Laadullisen tutkimuksen työpaja (2op)
Opintojakson tunnus: KMEN0305
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida laadullisen tutkimuksen ulottuvuuksia ja valintoja suhteessa omaan tutkimusasetelemaan ja -aineistoon
- tunnistaa laadullisen analyysin vaiheet ja soveltaa tietoa oman aineiston analyysiin
- paikantaa oman työnsä tutkimuseettisiä kysymyksiä
Sisältö
Kurssilla harjoitellaan laadullisen tutkimuksen arviointiin, analyysiin ja tutkimusetiikkaan liittyvien kysymyksien jäsentämistä. Kurssin tehtävät (ml. analyysiharjoitus) tehdään suhteessa omaan tutkimusasetelmaan ja -aineistoon. Opiskelijalla tulee olla oma aineisto / aineiston osa kurssin alkaessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Kurssitehtävänä oleva analyysiharjoitus oman aineiston kanssa on puutteellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä laadullisesta tutkimuksesta.
Hyväksytty:
Kurssitehtävänä oleva analyysiharjoitus osoittaa kykyä soveltaa kurssilla opittuja asioita oman laadulisen aineiston analyysiin sekä tutkimusprosessin arviointiin.
Oppimateriaalit
Soveltuvaa oheiskirjallisuutta:
Tutkimuksen voimasanat (toim. Ronkainen, Suvi & al.) 2011.
Umpikujasta oivallukseen. Refleksiivisyys empiirisessä tutkimuksessa (toim. Aaltonen, Sanna & Högbacka, Riitta) 2015.
Haastattelun analyysi (toim. Ruusuvuori, Johanna & Nikander, Pirjo) 2010.
Lisätiedot
Vastuuhenkilö: Heidi Sinevaara-Niskanen
Ajankohta: 2. periodi (kurssi on mahdollista suorittaa itsenäisesti myös syksyllä 2022 ja 2023 Weboodissa ilmoitetun aikataulun mukaisesti)
Toteutustavat
Opintojakso on tarkoitettu pro gradu -vaiheessa oleville opiskelijoille, joilla on omaa tutkimusaineistoa.
Kurssi koostuu johdattavista luennoista (6 tuntia) ja niihin sisältyvistä tehtävistä sekä oman aineiston kanssa tehtävästä analyysiharjoituksesta (27 tuntia itsenäistä työskentelyä).
Suoritustavat
Luentojen seuraaminen, niihin liittyvien tehtävien tekeminen sekä analyysiharjoitus oman aineiston kanssa. Kurssi on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti oppimisympäristön kautta jaettavien luentomateriaalien pohjalta.