Siirry suoraan sisältöön

Media- ja digitaaliset lukutaidot (4op)

Opintojakson tunnus: KKAS2129

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Tavoitteet:
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• tuntee ja ymmärtää medialukutaidon, digitaalisen lukutaidon ja monilukutaidon käsitteet
• ymmärtää vastuunsa median vastaanottajana, käyttäjänä ja tuottajana
• osaa analysoida ja tulkita kriittisesti perinteisiä ja multimodaalisia mediasisältöjä
• tuntee ja osaa käyttää informaation ja disinformaation tunnistamiseen kehitettyjä työkaluja
• osaa tuottaa sisältöjä eettisesti ja vastuullisesti digitaalisen median alustoille
• osaa ohjata kriittiseen ja multimodaaliseen sisällöntuotantoon
• tuntee ja osaa käyttää sekä ohjata käyttämään informaation ja disinformaation tunnistamiseen kehitettyjä työkaluja
• ymmärtää monilukutaidon merkityksen multimodaalisen aineiston tuottamisessa, käytössä ja vastaanottamisessa

Sisältö

Opintojakson sisältö:
Opintojaksolla tutustutaan medialukutaitoon, digitaaliseen lukutaitoon ja monilukutaitoon liittyviin teoreettisiin käsitteisiin sekä niiden osa-alueisiin. Kurssilla harjoitellaan digitaalisten, multimodaalisten mediasisältöjen analyysia, tulkintaa ja vastuullista tuottamista sekä informaation ja disinformaation tunnistamista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä
1 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän hieman opintojaksoon kuuluvia asioita ja ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta ne esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Kurssisuoritus on kapea-alainen ja/tai luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä
3 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, mutta mutta saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja.
4 Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan, ymmärtää ja osaa tiivistää olennaisen. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää. Kurssisuoritus on monipuolinen ja sovellukset tai päätelmät ovat argumentoituja, sekä kokonaisuus huolellisesti tuotettu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:
• Buckingham, D. (2015). Defining digital literacy-What do young people need to know about digital media?. Nordic journal of digital literacy, 10(Jubileumsnummer), 21-35. https://www.idunn.no/file/pdf/66808577/#page=21

• Goodman, E. (2013). Online comment moderation: emerging best practices. World Association of Newspapers (WAN-IFRA). WAN-IFRA_Online_Commenting.pdf (netino.fr)

• Journalistin ohjeet (2014). Journalistin ohjeet ja liite - Journalistin ohjeet - JSN

• Kulju, P., Kupiainen, R., & Pienimäki, M. (2020) Raportti luokanopettajien käsityksistä monilukutaidosta 2019. http://uudetlukutaidot.fi/wp-content/uploads/2020/10/UudetLukutaidot-opettajien-kasityksia-medialukutaidosta-2019-Kulju-Kupiainen-Pienimaki.pdf

• Kupiainen, R. (2017) “Lukutaidon jälkeen?”, teoksessa Korhonen, Vesa & Annala, Johanna & Kulju, Pirjo (toim.) Kehittämisen palat, yhteisöjen salat. Näkökulmia koulutukseen ja kasvatukseen. Tampere: Tampere University Press, 205-218. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/101964

• Kupiainen, R., Kulju, P., & Mäkinen, M. (2015). Mikä monilukutaito?. Monilukutaito kaikki kaikessa. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/98020/mika_monilukutaito_2015.pdf?sequence=1

• Lehtinen, A-P. (2020) Journalismin totuudenmukaisuus: luottamussuhde yleisöjen kanssa. Media & viestintä 43: 3, 206–226. 98407-Artikkelin teksti-168722-1-10-20200927.pdf

• Mertala, P. (2018). Lost in translation?-Huomioita suomalaisten opetussuunnitelmien monilukutaito-käsitteen tutkimuksellisista ja pedagogisista haasteista. Media & viestintä, 41(1). https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/69921

• Rydenfelt, H. (2016). Blogimediat ja bloggaamisen etiikka. Media & viestintä 39:3. https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/61421

• Wardle, C. & Derakhshan, H. (2017) Information Disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. ES226795_PREMS 112218 GBR 2018 Report Désinformation Texte BAT A4.pdf (coe.int)

• Journal of Media Literacy Education, Volume 12, Issue 3 (2020) Data Literacy and Education
https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol12/iss3/?fbclid=IwAR29MsUJwauC3XNjC5QbJ27V-D5ttYdbRA9zCjjs4L4K1nLMb-ah7WYnReI

Toteutustavat

Toteutus ja työmuodot:
• 4 h alkuluentoja (lähi- tai verkkoluento)
• Viikoittaiset verkkotehtävät (4 kpl) yksin tai ryhmässä 50 h
• Itsenäistä työskentelyä 50 h
• 4 h loppuluentoja (lähi- tai verkkoluento)

Suoritustavat

Vaadittavat suoritukset:
Osallistuminen luennoille ja viikoittaisten oppimistehtävien tekeminen. Lopputehtävänä oppimistehtävän suunnittelu toiselle ryhmälle, joka toteuttaa ja arvioi tehtävän. Opettajat arvioivat viikoittaiset oppimistehtävät, lopputehtävän arvosanaan vaikuttaa myös vertaisarviointi.

Siirry alkuun