Opiskelutaidot (3op)
Opintojakson tunnus: T206K82AOJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tieto puuttuu
Sisältö
E-oppiminen
E-oppimisen välineet: iLinc, Moodle ja Mahara (e-portfolio), esittely ja ympäristöjen käyttökoulutus. Työasemien (PC tai Mac) käyttö verkko-opiskeluvälineenä, verkkoviestinnän taidot. Verkko-opiskeluun liittyvät tekijänoikeudelliset seikat.
Opiskelutaidot
Opiskelu Lapin ammattikorkeakoulussa. Opiskelija rakentaa HOPS:nsa.
Tiedonhankinta
Hakutekniikka. Keskeiset tiedonlähteet. Tiedon paikannus. Lähdekriittisyys.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1: Opiskelija osallistuu infotilaisuuksiin ja työmenetelmien käyttöön. Osaa alustavasti käyttää e-oppimisen ympäristöjä ja tietokonetta oppimisen välineinä. Annettujen tehtävien laatu täyttää minimivaatimukset. Oppimispäiväkirja on selvityksen omainen. Ajankäyttö hallitsematonta. Tuntee käsitteistöä sattumanvaraisesti. Suunnittelee ja arvioi toimintaansa näkyvyyden tasolla, ei näe jatkuvan kehityksen tarpeellisuutta. Yhteistyötaidot kehittymässä, vuorovaikutus ei perustu tilannekohtaisiin tavoitteisiin. Valmius palautteeseen kehno. Ei aina huomio työyhteisön sopimuksia, väistää vastuuta, oma-aloitteisuus vähäistä, vaatii jatkuvaa tukea. Hyödyntää oppimaansa varovaisesti, tukeutuu mielellään entuudestaan tuttuun toimintatapaan.
Taso 3: Opiskelija osallistuu aktiivisesti infotilaisuuksiin ja työmenetelmien käyttöön. Osaa käyttää e-oppimisen ympäristöjä ja tietokonetta oppimisen välineinä käytännön tasolla. Annettujen tehtävien laatu hyvä. Tuntee ja ymmärtää käsitteistöä. Oppimispäiväkirja osoittaa pohtivaa ajattelua. Ajankäyttö hallinnassa. Pystyy suunnittelemaan toimintaansa suhteessa tavoitteisiin ja arvioi toimintaansa realistisesti. Tutkiva ja kokeileva, kehittäväkin työote. Valmius palautteeseen hyvä. Toimii oma-aloitteisesti ja ottaa vastuuta itsestään ja toiminnastaan. Osaa hyödyntää ja kokeilla oppimaansa, edistyy ja saavuttaa tavoitteet.
Taso 5: Opiskelija osallistuu aktiivisesti infotilaisuuksiin ja työmenetelmien käyttöön. Työmenetelmien hallinta perusteltua. Annettujen tehtävien laatu korkeatasoinen ja ajankäyttö tehokasta. Oppimispäiväkirja osoittaa analysoivaa ajattelua. Käsitteiden käyttö sisäistettyä ja loogista. Toiminta itsenäistä, aktiivista, joustavaa ja vastuullista. Arvioi ja kehittää aktiivisesti osaamistaan. Tutkiva, kokeileva ja kehittävä työote. Haluaa aktiivisesti palautetta ja hyväksyy erilaisuuden. Sisäistää oppimansa, kokeilee ja hyödyntää aktiivisesti tietoja ja taitoja, edistyy ja kasvaa myös tavoitteiden suhteen.