Aikuisten oppimisympäristöt ja aktivoivat työtavat (4op)
Opintojakson tunnus: KKOP0022
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee erilaisia aktivoivia työtapoja ja niiden käyttöä opetuksessa
- ymmärtää ja osaa soveltaa linjakkaan opetuksen periaatteita
- ymmärtää erilaisten oppimisprosessien tuloksena tapahtuvan oppimisen arviointiperusteita
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään aikuisten oppimisympäristöjen erityispiirteitä. Lisäksi käsitellään aktivoivan ja linjakkaan opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin liittyviä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Aihetta käsitellään epäselvästi ja puutteellisesti. Lähdekirjallisuutta käytetään niukasti tai ei juuri ollenkaan. Valitun opetusmenetelmän ja kuvatun opetustuokion yhteys puuttuu. Asiasisällössä on puutteita tai virheitä. Teksti perustuu lähinnä omille mielipiteille ja arkitietoon. Tekstissä on lyönti- ja kielioppivirheitä eikä ulkoasuun ei ole kiinnitetty huomiota.
1: Tarkasteltavaa opetusmenetelmää käsitellään toteavasti. Teksti perustuu lähinnä omille mielipiteille ja kokemuksille, eikä yhteyttä valitun opetusmenetelmän taustateoriaan löydy. Opetustuokion ja valitun aktivoivan opetusmenetelmän yhteys on vähäinen. Lähteitä on käytetty vähän ja referoiden. Lähteiden merkintä on puutteellista. Tekstissä on lyönti- ja kielioppivirheitä.
2: Verkkoartikkelissa tuodaan oleellisemmat seikat tarkasteltavasta opetusmenetelmästä esille. Aiheen käsittely jää melko pinnalliseksi, mutta ryhmän opetustuokio on kuitenkin pyritty kuvaamaan. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja lähinnä referoiden. Artikkelin rakenne on selkeä ja teksti pysyttelee tehtävän aihepiirin rajoissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Valittuun opetusmenetelmään on perehdytty, tietoa on hankittu ja lähdemateriaalia käytetty melko laajasti ja monipuolisesti, osittain myös referoiden. Valittu aktivoiva opetusmenetelmä ja sen hyödyntäminen opetustuokiossa on kuvattu tarkasti. Tekstissä kuuluu kirjoittajien oma ääni. Verkkoartikkelin ulkoasu on siisti ja kirjoitustyyli on selkeää.
4: Tekstissä näkyy perehtyneisyys valittuun opetusmenetelmään. Kirjoittajat ovat pyrkineet tarkastelemaan opetusmenetelmää monipuolisesti, opetettavan aiheen ja suunnitellun opetustuokion näkökulmasta. Lähdemateriaalia käytetty laajasti ja opetusmenetelmän käyttö on kuvattu huolellisesti ja käytännönläheisesti. Asiasisältöjä pohditaan myös omin sanoin, vertaillen, yhdistellen ja perustellen. Teksti on sujuvaa ja johdonmukaista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Kirjoittajat ovat perehtyneet valittuun aktivoivaan opetusmenetelmään monipuolisesti. Perehtyneisyys opetustuokion taustalla olevaan pedagogiseen malliin tai teoreettiseen viitekehykseen näkyy tekstissä ja suunnitellun opetustuokion kuvauksessa. Teoriatietoa vertaillaan, yhdistellään ja tuodaan esille eri näkökulmia. Verkkolehden rakenne on looginen ja teksti etenee sujuvasti. Verkkolehti on sisällöltään ja ulkoasultaan erinomainen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Työpajatyöskentelyn arviointikriteerit
Hyväksytty: edellyttää osallistumista lähiopetukseen ja työpajatyöskentelyyn tai korvaavien tehtävien tekemistä, sekä opetustuokion suunnittelua ja toteutusta.
Hylätty: poissaolot lähiopetuksesta ja työpajatyöskentelystä, ei korvaavien tehtävien tekemistä, ei opetustuokion suunnittelua eikä toteutusta.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lisätiedot
Arviointi
Työpajatyöskentely: hyväksytty/hylätty.
Kirjallinen tehtävä: 5–1/hylätty.
Toteutustavat
Lähiopetus 4 h, työpajatyöskentely 12 h, itsenäistä työskentelyä 91 h.
Suoritustavat
Osallistuminen luennoille ja lähityöpajaan, sekä kirjallinen tehtävä.
- Työpajatyöskentely 2 op: Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat pareittain tai pienryhmissä opetustuokion, jossa hyödynnetään jotain aktivoivaa opetusmenetelmää.
- Kirjallinen tehtävä 2 op: Työryhmät tuottavat käyttämästään aktivoivasta opetusmenetelmästä ja toteutetusta opetustuokiosta teoreettisesti perustellun kirjallisen kuvauksen verkkolehtiartikkelina.