Skip to main content

Customer-Oriented and User-Centered Product and Service DevelopmentLaajuus (5 cr)

Course unit code: YAMK241

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Institution
Peppi
Responsible person
Marika Kunnari

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää asiakaslähtöisiä ja osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja erityisesti digitaalisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Hän ymmärtää asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen näkökulmia digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Hän osaa huomioida palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun, ja testauksen ja viestinnän menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka

Content

Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saatavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava palveluiden kehittäminen
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun, testauksen ja viestinnän menetelmiä

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin, eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat laaja-alaisesti ja kriittisesti.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun, ja testauksen ja viestinnän menetelmiä

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin, eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun, testauksen ja viestinnän menetelmiä. Opiskelija perustelee menetelmiä ja niiden soveltamista laaja-alaisesti ja kriittisesti.

Go back to top of page