Siirry suoraan sisältöön

Ideasta markkinoilleLaajuus (5 op)

Tunnus: YRIT1112

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa megatrendejä ja heikkoja signaaleja sekä osaa hyödyntää niitä ideoinnin lähtökohtana. Opiskelija tunnistaa potentiaalisia asiakkuuksia ja tiedostaa asiakkaan/loppukäyttäjän tarpeet. Opiskelija osaa ideoida ja kehittää asiakas/loppukäyttäjälähtöisiä tuotteita ja palveluja sekä käyttää innovointityökaluja ideoinnissa. Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin merkityksen liiketoiminnassa sekä osaa suunnitella markkinoinnin ja myynnin tuotteelle/palvelulle. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalista mediaa tuotteen/palvelun markkinoinnissa.

Sisältö

- Ideointi ja innovaatiotyökalut
- Potentiaaliset asiakkuudet ja asiakkaan/loppukäyttäjän tarpeet
- Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet
- Markkinoinnin ja myynnin merkitys liiketoiminnassa
- Markkinoinnin ja myynnin suunnitelma tuotteelle/palvelulle
- Sosiaalinen media palvelun/tuotteen markkinoinnissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Oppimateriaalit

Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2011). Markkinointi 3.0: tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen. (e-kirja)
Opintojaksolla erikseen sovittava kirjallisuus ja/tai muu materiaali

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 26.10.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Yhteiset toiminnot

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Elisa Maljamäki
Vastuuhenkilö

Elisa Maljamäki

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa megatrendejä ja heikkoja signaaleja sekä osaa hyödyntää niitä ideoinnin lähtökohtana. Opiskelija tunnistaa potentiaalisia asiakkuuksia ja tiedostaa asiakkaan/loppukäyttäjän tarpeet. Opiskelija osaa ideoida ja kehittää asiakas/loppukäyttäjälähtöisiä tuotteita ja palveluja sekä käyttää innovointityökaluja ideoinnissa. Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin merkityksen liiketoiminnassa sekä osaa suunnitella markkinoinnin ja myynnin tuotteelle/palvelulle. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalista mediaa tuotteen/palvelun markkinoinnissa.

Sisältö

- Ideointi ja innovaatiotyökalut
- Potentiaaliset asiakkuudet ja asiakkaan/loppukäyttäjän tarpeet
- Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet
- Markkinoinnin ja myynnin merkitys liiketoiminnassa
- Markkinoinnin ja myynnin suunnitelma tuotteelle/palvelulle
- Sosiaalinen media palvelun/tuotteen markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2011). Markkinointi 3.0: tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen. (e-kirja) Opintojaksolla erikseen sovittava kirjallisuus ja/tai muu materiaali

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson/kurssin opetus tapahtuu etänä Zoomissa. Luentoja ei tallenneta, joten läsnäolo on suotavaa. Poissaolokerroista opiskelija tekee korvaavan, kirjallisuuteen pohjaavan tehtävän.

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#2243

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Ilmoittautumisaika

21.03.2022 - 25.09.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yhteiset toiminnot

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Elisa Maljamäki
Vastuuhenkilö

Elisa Maljamäki

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa megatrendejä ja heikkoja signaaleja sekä osaa hyödyntää niitä ideoinnin lähtökohtana. Opiskelija tunnistaa potentiaalisia asiakkuuksia ja tiedostaa asiakkaan/loppukäyttäjän tarpeet. Opiskelija osaa ideoida ja kehittää asiakas/loppukäyttäjälähtöisiä tuotteita ja palveluja sekä käyttää innovointityökaluja ideoinnissa. Opiskelija tiedostaa markkinoinnin ja myynnin merkityksen liiketoiminnassa sekä osaa suunnitella markkinoinnin ja myynnin tuotteelle/palvelulle. Opiskelija osaa hyödyntää sosiaalista mediaa tuotteen/palvelun markkinoinnissa.

Sisältö

- Ideointi ja innovaatiotyökalut
- Potentiaaliset asiakkuudet ja asiakkaan/loppukäyttäjän tarpeet
- Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet
- Markkinoinnin ja myynnin merkitys liiketoiminnassa
- Markkinoinnin ja myynnin suunnitelma tuotteelle/palvelulle
- Sosiaalinen media palvelun/tuotteen markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2011). Markkinointi 3.0: tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen. (e-kirja)
Opintojaksolla erikseen sovittava kirjallisuus ja/tai muu materiaali

Lisätietoja opiskelijoille

Ilmoittautumiset:
Lapin amk opiskelijat: Pepissä toteutusnumeron kautta

Lapin yliopisto opiskelijat: https://hakeutuminen-amk.peppi.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#2039
(huom. linkistä voi aluksi tulla virheellinen sivu, mutta päivittämällä sivun (F5) niin aukeaa oikea näkymä.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.