHJAAMALLA: OHJEET, TAVOITTEET JA PEREHDYTYSMATERIAALIT MOODLESSA/TEAMSISSA! 

Toteutustavat

LAPE1920_A: Keksivä ja kokeileva käsityö (24h/opiskelija)
Info 2h
Luennot 2 x 2h
Kone-ja laiteperehdytykset 4h/opiskelija
Harjoitukset 10h
Työpaja 4h

LAPE1920_B: Käsityön oppimisympäristöt ja työtavat (26h/opiskelija)
Luento (Projekti 1): 2h
Harjoitukset (Projekti 1): 10h
Luento (Projekti 2): 2h
Harjoitukset (Projekti 2): 10h
Seminaari 2h

Suoritustavat

- KONTAKTIOPETUKSEEN OSALLISTUMINEN + ITSENÄINEN TYÖSKENTELY 
- OHJATUT JA SOVELTAVAT HARJOITUSTYÖT (YKSILÖ- JA RYHMÄTYÖT) 
- OMAN OPPIMISEN REFLEKTOINTI: KUVAT HARJOITUSTÖISTÄ + ITSEARVIOINNIT
- MODUULIKOHTAISET KIRJALLISET TEHTÄVÄT JA TENTTI
A: ENNAKKOTEHTÄVÄ, KARTTUVAN TIEDON TESTIT 1-6 
B: RYHMÄTEHTÄVÄ, KIRJALLISUUSTENTTI

Siirry alkuun