Skip to main content

Responsible Coaching (5cr)

Course unit code: R705LL46

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish

Objective

Tunnistat liikunnanohjaajan eri roolit ja tehtävät liikkujan polun eri vaiheissa sekä liikunnanohjauksen eri toimintaympäristöt ja organisaatiot. Tiedät keskeisiä liikunnanohjauksen digitaalisia työkaluja, sekä osaat käyttää niitä ohjauksen tukena. Tunnistat vastuullista toimintaa ohjaavat keskeisimmät lait, säännökset, linjaukset ja eettisyyden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa. Tiedät kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistat vastuullisuuden urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa. Tunnistat turvallisuuden näkökulmat ja osaat arvioida liikunnanohjaustoiminnan turvallisuusriskejä.

Content

Teemat:

1) Hyvä liikunnanohjaus
- Liikunnanohjaajan roolit ja tehtävät liikkujan polun eri vaiheissa
- Liikunnanohjaajan toimintaympäristö
- Liikunnanohjaajan työvälineet: digivalmentamisen työvälineet

2) Liikunnanohjaajan vastuullisuuskenttä
- Toimintaa ohjaava keskeinen sääntely
- Urheilun ja liikunnan etiikka ja eettinen ohjeistus
- Reilu peli
- Lajin ja seuran säännöt, linjaukset
- Lapsen ohjaamisen juridiikka

3) Johdatus kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen
- Kestävän kehityksen tavoitteet
- Kestävän kehityksen osa-alueet (taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen)

4) Liikunnanohjauksen turvallinen toimintaympäristö
- Urheilun ja liikunnan toimintaympäristön turvallisuus (fyysinen turvallisuus, henkinen turvallisuus, sosiaalinen turvallisuus)
· Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
· Monikulttuurisuus ja suvaitsevaisuus
· Sukupuolisen häirinnän ehkäiseminen
- Digitaalisen toimintaympäristön turvallisuus

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
1: Opiskelija tunnistaa valmentajan roolit ja toimintaympäristön. Opiskelija osaa nimetä digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä tunnistaa niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.
2: Opiskelija tietää valmentajan roolit ja toimintaympäristön.
Opiskelija osaa käyttää digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa perustella niiden merkityksen digivalmennuksen tukena.

Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
1: Opiskelija osaa nimetä kestävän kehityksen tavoitteet ja osa-alueet sekä tunnistaa vastuullisuuden ja sen merkityksen osana urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaa. Opiskelija osaa nimetä turvallisuuden näkökulmat ja osaa arvioida valmennustoiminnan turvallisuusriskejä.
2: Opiskelija osaa kuvata esimerkein kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa. Opiskelija osaa kuvata ja arvioida turvallisuuden näkökulmat ja valmennustoiminnan turvallisuusriskit.

Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
1: Opiskelija osaa nimetä vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tunnistaa niitä urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa. Opiskelija tiedostaa sääntelyn rikkomisen seuraamuksia ja niihin liittyviä muutoksenhakukeinoj
2: Opiskelija osaa kuvata vastuullista valmentamista ohjaavaa keskeistä sääntelyä ja toimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä tiedostaa sääntelyn sovellettavuuden urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.

Assessment criteria, good (3)

Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
3: Opiskelija osaa kuvata valmentajan roolit ja toimintaympäristön. Opiskelija osaa soveltaa digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena. Opiskelija osaa perustella tehtyjä valintoja.
4: Opiskelija ymmärtää valmentajan roolit ja toimintaympäristön. Opiskelija osaa tavoitteellisesti käyttää ja soveltaa digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä digivalmennuksen tukena. Opiskelija osaa arvioida tehtyjä valintoja.

Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
3: Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden tavoitteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella ja laatia ehdotuksia turvallisuusriskien hallintaan.
4: Opiskelija osaa huomioida kestävän kehityksen ja vastuullisen urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa. Opiskelija osaa perustella ja arvioida valittuja riskienhallintakeinoja.

Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
3: Opiskelija tietää vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettisiä periaatteita urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa. Hän osaa soveltaa sääntelyä ja ottaa sääntelyn huomioon.
4: Opiskelija ymmärtää vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettiset periaatteet. Hän osaa perustella tehtyjä päätöksiä sääntelyn pohjalta.

Assessment criteria, excellent (5)

Arvioinnin kohde: Valmentajan roolit ja digivalmennuksen työkalut
5: Opiskelija ymmärtää valmentajan roolin merkityksen ja toimintaympäristön. Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja monipuolisesti hyödyntää digitaalisia työkaluja ja viestintäympäristöjä sekä osaa suunnitella innovatiivisia digivalmennuksen muotoja. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida tehtyjä valintoja.

Arvioinnin kohde: Kestävä kehitys ja vastuullisuus liikunnan ja urheilun toimintaympäristössä
5: Opiskelija hallitsee kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osa-alueet urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa. Opiskelija osaa ennakoiden ja kriittisesti arvioiden analysoida valmennustoiminnan turvallisuusriskejä ja valittuja riskienhallintakeinoja. Hän osaa arvioinnin pohjalta tehdä muutos- ja toimenpide-ehdotuksia urheilu- ja liikuntaorganisaation toimintaan.

Arvioinin kohde: Valmennustoimintaa ohjaava sääntely
5: Opiskelija hallitsee vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn sekä eettiset periaatteet urheilu- ja liikuntaorganisaation toiminnassa. Opiskelija ymmärtää vastuullista valmentamista ohjaavan keskeisen sääntelyn ja eettisten periaatteiden merkityksen urheilu- ja liikuntaorganisaatiossa.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty: Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.

Further information

Vuosittaiset tarjottavat urheilu- ja liikuntaliiketoiminnan opintojaksot tarjotaan Lapin korkeakouluopintoina, ns. LUC-opintoina.

Go back to top of page