Liiketoimintaprosessien kehittyvä laadunhallintaLaajuus (5 op)
Tunnus: R31YL24OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tuntee organisaation prosessien, laadun kehittämisen ja vaikuttavuuden mittaamisen pohjoisen yritystoiminnan olosuhteisiin soveltuvia menettelytapoja ja osaa soveltaa niitä työyhteisössään. Hän tuntee työorganisaation verkoston ja toiminnallisen kokonaisuuden, tunnistaa yksikkönsä prosessit ja toiminnot, osaa analysoida niitä ja määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella, kuvata ja johtaa niihin liittyvien kehittämistoimien toteutuksen. Opiskelija osaa soveltaa jatkuvan laadunhallinnan periaatteita kehittämistyössään. Hän tuntee eri toimintojen sähköiset järjestelmät ja tietovarannot ja osaa hyödyntää niitä tiedonhankinnassaan. Opiskelija osaa laatia erilaisia raportteja ja muokata tietoa yrityksen liiketoiminnan suunnittelua ja johtamista varten. Opiskelija on kehittänyt taitojaan hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa laatiessaan yrityksen toimintaa koskevia laskelmia, seurantatietoja ja tiedon siirtoa organisaation muille jäsenille.
Opintojakson teemat : - organisaatio toiminnallisena ja vuorovaikutteisena kokonaisuutena
- työprosessien analysoinnin ja kehittämisen lähestymistapoja ja työvälineitä
- laadunhallinta ja mittaaminen
- seurannan ja raportoinnin menettelytapoja
Sisältö
Organisaation prosessien kehittämisen menetelmiä.Laadun hallinnan ja vaikuttavuuden mittaamisen menetelmät ja soveltaminen yrityksessä tai työyksikössä.Liiketoiminnan prosessien sähköiset järjestelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön prosessien kehittämisen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen joitakin laadun hallinnan ja vaikuttavuuden mittaamisen menetelmiä. Hän tuntee liiketoiminnan prosessien sähköisiä järjestelmiä. Opiskelija tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön prosessien kehittämisen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen olennaisia laadun hallinnan ja vaikuttavuuden mittaamisen menetelmiä. Hän huomioi suunnittelussaan liiketoiminnan prosessien sähköiset järjestelmät. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitetttävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön prosessien kehittämisen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti laadun hallinnan ja vaikuttavuuden mittaamisen menetelmiä. Hän soveltaa suunnittelussaan liiketoiminnan prosessien sähköisiä järjestelmiä. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.
Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
24.03.2022 - 24.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Opettaja
- Jari Sarja
Vastuuhenkilö
Jari Sarja
Opiskelijaryhmät
-
R31YL21SKestävä liiketoiminta ja yrittäjyys, syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tuntee organisaation prosessien, laadun kehittämisen ja vaikuttavuuden mittaamisen pohjoisen yritystoiminnan olosuhteisiin soveltuvia menettelytapoja ja osaa soveltaa niitä työyhteisössään. Hän tuntee työorganisaation verkoston ja toiminnallisen kokonaisuuden, tunnistaa yksikkönsä prosessit ja toiminnot, osaa analysoida niitä ja määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella, kuvata ja johtaa niihin liittyvien kehittämistoimien toteutuksen. Opiskelija osaa soveltaa jatkuvan laadunhallinnan periaatteita kehittämistyössään. Hän tuntee eri toimintojen sähköiset järjestelmät ja tietovarannot ja osaa hyödyntää niitä tiedonhankinnassaan. Opiskelija osaa laatia erilaisia raportteja ja muokata tietoa yrityksen liiketoiminnan suunnittelua ja johtamista varten. Opiskelija on kehittänyt taitojaan hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa laatiessaan yrityksen toimintaa koskevia laskelmia, seurantatietoja ja tiedon siirtoa organisaation muille jäsenille.
Opintojakson teemat : - organisaatio toiminnallisena ja vuorovaikutteisena kokonaisuutena
- työprosessien analysoinnin ja kehittämisen lähestymistapoja ja työvälineitä
- laadunhallinta ja mittaaminen
- seurannan ja raportoinnin menettelytapoja
Sisältö
Organisaation prosessien kehittämisen menetelmiä.Laadun hallinnan ja vaikuttavuuden mittaamisen menetelmät ja soveltaminen yrityksessä tai työyksikössä.Liiketoiminnan prosessien sähköiset järjestelmät.
Aika ja paikka
Ennakkotehtävä 24.3.-31.3.2022, kontaktiopetus 1.4.2022, kehittämistehtävä 2.-24.4.2022.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa ja jaetaan Moodlen kautta.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan ajalla 24.3.-24.4.2022. Opintojaksoon liittyy ennakkotehtävänä taustatiedon hankintaa. Lähiopetus ja ryhmätyöskentely 1.4.2022 Rovaniemellä tai verkossa AC:ssä, tästä tiedotetaan lähempänä.
Opintojaksolla sovelletaan verkko-opetusta ja -ohjausta, iItsenäistä ja ryhmätyöskentelyä sekä keskustelua ja raportointia verkkoalustalla. Opiskelija laatii kehittämistehtävän yksilöitynä opintojakson tavoitteiden mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön prosessien kehittämisen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen joitakin laadun hallinnan ja vaikuttavuuden mittaamisen menetelmiä. Hän tuntee liiketoiminnan prosessien sähköisiä järjestelmiä. Opiskelija tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön prosessien kehittämisen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen olennaisia laadun hallinnan ja vaikuttavuuden mittaamisen menetelmiä. Hän huomioi suunnittelussaan liiketoiminnan prosessien sähköiset järjestelmät. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitetttävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön prosessien kehittämisen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti laadun hallinnan ja vaikuttavuuden mittaamisen menetelmiä. Hän soveltaa suunnittelussaan liiketoiminnan prosessien sähköisiä järjestelmiä. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä ja lähiopetuksen yksilö- ja ryhmätehtävät arvioidaan arvioinkriteerejä soveltaen asteikolla hylätty-täydennettävä-hyväksytty. Opintopisteet saadakseen opiskelijan on saatava ennakko- ja lähiopetuksen yksilö- ja ryhmätehtävistä arvosana "hyväksytty".
Yksilötehtävänä toteutettava kehittämistehtävä arvioidaan opintojakson arvioinkriteerien mukaan asteikolla 1-5. Osuus opintojakson arvosanasta 70%. Opintojakso on hylätty, jos suoritus ei saavuta tasoa tyydyttävä (1).