Rakentamisen kiertotalousLaajuus (5 op)
Tunnus: R501RL446
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Rakentamisen kiertotalous -opintojakso johdattelee opiskelijan rakentamisen kiertotalouden ja kestävän rakentamisen periaatteiden äärelle. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa nimetä kiertotalouden käsitteitä
- osaa antaa esimerkkejä kiertotalouden toteuttamisesta rakennusalalla
- ymmärtää rakentamisen materiaalivirtojen hallinnan merkityksen
- osaa antaa havainnollistavia esimerkkejä kestävän rakentamisen ja elinkaariajattelun toteutumisesta omalla alallaan
- osaa käydä ammatillista keskustelua kiertotalouden aiheista, analysoida esitettyä tietoa ja muodostaa perusteltuja näkemyksiä hankkimansa tiedon pohjalta.
Sisältö
Rakennetun ympäristön kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
Rakennetun ympäristön materiaalivirrat
Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
Esitietovaatimukset
Talonrakentaminen -opintojakso
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Kiertotalouden esimerkit esitetään ja niihin liittyviä käsitteitä on tunnistettu. Rakentamisen materiaalivirtoja on arvioitu, tulosten käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Tuotokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Yhteistyö oppimisympäristössä täyttää annetun määrällisen tavoitteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty kiertotalouden käsitteitä. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi onnistuu asiallisesti, ja niiden hallinnan merkitystä on selkeästi perusteltu. Tuotokset on esitetty ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä muiden osallistujien kanssa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin alalle soveltuvat esimerkit ja niihin yhdistetyt kiertotalouden käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi on loogista, selkeää, ja niiden hallinnan merkitys on kuvattu laajasti perustellen. Tuotokset on esitetty havainnollisesti ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä ja toiminnasta välittyy analyyttinen työskentelyote.