Siirry suoraan sisältöön

LämpöoppiLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL420

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee lämpöopin peruskäsitteitä, kuten lämpötila, kaasun tilasuureet ja erilaiset prosessit kaasuissa, energian muodot ja termodynamiikan pääsäännöt. Opiskelija osaa laskea 1. pääsääntöön perustuvia energiataselaskuja. Opiskelija tuntee lämmön siirtymistavat. Opiskelija ymmärtää lämpövoimakoneen ja jäähdytyskoneen toimintaperiaatteen ja osaa laskea prosessin toiminta-arvoja. Opiskelija tuntee Carnot -hyötysuhteen merkityksen teoreettiselle maksimihyötysuhteelle. Opiskelija ymmärtää erilaisten energianmuuntoprosessien toimintaperiaatteen sekä osaa laskea yksinkertaisia polttomoottori-, kaasuturbiini- ja höyryvoimalaitosprosesseja. . Opiskelija osaa laskea ideaalikaasuseosten ja kostean ilman ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ilmastointitekniikan perusprosesseja kuten ilman lämmitys ja kostutus käyttäen. Opiskelija oppii lukemaan tilapiirroksia.

Sisältö

Lämpötila ja sen mittaaminen. Lämpöenergia ja lämpötaselaskut. Lämmön siirtymistavat. Lämpöopin pääsäännöt. Perusprosessit kaasuissa. Lämpövoima- ja jäähdytyskoneet. Ilman kosteus ja ilmastointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tietää ja tuntee käsitteet ja osaa ratkaista perustehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaa ratkaista vaativampia sovellustehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa soveltaa menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 17.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Opettaja
  • Jouko Teeriaho
Vastuuhenkilö

Jouko Teeriaho

Opiskelijaryhmät
  • R51R22S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija tuntee lämpöopin peruskäsitteitä, kuten lämpötila, kaasun tilasuureet ja erilaiset prosessit kaasuissa, energian muodot ja termodynamiikan pääsäännöt. Opiskelija osaa laskea 1. pääsääntöön perustuvia energiataselaskuja. Opiskelija tuntee lämmön siirtymistavat. Opiskelija ymmärtää lämpövoimakoneen ja jäähdytyskoneen toimintaperiaatteen ja osaa laskea prosessin toiminta-arvoja. Opiskelija tuntee Carnot -hyötysuhteen merkityksen teoreettiselle maksimihyötysuhteelle. Opiskelija ymmärtää erilaisten energianmuuntoprosessien toimintaperiaatteen sekä osaa laskea yksinkertaisia polttomoottori-, kaasuturbiini- ja höyryvoimalaitosprosesseja. . Opiskelija osaa laskea ideaalikaasuseosten ja kostean ilman ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ilmastointitekniikan perusprosesseja kuten ilman lämmitys ja kostutus käyttäen. Opiskelija oppii lukemaan tilapiirroksia.

Sisältö

Lämpötila ja sen mittaaminen. Lämpöenergia ja lämpötaselaskut. Lämmön siirtymistavat. Lämpöopin pääsäännöt. Perusprosessit kaasuissa. Lämpövoima- ja jäähdytyskoneet. Ilman kosteus ja ilmastointi.

Aika ja paikka

Rantavitikan Campus 8.1.24 - 30.4.24

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja tehtävät Moodlessa

Opetusmenetelmät

Luennot + harjoitukset 24 h
Itsenäistä työskentelyä etätehtävien parissa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle tentti, ajoista sovitaan luentojen yhteydessä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa itsenäisesti Moodle - työtilan materiaalien avulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tietää ja tuntee käsitteet ja osaa ratkaista perustehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaa ratkaista vaativampia sovellustehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa soveltaa menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu etätehtäviin (2/3) ja tenttiin (1/3).

Hylätty (0)

Opiskelija ei tee opintojakson tavoitteiden mukaisia tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 10.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Jouko Teeriaho
Vastuuhenkilö

Jouko Teeriaho

Opiskelijaryhmät
  • RA51R22S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija tuntee lämpöopin peruskäsitteitä, kuten lämpötila, kaasun tilasuureet ja erilaiset prosessit kaasuissa, energian muodot ja termodynamiikan pääsäännöt. Opiskelija osaa laskea 1. pääsääntöön perustuvia energiataselaskuja. Opiskelija tuntee lämmön siirtymistavat. Opiskelija ymmärtää lämpövoimakoneen ja jäähdytyskoneen toimintaperiaatteen ja osaa laskea prosessin toiminta-arvoja. Opiskelija tuntee Carnot -hyötysuhteen merkityksen teoreettiselle maksimihyötysuhteelle. Opiskelija ymmärtää erilaisten energianmuuntoprosessien toimintaperiaatteen sekä osaa laskea yksinkertaisia polttomoottori-, kaasuturbiini- ja höyryvoimalaitosprosesseja. . Opiskelija osaa laskea ideaalikaasuseosten ja kostean ilman ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ilmastointitekniikan perusprosesseja kuten ilman lämmitys ja kostutus käyttäen. Opiskelija oppii lukemaan tilapiirroksia.

Sisältö

Lämpötila ja sen mittaaminen. Lämpöenergia ja lämpötaselaskut. Lämmön siirtymistavat. Lämpöopin pääsäännöt. Perusprosessit kaasuissa. Lämpövoima- ja jäähdytyskoneet. Ilman kosteus ja ilmastointi.

Aika ja paikka

Opetus pääosin ZOOM:ssa. Kaksi ohjauskertaa lähijaksoilla.
Toteutusaika 8.1.24 - 10.5.24

Oppimateriaalit

Luentomateriaali ja tehtävät Moodlessa

Opetusmenetelmät

Luennot + harjoitukset 24 h
Itsenäistä työskentelyä etätehtävien parissa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle tentti, ajoista sovitaan luentojen yhteydessä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssin voi suorittaa itsenäisesti Moodle - työtilan materiaalien avulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tietää ja tuntee käsitteet ja osaa ratkaista perustehtäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaa ratkaista vaativampia sovellustehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa soveltaa menetelmiä uudentyyppisten tehtävien ja ongelmien ratkaisemisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu etätehtäviin (2/3) ja tenttiin (1/3).

Hylätty (0)

Opiskelija ei tee opintojakson tavoitteiden mukaisia tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.