Työyhteisön rakenteen ja toiminnan tunnistaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: K701SL30OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 17.03.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Vastuuhenkilö
Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia: Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59. Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi. Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi. Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi) Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma. Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino. Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa. Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic. Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy. Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022. Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.
Opetusmenetelmät
Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävien integrointi työelämään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana tehdään
- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).
Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät yksin, parityönä ja ryhmissä: Hyv/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Oppimistehtävät itse- ja vertaisarviointi: Hyl/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Pienryhmien oppimistehtävän arviointi H-5:
KIITETTÄVÄ (5) Opiskelija osaa:
• arvioida työhyvinvointiin, työn tekemiseen sekä organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä syvällisesti erilaisten organisaatio- ja
työyhteisöön sekä työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja arvioida työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• ehdottaa uusia näkökulmia erilaisten työyhteisöjen toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
• kehittää ja arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti
HYVÄ (4) Opiskelija osaa
• analysoida työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja hyödyntää työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• vertailla erilaisten työyhteisöjen toimivuutta tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
• arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• analysoida teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti
HYVÄ (3) Opiskelija osaa
• ymmärtää työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• selittää ja kuvata työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• tietää työyhteisöjen toimivuuteen vaikuttavia keskeisiä teoreettisia periaatteita
• ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
• kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavia
tekijöitä
• raportissa on pääsääntöisesti huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
TYYDYTTÄVÄ (2) Opiskelija osaa
• kuvata työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja käsitteitä
• antaa esimerkin työyhteisön hyvinvoinnin tai osaamisen kehittämisen menetelmästä
• antaa esimerkkejä työyhteisöjen toimivuuteen liittyvistä keskeisistä periaatteista
• toimia tiimin jäsenenä
• nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on pyritty huomioimaan Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
TYYDYTTÄVÄ (1) Opiskelija osaa
• tunnistaa joitakin työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• nimetä jonkin työhyvinvoinnin tai työyhteisön osaamisen kehittämisen menetelmän
• tunnistaa joitakin työyhteisöjen toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita
• toimia tiimin jäsenenä
• kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän
• nimetä jonkun työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on vain osin huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
HYLÄTTY (H) Opiskelija
• ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• ei osaa nimetä yhtään työyhteisön osaamiseen ja hyvinvointiin liittyvää kehittämismenetelmää
• ei tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita
• ei osaa toimia tiimin jäsenenä
• ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä
• ei osaa nimetä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä
• raportissa ei ole huomioitu Lapin amk:n kirjallisia ohjeita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia: Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59. Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi. Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi. Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi) Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma. Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino. Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa. Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic. Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy. Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022. Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävät
Lähiluennot, videoluentotallenteet
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävien integrointi työelämään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana tehdään
- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).
Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät yksin, parityönä ja ryhmissä: Hyv/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Oppimistehtävät itse- ja vertaisarviointi: Hyl/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Pienryhmien oppimistehtävän arviointi H-5:
KIITETTÄVÄ (5) Opiskelija osaa:
• arvioida työhyvinvointiin, työn tekemiseen sekä organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä syvällisesti erilaisten organisaatio- ja
työyhteisöön sekä työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja arvioida työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• ehdottaa uusia näkökulmia erilaisten työyhteisöjen toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
• kehittää ja arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti
HYVÄ (4) Opiskelija osaa
• analysoida työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja hyödyntää työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• vertailla erilaisten työyhteisöjen toimivuutta tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
• arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• analysoida teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti
HYVÄ (3) Opiskelija osaa
• ymmärtää työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• selittää ja kuvata työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• tietää työyhteisöjen toimivuuteen vaikuttavia keskeisiä teoreettisia periaatteita
• ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
• kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavia
tekijöitä
• raportissa on pääsääntöisesti huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
TYYDYTTÄVÄ (2) Opiskelija osaa
• kuvata työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja käsitteitä
• antaa esimerkin työyhteisön hyvinvoinnin tai osaamisen kehittämisen menetelmästä
• antaa esimerkkejä työyhteisöjen toimivuuteen liittyvistä keskeisistä periaatteista
• toimia tiimin jäsenenä
• nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on pyritty huomioimaan Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
TYYDYTTÄVÄ (1) Opiskelija osaa
• tunnistaa joitakin työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• nimetä jonkin työhyvinvoinnin tai työyhteisön osaamisen kehittämisen menetelmän
• tunnistaa joitakin työyhteisöjen toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita
• toimia tiimin jäsenenä
• kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän
• nimetä jonkun työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on vain osin huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
HYLÄTTY (H) Opiskelija
• ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• ei osaa nimetä yhtään työyhteisön osaamiseen ja hyvinvointiin liittyvää kehittämismenetelmää
• ei tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita
• ei osaa toimia tiimin jäsenenä
• ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä
• ei osaa nimetä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä
• raportissa ei ole huomioitu Lapin amk:n kirjallisia ohjeita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia: Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59. Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi. Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi. Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi) Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma. Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino. Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa. Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic. Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy. Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022. Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävät
Lähiluennot, videoluentotallenteet
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävien integrointi työelämään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana tehdään
- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).
Tehtävien palautukset ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät yksin, parityönä ja ryhmissä: Hyv/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Oppimistehtävät itse- ja vertaisarviointi: Hyl/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Pienryhmien oppimistehtävän arviointi H-5:
KIITETTÄVÄ (5) Opiskelija osaa:
• arvioida työhyvinvointiin, työn tekemiseen sekä organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä syvällisesti erilaisten organisaatio- ja
työyhteisöön sekä työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja arvioida työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• ehdottaa uusia näkökulmia erilaisten työyhteisöjen toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
• kehittää ja arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti
HYVÄ (4) Opiskelija osaa
• analysoida työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja hyödyntää työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• vertailla erilaisten työyhteisöjen toimivuutta tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
• arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• analysoida teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti
HYVÄ (3) Opiskelija osaa
• ymmärtää työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• selittää ja kuvata työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• tietää työyhteisöjen toimivuuteen vaikuttavia keskeisiä teoreettisia periaatteita
• ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
• kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavia
tekijöitä
• raportissa on pääsääntöisesti huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
TYYDYTTÄVÄ (2) Opiskelija osaa
• kuvata työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja käsitteitä
• antaa esimerkin työyhteisön hyvinvoinnin tai osaamisen kehittämisen menetelmästä
• antaa esimerkkejä työyhteisöjen toimivuuteen liittyvistä keskeisistä periaatteista
• toimia tiimin jäsenenä
• nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on pyritty huomioimaan Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
TYYDYTTÄVÄ (1) Opiskelija osaa
• tunnistaa joitakin työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• nimetä jonkin työhyvinvoinnin tai työyhteisön osaamisen kehittämisen menetelmän
• tunnistaa joitakin työyhteisöjen toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita
• toimia tiimin jäsenenä
• kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän
• nimetä jonkun työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on vain osin huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
HYLÄTTY (H) Opiskelija
• ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• ei osaa nimetä yhtään työyhteisön osaamiseen ja hyvinvointiin liittyvää kehittämismenetelmää
• ei tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita
• ei osaa toimia tiimin jäsenenä
• ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä
• ei osaa nimetä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä
• raportissa ei ole huomioitu Lapin amk:n kirjallisia ohjeita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 29.08.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Laura Jokela
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti.
Oppimateriaalit
Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat.
Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot.
Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään.
Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi
Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
Opetusmenetelmät
Luennot
Tutkiva oppiminen
Toiminnalliset harjoitteet
Oppimistehtävät
Tiimityötehtävä
Oppimistehtävien integrointi työelämään
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävien integrointi työelämään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson
- aikana tehdään erilaisia toiminnallisia harjoitteita yksin, parityönä ja pienryhmissä luennolla sekä hyödyntäen Moodle alustaa.
- lopussa palautetaan pienryhmissä toteuttava oppimistehtävä, joka sisältää pienryhmien prosessiin liittyviä osatehtäviä (6 kpl:tta).
- aikana opiskelija kirjoittaa luentopäiväkirjaa yksilötehtävänä.
Palautettavien tehtävien uusiminen tutkintosäännön mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Luentojen väliajalla tehtävät pienryhmien osatehtävät ja oppimistehtävän toteutuksen vertaisarviointi HYL-HYV.
- Yksilötehtävänä luentopäiväkirja H-5. Vaikuttaa lopulliseen arviointiin 50%.
- Pienryhmässä toteutettava oppimistehtävä (ryhmäessee) H-5. Vaikuttaa lopulliseen arviointiin 50%.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 13.03.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 29.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Opetuksessa hyödynnetään erityisesti seuraavia teoksia:
Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.
Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi.
Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi.
Hiila I., Tukiainen M. & Hakola, I. 2019. Tiimiäly. Opas muuttuvaan työelämään. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Kuntatyö 2030: Työn murros. Työn murroksen seuranta kunta-alalla, yhteenveto ja johdanto 2.6.2021. Yhteenveto vuoden 2021 työn murroksen seurannasta (kt.fi)
Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat (2. painos). Helsinki: Tietosanoma.
Pohjola A., Kemppainen T., Niskala A. & Peronius N. (toim.) 2019: Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tampere: Vastapaino.
Mönkkönen, K. & Roos, S. 2010: Työyhteisötaidot. Painettu EU:ssa.
Skogholm, L. 2021. Kohtaamisen koodit. Kuinka ymmärtää ihmisiä ja saada parempi (työ)elämä. Stocholm: HarperCollins Nordic.
Salminen, J. 2016. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Vantaa: Grano Oy.
Tamminen N. & Solin P. (toim.) 2014. Mielenterveyden edistäminen työpaikalla. THL Opas 32, 2014. THL_OPA2014_032_verkko.pdf (julkari.fi). Viitattu 21.3.2022.
Sydänmaanlakka, P. 2002. Älykäs organisaatio – tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen. Helsinki: Talentum.
Opetusmenetelmät
Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Ryhmätyöskentely
Itse- ja vertaisarviointi
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson aikana tehdään
- erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Palautukset opintojakson aikana opintojaksolla annetun aikataulun mukaisesti (Hyl/Hyv).
- ryhmätyöskentelynä yhteinen oppimistehtävä, jonka ryhmä palauttaa kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen (H-5) .
- itse- ja vertaisarviointi rymätyöskentelystä (Hyl/Hyv).
Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät yksin, parityönä ja ryhmissä: Hyv/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Oppimistehtävät itse- ja vertaisarviointi: Hyl/Hyv (Kokonaisarvosanaan korottava vaikutus)
Pienryhmien oppimistehtävän arviointi H-5:
KIITETTÄVÄ (5) Opiskelija osaa:
• arvioida työhyvinvointiin, työn tekemiseen sekä organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä syvällisesti erilaisten organisaatio- ja
työyhteisöön sekä työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja arvioida työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• ehdottaa uusia näkökulmia erilaisten työyhteisöjen toimivuuden vahvistamiseksi tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• kehittää työorganisaatioiden tiimityöskentelyä
• kehittää ja arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• kehittää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti
HYVÄ (4) Opiskelija osaa
• analysoida työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• analysoida ja hyödyntää työyhteisön erilaisia hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• vertailla erilaisten työyhteisöjen toimivuutta tutkimusten ja teoriatiedon pohjalta
• arvioida työorganisaatioissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä
• arvioida työyhteisön vuorovaikutusta tutkimukseen ja teoriatietoon pohjautuen
• analysoida teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointia, työturvallisuutta ja laatua osaamisen
näkökulmasta
• huomioida Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset moitteettomasti
HYVÄ (3) Opiskelija osaa
• ymmärtää työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyvien muutosten merkitystä organisaatio- ja työyhteisöön sekä
työhyvinvointiin liittyvien käsitteiden valossa
• selittää ja kuvata työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen menetelmiä
• tietää työyhteisöjen toimivuuteen vaikuttavia keskeisiä teoreettisia periaatteita
• ymmärtää työorganisaatioissa tapahtuvan tiimityöskentelyn perusteet
• kuvata työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä keskeisiä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• tietää teoreettisen tiedon ja käytännön kokemusten pohjalta työyhteisön työhyvinvointiin ja työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavia
tekijöitä
• raportissa on pääsääntöisesti huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
TYYDYTTÄVÄ (2) Opiskelija osaa
• kuvata työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia ja käsitteitä
• antaa esimerkin työyhteisön hyvinvoinnin tai osaamisen kehittämisen menetelmästä
• antaa esimerkkejä työyhteisöjen toimivuuteen liittyvistä keskeisistä periaatteista
• toimia tiimin jäsenenä
• nimetä joitakin työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä teoriatietoon pohjautuen
• antaa esimerkkejä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen sekä laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on pyritty huomioimaan Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
TYYDYTTÄVÄ (1) Opiskelija osaa
• tunnistaa joitakin työhyvinvointiin, työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• nimetä jonkin työhyvinvoinnin tai työyhteisön osaamisen kehittämisen menetelmän
• tunnistaa joitakin työyhteisöjen toimivuuteen liittyviä keskeisiä teoreettisia periaatteita
• toimia tiimin jäsenenä
• kuvata teorian pohjalta työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvän tekijän
• nimetä jonkun työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavista tekijöistä
• raportissa on vain osin huomioitu Lapin amk:n kirjallisten töiden ohjeistukset
HYLÄTTY (H) Opiskelija
• ei tunnista työn tekemiseen ja organisoitumiseen liittyviä muutoksia
• ei osaa nimetä yhtään työyhteisön osaamiseen ja hyvinvointiin liittyvää kehittämismenetelmää
• ei tunnista työyhteisön toimivuuteen liittyviä keskeisiä periaatteita
• ei osaa toimia tiimin jäsenenä
• ei osaa kuvat teorian avulla työyhteisön vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä
• ei osaa nimetä työyhteisön työhyvinvointiin, työturvallisuuteen ja laatuun vaikuttavia tekijöitä
• raportissa ei ole huomioitu Lapin amk:n kirjallisia ohjeita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 18.08.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 26.09.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Laura Jokela
Opiskelijaryhmät
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Etä- ja lähiopetus Lapin ammattikorkeakoulun Kemin Kampuksella työsuunnitelman mukaisesti.
Oppimateriaalit
- Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.
- Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
- Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi
Opetusmenetelmät
Luennot
Tutkiva oppiminen
Oppimistehtävät
Toiminnalliset harjoitteet
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksen aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Jakson lopussa palautetaan pienryhmissä toteuttava oppimistehtävä (numeerinen arviointi H-5), joka sisältää pienryhmien prosessiin liittyviä osatehtäviä (hyväksytty/hylätty).
Palautettavilla tehtävillä lisäksi kaksi uusintapalautusajankohtaa: 11/2022 ja 1/2023.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimiprosessiin liittyvät osatehtävät: hyväksytty/hylätty.
Pienryhmien oppimistehtävä (raportti): numeerinen H-5.
Oppimistehtävän itsearviointi: hyväksytty/hylätty.
Kontaktiopetuksen aikana tehtävät harjoitukset ja niiden purkaminen: hyväksytty/hylätty.
Vertaispalautteet ja opettajan palautteet.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 21.03.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 17.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
K71S19SSosiaalialan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2019
-
K71S19S2Sosiaalialan koulutus
-
K71S19S1Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa organisaatioteorioita ja työn organisoitumismalleja
- tietää työyhteisön toiminnan periaatteet (TO, EH)
- tuntee työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin lähtökohdat ja sisällöt (TO, LO)
Sisältö:
- organisaatioteoriat ja -mallit,
- esimies- ja alaistaidot
- viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä
- työhyvinvointi ja sitä edistävät toimet
Sisältö
Tieto puuttuu
Aika ja paikka
Opetus työsuunnitelman mukaisesti
Oppimateriaalit
Anttila J. ym. 2018. Tulevaisuusselonteon taustaselvitys Pitkän aikavälin politiikalla läpi murroksen – tahtotiloja työn tulevaisuudesta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 34/2018. sivut: 33-59.
- Työturvallisuuskeskus TTK. 2016. Sosiaalialan työsuojelu ja -hyvinvointi
- Manka, M-L 2016. Työhyvinvointi
Opetusmenetelmät
Luennot,
Tutkiva oppiminen.
Oppimistehtävät.
Toiminnalliset harjoitteet.
Oppimistehtävien integrointi työelämään/harjoitteluun.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautus opintojakson toteutuksen aikana. Täydennettävien tehtävien palautus opintojakson toteutuksen aikana
Opintojakson aikana tehdään erilaisia oppimistehtäviä yksin, parityönä ja ryhmissä hyödyntäen Moodle alustaa. Jakson lopussa palautetaan oppimistehtävä 1 (hyv/hyl) ja oppimistehtävä 2 (numeerinen arviointi 0-5). Tehtävän 2 palautus viikko opintojakson kontaktiopetuksen päättymisen jälkeen. Uusintamahdollisuus AMK tutkintosäännön mukaan. Hylätyillä suorituksilla enintään kaksi kertaa uusimismahdollisuus vuoden 2022 loppuun mennessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessin kautta hyväksilukuja saaneiden kanssa voidaan sopia osasuorituksista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimiprosessiin liittyvät osatehtävät (1-4): Arviointi: Hyv/hyl
Pienryhmien oppimisehtävä (raportti): Arviointi numeerinen: täydennettävä - 1-5
Oppimistehtävän itsearviointi: Arviointi: hyv/hyl
Kontaktiopetuksen aikana tehtävät harjoitukset ja niiden purkaminen: Hyv/hyl. Vertaispalautteet ja opettajan palautteet
ARVIOINTIKRITEERIT:
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa peruskäsitteitä työyhteisön tarkastelussa analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.