Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön vaikuttavuus ja tulosten hyödyntäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK119

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tutkimus, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta työyhteisön, organisaation, verkoston sekä strategisen kehittämisen näkökulmasta. Hän osaa analysoida kehittämistoiminnan taustalla olevia monialaisia ja -muotoisia ilmiöitä ja kykenee tuottamaan niihin perusteltuja kehittämisehdotuksia ja -toimenpiteitä. Hän kykenee kehittämään monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä huomioivia toimintatapoja sekä johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa ennakoiden eettisiin ja kestävän kehityksen arvoihin perustuen.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus, eettisyys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompatenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen, projektijohtaminen.

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan strateginen asemointi ja johtaminen
• Osaamisen ja tulosten siirtäminen organisaation osaamiseksi ja käytännöiksi
• Verkostojen, kumppanuuksien ja asiakkuuksien ylläpito ja kehittäminen
• Vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- kuvaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- perustelee kuvailemiansa ratkaisuja ensisijaisesti käytännön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin soveltuvia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- osoittaa pyrkimystä uutta luovaan ajatteluun ja tiedon soveltamiseen omien kokemuksiensa kautta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- rakentaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin luovia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osoittaa kyvykkyyttä osallistua vakuuttavasti opiskeltavaa aihekokonaisuutta käsittelevään keskusteluun.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettaja
  • Anzelika Krastina
  • Maarit Tihinen
  • Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
  • R31YE23K
    Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tutkimus, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta työyhteisön, organisaation, verkoston sekä strategisen kehittämisen näkökulmasta. Hän osaa analysoida kehittämistoiminnan taustalla olevia monialaisia ja -muotoisia ilmiöitä ja kykenee tuottamaan niihin perusteltuja kehittämisehdotuksia ja -toimenpiteitä. Hän kykenee kehittämään monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä huomioivia toimintatapoja sekä johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa ennakoiden eettisiin ja kestävän kehityksen arvoihin perustuen.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus, eettisyys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompatenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen, projektijohtaminen.

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan strateginen asemointi ja johtaminen
• Osaamisen ja tulosten siirtäminen organisaation osaamiseksi ja käytännöiksi
• Verkostojen, kumppanuuksien ja asiakkuuksien ylläpito ja kehittäminen
• Vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi

Aika ja paikka

Virtuaalikontaktit:
Ti 3.10.2023 klo 17-21
To 12.10.2023 klo 17-19.30.
Pe 10.11.2023 klo 9-13 (seminaari)

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- kuvaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- perustelee kuvailemiansa ratkaisuja ensisijaisesti käytännön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin soveltuvia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- osoittaa pyrkimystä uutta luovaan ajatteluun ja tiedon soveltamiseen omien kokemuksiensa kautta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- rakentaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin luovia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osoittaa kyvykkyyttä osallistua vakuuttavasti opiskeltavaa aihekokonaisuutta käsittelevään keskusteluun.

Ilmoittautumisaika

09.05.2022 - 05.08.2022

Ajoitus

13.12.2022 - 27.01.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettaja
  • Anzelika Krastina
  • Maarit Tihinen
  • Milla Immonen

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tutkimus, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta työyhteisön, organisaation, verkoston sekä strategisen kehittämisen näkökulmasta. Hän osaa analysoida kehittämistoiminnan taustalla olevia monialaisia ja -muotoisia ilmiöitä ja kykenee tuottamaan niihin perusteltuja kehittämisehdotuksia ja -toimenpiteitä. Hän kykenee kehittämään monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä huomioivia toimintatapoja sekä johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa ennakoiden eettisiin ja kestävän kehityksen arvoihin perustuen.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus, eettisyys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompatenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen, projektijohtaminen.

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan strateginen asemointi ja johtaminen
• Osaamisen ja tulosten siirtäminen organisaation osaamiseksi ja käytännöiksi
• Verkostojen, kumppanuuksien ja asiakkuuksien ylläpito ja kehittäminen
• Vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi

Aika ja paikka

Kontaktiopetus Zoomin välityksellä:
13.12.2022 klo 16–20
27.1.2023 klo 9–16

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarjonnassa vain avoimessa AMKissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- kuvaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- perustelee kuvailemiansa ratkaisuja ensisijaisesti käytännön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- analysoi kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin soveltuvia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- osoittaa pyrkimystä uutta luovaan ajatteluun ja tiedon soveltamiseen omien kokemuksiensa kautta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- rakentaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin luovia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osoittaa kyvykkyyttä osallistua vakuuttavasti opiskeltavaa aihekokonaisuutta käsittelevään keskusteluun.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kuvaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla. Hän perustelee kuvailemiansa ratkaisuja ensisijaisesti käytännön näkökulmasta ja referoiden näyttöön perustuvaa tietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija analysoi kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin soveltuvia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla. Hän osoittaa pyrkimystä uutta luovaan ajatteluun ja tiedon soveltamiseen omien kokemuksiensa kautta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija rakentaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin luovia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla. Hän käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osoittaa kyvykkyyttä osallistua vakuuttavasti opiskeltavaa aihekokonaisuutta käsittelevään keskusteluun.