Kehittämisosaaminen - ideasta suunnitelmaan (5op)
Opintojakson tunnus: YAMK117
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.  
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, 
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
                    
Sisältö
Keskeiset sisällöt: 
•	Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi 
•	Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat 
•	Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä 
•	Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö 
•	Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi 
•	Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa 
•	Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä. 
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija 
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista. 
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen. 
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija 
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista. 
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.
                    
