Skip to main content

Mathematics, project (1cr)

Course unit code: LAPE0730

General information


Credits
1 cr

Objective

Opiskelija ymmärtää millaista on opetussuunnitelman perusteiden mukainen ohjelmoinnin opetus alakoulussa. Opiskelija hahmottaa tietokoneen toiminnan perustan. Hän tietää, miten tietokoneettoman tekemisen ja ohjelmoinnin harjoitteiden avulla voidaan ikätason mukaisesti kehittää oppilaiden ohjelmoinnillista ajattelua. Hän tietää tärkeimmät alakouluun sopivat graafisen ohjelmoinnin ympäristöt ja osaa soveltaa niissä hyviä ohjelmointikäytänteitä. Opiskelija osaa hyödyntää ohjelmointia ja elektronista laiterakentelua käytännön ongelman ratkaisemisessa.

Content

Ohjelmointi perusopetuksen opetussuunnitelmassa, tietokoneen toiminnan perusta, ohjelmoinnillinen ajattelu, tietokoneettomat harjoitteet, alakouluun sopiviin graafisiin ohjelmointiympäristöihin tutustuminen ja niissä sovellettavat hyvät ohjelmointikäytänteet, ohjelmoinnin opetusmateriaaleja sisältäviin nettisivuihin tutustuminen, ohjelmoinnin ja/tai elektronisen laiterakentamisen avulla toteuttu käytännön ongelman ratkaisu.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty: Kurssitehtäviä puuttuu tai projektityön toteutus vastaa huonosti tehtävänantoa.
Hyväksytty: Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin on toteutunut, kurssitehtävät on suoritettu. Projektin toteutus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa hyödyntää ohjelmointia ja elektronista laiterakentelua.

Materials

Mykkänen, J. & Liukas, L. (2014). Koodi2016 - Ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskoulussa. Ladattu 7.1.2021 sivustolta https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf
Innokas-verkoston ja LUMA-keskusten nettisivut
Ajankohtaisia artikkeleita

Execution methods

2 h luentoja
8 h harjoituksia
17 h yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin, kurssitehtävien suorittaminen sekä projektityön tekeminen. Kurssi toteutetaan yhdessä käsityön projektiosan kanssa.

Go back to top of page