Siirry suoraan sisältöön

Ikääntymiseen liittyvät yhteiskunnalliset ja yksilölliset kysymykset (6op)

Opintojakson tunnus: K702G22OJ

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisen kehityksen vaikutuksen erilaisten vanhuskäsitysten syntyyn ja –teorioiden muodostumiseen. Opiskelija analysoi omaa suhdettaan ikääntymiseen ja ikäihmisiin sekä sisäistää voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi. Opiskelija tunnistaa kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan merkityksen vanhustyölle ja ikäihmisen asemaan yhteiskunnassa. Opiskelija tunnistaa Pohjois-Suomen erityispiirteiden merkityksen ikäihmisen asemaan, elinympäristöön ja palveluiden kehittämiseen. Opiskelija tiedostaa kuinka toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikäihmisten kanssa.
Teemat:Yhteiskunnallinen kehitys ikäihmisten näkökulmasta , vanhenemiseen liittyvät teoriat, vanhuskäsitykset ja niiden merkitys ikäihmisen elämään, väestön ikärakenteet ja niiden muuttuminen, kansallinen ja kansainvälinen ikäpolitiikka ja niiden merkitys ikäihmisen elämään
Pohjois-Suomen erityispiirteet: ikärakenne ja ikäpolitiikka, asutus ja etäisyydet, luonto, monikulttuurisuus (erityisesti saamelaisuus) ja rajayhteistyö

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisen kehityksen vaikutuksen erilaisten vanhuskäsitysten syntyyn ja –teorioiden muodostumiseen.
Opiskelija osaa kuvata omaa suhdettaan ikääntymiseen ja ikäihmisiin sekä ymmärtää voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
Opiskelija tietää kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan merkityksen vanhustyölle ja ikäihmisen asemaan yhteiskunnassa.
Opiskelija osaa kuvata Pohjois-Suomen erityispiirteiden merkityksen ikäihmisen asemaan, elinympäristöön ja palveluiden kehittämiseen.
Opiskelija tiedostaa kuinka toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikäihmisten kanssa.
Hyvä          
Opiskelija osaa selittää yhteiskunnallisen kehityksen vaikutuksen erilaisten vanhuskäsitysten syntyyn ja –teorioiden muodostumiseen.
Opiskelija analysoi omaa suhdettaan ikääntymiseen ja ikäihmisiin sekä ymmärtää voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
Opiskelija osaa selittää kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan merkityksen vanhustyölle ja ikäihmisen asemaan yhteiskunnassa.
Opiskelija osaa selittää Pohjois-Suomen erityispiirteiden merkityksen ikäihmisen asemaan, elinympäristöön ja palveluiden kehittämiseen.
Opiskelija tiedostaa asiakaslähtöisyyden merkityksen, kun toimitaan kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikäihmisten kanssa.
Kiitettävä   
Opiskelija osaa selittää yhteiskunnallisen kehityksen vaikutuksen erilaisten vanhuskäsitysten syntyyn ja –teorioiden muodostumiseen.
Opiskelija analysoi omaa suhdettaan ikääntymiseen ja ikäihmisiin sekä sisäistää voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
Opiskelija osaa analysoida kansallisen ja kansainvälisen ikäpolitiikan merkityksen vanhustyölle ja ikäihmisen asemaan yhteiskunnassa.
Opiskelija osaa analysoida Pohjois-Suomen erityispiirteiden merkityksen ikäihmisen asemaan, elinympäristöön ja palveluiden kehittämiseen.
Opiskelija tiedostaa asiakaslähtöisyyden merkityksen, kun toimitaan kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikäihmisten kanssa.

Siirry alkuun