Skip to main content

Customer-Oriented and User-Centered Product and Service DevelopmentLaajuus (5 cr)

Course unit code: YAMK126

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Institution
Peppi
Responsible person
Marika Kunnari

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää erityisesti digitaalisten terveys-/hyvinvointipalveluiden ja tuotteiden kehittämisessä asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. Hän ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija ymmärtää ja osaa huomioida kestävyyden, palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka

Content

Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saavuttavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen

Go back to top of page