Skip to main content

Seksuaalisuus ihmisen oikeutena ja voimavaranaLaajuus (5 cr)

Course unit code: R702HL42

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Responsible person
Paula Yliniemi
Noora Majava

Objective

Opintojaksolla perehdyt ihmisen seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyteen. Ymmärrät seksuaalisuuden ihmisen pe­rustarpeena, oikeutena ja hyvinvointina. Saat käytannön työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen ja sensi­tiiviseen ohjaukseen. Opiskelet, mitä tarkoitetaan seksuaalisuuden moninaisuudella ja miten, seksuaalisuutta ku­vataan eri kulttuureissa. Tarkastelet ja pohdit opintojakson aikana ajankohtaisia kysymyksiä liittyen seksuaalisuu­teen ja seksuaaliterveyteen.
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa ja osaa määritellä seksuaalisuuden ja seksuaaliterveyden peruskäsitteet
- ymmärtää seksuaalisuuden ja seksuaaliterveyden merkityksen osana eri ikäisten ihmisten terveyttä ja hyvinvointia
- osaa kuvata seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden moninaisuuden
- tunnistaa yleisimpien sairauksien yhteyden seksuaalisuuteen
- osaa ottaa puheeksi seksuaalisuuden ja toimia työssään seksuaaliterveyttä edistävällä tavalla
- tunnistaa yhteiskunnassamme ajankohtaisia seksuaalioikeuksiin liittyviä haasteita ja osaa toimia niiden ehkäisemiseksi

Content

Moduulit ja sisältö
Peruskäsitteet ja taustaa
Seksuaalisanasto
Moduuli 1: Seksuaalisuus ihmisen elämän kulussa
- Oman seksuaalisuuden kohtaaminen
- Seksuaalisuuden ja seksuaaliterveyden peruskäsitteet
- Seksuaalisuuden portaat
- Elämänmittainen seksuaalisuus
Moduuli 2: Seksuaalisuuden monimuotoisuus
- Sukupuolisuuden moninaisuus ja seksuaalinen suuntautuminen
- Seksuaalisuus ja etninen kulttuuri
Moduuli 3: Seksuaalisuus ja terveys
- Minäkuva ja seksuaalisuus
- Ihmisen terveydentilan yhteys seksuaalisuuteen
Moduuli 4: Seksuaalisuuden puheeksi ottaminen
- Ohjauksen perusteet
- Sensitiivinen seksuaaliohjaus
- Seksuaalisuuden puheeksi ottaminen
Moduuli 5: Seksuaalisuus oikeutena
- Lainsäädäntö
- Seksuaalisuutta loukkaava väkivalta
- Väkivallan ehkäisy

Go back to top of page