Special Art Education (2cr)
Course unit code: UKUV0521
General information
- Credits
- 2 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa inklusiivisen kuvataideopetuksen, erityiskuvataidekasvatuksen ja taideterapiamuotojen lähtökohtia
- vahvistaa erityispedagogisen tiedon soveltamisen perusteita kuvataidekasvatuksessa
- soveltaa taidepedagogisia välineitä ja menetelmiä monenlaisuuden ja monenlaisten oppijoiden arvostamiseen, kohtaamiseen ja ymmärtämiseen
Content
Erityiskuvataidekasvatuksen opetusmenetelmät. Erityispedagogisen tiedon soveltaminen kuvataidekasvatuksessa. Taideterapiamuotojen perusteet.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Materials
Disability, Arts and Education, 2019. The International Journal of Education through Art [IJETA] Special issue vol 16/1
Haveri,Minna, 2016. HYVIÄ KYSYMYKSIÄ – eettinen erityistaidetoiminta Kettuki 2016, Hämeenlinna. https://kettuki.fi/uploads/files/KETTUKIN_eettinenopas_hyvia_kysymyksia_A5_WEB.pdf
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino
IMAG # 8. IMAG InSea Magasin N:ro 8, 2019. https://www.insea.org/imag8
Kallio-Tavin, Mira, 2013. Encountering the Self, Other and Third: Re- searching the Crossroads of Art Pedagogy, Levinasian Ethics and Disability Studies
Karen Keifer-Boyd, Flávia Bastos, Jennifer (Eisenhauer) Richardson & Alice Wexler (2018) Disability Justice: Rethinking “Inclusion” in Arts Education Research, Studies in ArtEducation, 59:3, 267-271, DOI: 10.1080/00393541.2018.1476954
Rankanen, Mimmu, Hentinen, Hanna, Mantere, Meri-Helga. 2010. Taideterapian perusteet.
Wexler, Alice; Derby, John (eds) 2019. Contemporary Art and Disability Studies
Opintojakson aikana jaettavat artikkelit
Further information
Kohderyhmä
Maisteriopinnot
Ajankohta
Kevät
Vastuuhenkilö
Kuvataidekasvatus/ Mirja Hiltunen
Execution methods
Luennot ja seminaarityöskentely 8h, itsenäistä yksilö- ja/tai ryhmätyöskentelyä 46 h.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja seminaarityöskentelyyn ja hyväksyttävästi suoritetut harjoitustyöt.