Sosiaalialan kehittämistyön vaikuttavuus digiyhteiskunnassaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: YAMK051
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Peppi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisesti relevantteja arviointimenetelmiä ja suuntauksia. Opiskelija hallitsee vaikuttavuuden kvantitatiivisia arviointimenetelmiä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Sisältö
Opiskelija hallitsee sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä. Opiskelija osaa tehdä tarkoituksenmukaisia arviointiin liittyviä metodologisia ratkaisuja ja soveltaa niitä kehittämishankkeessaan huomioiden digitalisoituvan hyvinvointipalvelujärjestelmän ja yhteiskunnan erityispiirteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- ymmärtää digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- tiedostaa vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- ymmärtää arvioinnin ja vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- tiedostaa vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- huomioi sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- huomioi sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- huomioi vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- hyödyntää vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- soveltaa ja kehittää onnistuneesti digiajan sosiaalialan työtään perustaen hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaisiin arviointitutkimus-asetelmiin ja -metodologiaan
- reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- yhdistää ja hyödyntää onnistuneesti työssään innovatiivisesti vaikuttavuuden merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- arvioi onnistuneesti työssään vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Toteutustavat
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta 3 pv:
- 20.-22.4.2022 (ke–pe)
Suoritustavat
Lähiopetukseen osallistuminen sekä itsenäinen opiskelu tehtävien suorittamiseksi. Noin 15-20 tekstisivun (pl. kansisivu, sisällyssivu ja lähdeluettelon sivut) mittainen essee Lapin amk:n opinnäytetyöohjeen esittämisteknisten ohjeiden mukaan.