Siirry suoraan sisältöön

English for Nursing and Health CareLaajuus (5 op)

Tunnus: A72H0009

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • englanti

Osaamistavoitteet

Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.

Sisältö

- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.

T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.

HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.

H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.

Ilmoittautumisaika

24.01.2024 - 14.05.2024

Ajoitus

01.06.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Taina Liu
Vastuuhenkilö

Taina Liu

Tavoitteet

Osaat silmäillä englanninkielisen tieteellisen artikkelin ja kirjoittaa referaatin englanniksi.
Osaat ohjata potilasta eri tilanteissa ja aihepiireissä (esim. hoitotoimenpiteet, Kanta, Sote) englannin kielellä.
Osaat käyttää anatomian termejä (elinjärjestelmät, kehon osat) englannin kielellä ja tunnistaa lääketieteen terminologiaa (sairauksia, tiloja, asiantuntijoita, toimenpiteitä) ja niiden muodostamisen perusperiaatteet englanniksi.
Osaat kirjoittaa anamneesin (patient medical history), dokumentoida ja raportoida potilaan terveystiedot englanniksi.

Sisältö

- Tieteellisen tekstin / artikkelin lukeminen
- Potilaan/ asiakkaan ohjaaminen
- Anatomia ja lääketieteen terminologia
- Anamneesi (terveystiedot), dokumentointi ja raportointi

Aika ja paikka

Opintojakso ajoittuu kesälukukaudelle 2024. Opintojakson voi aloittaa 15.5.2024 , jolloin klo 16:00 opintojakson Moodlealustalla opiskelija voi halutessaan Zoomin kautta osallistua opintojakson INFOon reaaliajassa.
Opintojakson oppimistehtävien tulee olla palautettuna 30.7.2024 mennessä. Tämän jälkeen palautettuja suorituksia ei arvioida.
Määräajassa palautetut suoritukset arvioidaan ja opettaja antaa palautteen 30.8. 2024 mennessä. Opintojakson hyväksytty suoritus merkitään Peppiin kesäopinnoiksi päivämäärällä 30.7.2024.

Oppimateriaalit


Moodle oppimismateriaalit. Opiskelijoiden itse tuottamat oppimismateriaalit. Ulkoiset verkkomateriaalit.


Opetusmenetelmät

Virtuaaliset ja digitaaliset opetusmenetelmät Moodlessa. Teemoihin liittyvät orientoivat videoidut tietoiskut, digitaaliset harjoitukset, itsenäiset tehtävät ja testit. Palaute.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöiset teemat, sanasto ja tilanteet.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Osaaminen osoitetaan oppimistehtävien avulla. Lisäksi jokaiseen opintojakson teemaan liittyy sanastoa kertaava testi.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla opiskelija voi kehittää omaa kv-osaamistaan hoitotyössä tarvittavaan vuorovaikutukseen a akateemisiin valmiuksiin liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suorittamiseen on vain yksi tapa.
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti oppimistehtävien ja testien avulla.
Oppimistehtävillä opiskelija osoittaa sekä suullista että kirjallista teemojen mukaista hoitotyön englannin osaamistaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoa varten opiskelijalla tulee olla video- ja äänimateriaalin tuottamiseen tarvittavat välineet sekä soveltuvat, ajantasaiset ohjelmistot digitaalisen oppimismateriaalin käsittelyyn. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään esim. älypuhelinta käyttäen. Opiskelijan tulee todentaa ohjeidenmukaisesti henkilöllisyytensä opintojakson alussa.
Jokaiseen palautettavaan tehtävään liittyy sekä suullisen , että kirjallisen osaamisen osoittaminen. Suorituksia, joissa ohjeidenmukaista videomateriaalia ei ole opiskelijan tunnistettavasti käytetty ei hyväksytä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1:
Opiskelijan sanavalinnoissa, kieliopissa ja rakenteissa on isoja haasteita. Opiskelijan tuottamat kieliopilliset rakenteet ovat hyvin yksinkertaisia, ja niissä on vääriä valintoja. Kommunikoidut lauseet ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, mikä tekee puheesta hajanaista ja vaikeasti ymmärrettävää. Ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa on suuria ongelmia, ja yhdessä intonaatiohaasteiden kanssa tuotettu kieli voi olla hyvin vaikeasti ymmärrettävää. Opiskelija ei juuri ole vuorovaikutuksessa muiden kanssa oppimistoiminnan aikana, mutta pystyy suorittamaan tehtäviä välttävästi osana tiimiä ja osoittamaan omalla tasollaan, englannin kielellä, selviytymistä ammatillisessa kommunikointitilanteessa.

T2:
Opiskelija kommunikoi englanniksi mutta ammattiterminologian ja käsitteiden käytössä on systemaattisesti puutteita. Muuttuvien kielioppimuotojen ja -rakenteiden käyttö on rajallista. Kielioppivirheitä esiintyy. Opiskelijalla on suuria haasteita oikeassa ääntämisessä, sana- ja lausepainotuksessa ja intonaatiossa. Opiskelija ei kommunikoi selkeästi ja tuotettu kieli voi olla vaikea ymmärtää. Opiskelija ei ole kovin aktiivinen vuorovaikutuksessa muiden kanssa, eikä hän välttämättä ymmärrä annettuja oppimistehtäviä. Opiskelija kuitenkin suorittaa oppimistehtävät muiden kanssa ja pystyy osoittamaan omalla tasollaan ymmärrettävästi englannin kielellä selviytymistä ammatillisessa tilanteessa.

HYL(täydennettävä):
Opiskelijan suoritus on alle arvosanan 1. Puheen ja kirjoittamisen sisältö englanninkielellä ei vastaa tilanteiden tarvetta, koska opiskelija ei osaa oikeita sanoja ja ilmaisuja. Käytetty kieli ja kieliopilliset muodot ovat siinä määrin virheellisiä, että tulos ei ole ymmärrettävä. Opiskelija ei pysty osoittamaan henkilökohtaista englannin osaamistaan riittävästi ammatillisessa kommunikointitilanteessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

H3:
Opiskelija kommunikoi ymmärrettävästi käyttäen myös ammattikieltä ja terminologiaa. Kieli on tilanteeseen sopiva ja käytetyt termit ja käsitteet ovat pääosin oikeita. Jotkut käytetyt ilmaisut eivät ole tarkkoja, mutta opiskelija onnistuu välittämään keskeiset ajatukset ymmärrettävästi omin sanoin. Kieliopin perusmuodot ovat oikein. Kieliopin muotojen ja rakenteiden satunnaiset virheet eivät ole systemaattisia eivätkä estä vuorovaikutusta. Puutteita on ääntämisessä, sanojen ja lauseiden painotuksessa ja intonaatiossa, mutta ne eivät suurimmalta osin estä kommunikoinnin ymmärrettävyyttä. Toisten kanssa kommunikoinnissa ja ammatillisessa kontekstissa on haasteita, mutta opiskelija osallistuu aktiivisesti erilaisiin oppimistoimintoihin ja pystyy suorittamaan annettuja tehtäviä muiden kanssa sekä osoittamaan hyvää selviytymistä ammatillisissa viestintätilanteissa.

H4:
Opiskelija käyttää englantia vaivattomasti ja hän osaa kommunikoida ammattitermeillä sekä suullisesti että kirjallisesti ilman väärinkäsityksiä. Opiskelijalla on käytössä laaja sanavarasto ja hän tuottaa kielen selkeästi ja jäsennellysti. Käytetyt ammatilliset termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja pääosin oikeita viestintätilanteissa. Monimutkaisemmissa kieliopillisissa muodoissa ja rakenteissa on pieniä puutteita, mutta ne eivät estä vuorovaikutusta. Viestinnän sisältö on oikea eri tilanteisiin. Ääntäminen, sanojen ja lauseiden painotus ja intonaatio ovat oikein ja vaivattomia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa kommunikointitilanteissa kiitettävästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5:
Opiskelija käyttää englantia helposti. Hän kommunikoi ammattikieltä ja idiomaattisia ilmaisuja luonnollisesti ja sujuvasti. Käytetyt termit ja käsitteet ovat asianmukaisia ja oikeita tilanteeseen. Kieliopilliset muodot ja rakenteet ovat monipuolisia ja pääosin virheettömiä. Opiskelija kommunikoi sujuvasti oman ammattinsa puitteissa sekä kirjoittamalla että puhumalla. Ääntäminen, sanavalinnat, lauseen painotus ja intonaatio ovat oikein ja luonnollisia. Opiskelija on aktiivisesti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja näyttää sujuvan osaamisensa kaikissa oppimistehtävissä ja niihin liittyvissä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hoitotyön englannin suullisen ja kirjallisen osaamisen osoittaminen opintojaksoon liittyvillä tehtävillä ja digitaalisilla testeillä. Opiskelijan tulee saavuttaa hyväksytty taso (T1) kaikissa opintojakson tehtävissä saadakseen opintojakson 5 op:ta hyväksytysti suoritettua.
Tehtävien tulee olla tehtynä ja palautettuna 30.7. 2024 mennessä. Tämän jälkeen palautettuja tehtäviä ei arvioida. Opettaja voi pyytää opiskelijaa täydentämään määräajassa palautettua tehtävää, jos hyväksytty osaamistataso ei toteudu.

Hylätty (0)

Kts. englanninkieliset arviointikriteerit.