Kokeellinen animaatio (10op)
Opintojakson tunnus: T206K100OJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
OSAT:
- Liike kuvataiteessa
- Animaatio
Liike kuvataiteessa
Opiskelija syventää tietämystään liikkeen esittämisestä ja liikevaikutelman luomisesta kuvataiteessa: taide- ja kulttuurihistoriallinen näkökulma. Osaa hyödyntää tietoaan animaation teoksessa (kokeilut, soveltaminen). Ymmärtää katseen ja teoksen vuorovaikutuksen ja katseen kulttuurisidonnaisuuden.
Kulttuurihistoriallinen katsaus: liikkeen esittäminen ja liikkeen tunnun luominen kuvataiteessa. Aistihistoriallinen katsaus liikkuvasta katsojasta liikkuvaan kuvaan ja panoroivaan katseeseen, silmän ja katseen medialisoitumiseen.
Tietoa kokeillaan ja sovelletaan animaatiotuotannossa. Havainnollistavat luennot ja keskustelut sekä tehtävät.
Animaatio
Kurssin tavoitteena on syventää animaation taitoja valmistamalla animaatioteos tai teoksen osa johonkin laajempaan projektiin. Opiskelija osaa suunnitella, käsikirjoittaa ja rakentaa animaatiotuotannon yksin tai pienryhmässä. Hän ymmärtää työprosessin vaatimukset ja tuotannon osa-alueet. Opiskelija valitsee käyttämänsä tekniikan sisällön mukaan ja hyödyntää peruskurssilla opittuja teknisiä ja sisällöllisiä taitoja. Osana työryhmää opiskelija osaa toimia roolinsa mukaisesti ja tuoda työryhmään visuaalisen panoksen. Opiskelija hyödyntää tutkivaa ja kehittävää otetta sekä osaa raportoida prosessista ammattikorkeakoulun mallin ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Animaatioteos voi olla tilaustyö.
Opiskelija hyödyntää animaation keinoja ja valitsee parhaan tavan toteuttaa sisältö. Opiskelija kykenee hyödyntämään draamallista rakennetta, tekee kuvakäsikirjoituksen ja äänisuunnitelman lineaarisen kerronnan keinoin. Osaa animoida teoksen sisältöä tukevaan muotoon, editoida ja saattaa lopullinen animaatio arkistointikuntoon. Ymmärtää työskentelypäiväkirjan merkityksen oppimisen ja arvioinnin välineenä.
Suunnitellaan ja toteutetaan animaatioprojekti: idea, draaman rakenne, käsikirjoitus, kuvakäsikirjoitus, äänisuunnitelma sekä arkistointi.
Sisältö
Tieto puuttuu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ARVIONTI 0-5:
Taso 1: Työmenetelmien ja käytössä ja valinnoissa hapuilua, työnLaatu täyttää minimi vaatimukset, ajankäyttö hallitsematonta. Suunnit telee ja arvioi toimintaansa tekojen päällimmäisen näkyvyyden tasolla.
Toiminta osin mielivaltaista, väistää vastuuta, oma-aloitteisuus vähäistä. Vaatii jatkuvaa tukea ja erillisratkaisuja, hyödyntää oppimaansa varovaisesti, tukeutuu mielellään entuudestaan tuttuun.
Tutkiva työote puuttuu, ei näe jatkuvan kehityksen tarpeellisuutta.
Työryhmä: Vuorovaikutus perustuu omiin mielijohteisiin, eityöryhmän tavoitteisiin, valmius palautteisiin kehno.
Raportointi: Raportoinnissa puutteita, raportti kuitenkin ymmärrettävä.
Taso 3: Työmenetelmien hallinta käytännön tasolla, työn tulos laadukasta, ajankäyttö hallinnassa. Pystyy suunnittelemaan toimintaansa suhteessa tavoitteisiin ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti myös funktioiden ja merkitysten tasolla. Toimii oma-aloitteisesti, ottaa vastuuta itsestään ja toiminnastaan. Osaa hyödyntää ja kokeilla aikaisemman osaamisensa, edistyy ja saavuttaa tavoitteet. Tutkiva ja kokeileva, kehittäväkin työote
Työryhmä: Vuorovaikutus vastuullista, toimii työryhmän tavoitteiden mukaisesti, valmius palautteeseen hyvä.
Raportointi: Raportointi ammattikorkeakoulun ohjeen mukainen, etenee loogisesti ja on jäsennelty.
Taso 5: Työmenetelmien hallinta perusteltua, työn tulos korkealaatuista, ajankäyttö hallinnassa. Toiminta itsenäistä, joustavaa ja vastuullista, arvioi ja kehittää aktiivisesti.
Sisäistää oppimansa, kokeilee ja hyödyntää aktiivisesti tietoja ja taitoja, edistyy ja kasvaa tavoitteiden suhteen. Tutkiva, kehittävä ja kokeileva työote.
Työryhmä: Arvostaa työryhmää ja tukee aktiivisesti myös kriittisesti työryhmän tavoitteita, haluaa aktiivisesti palautetta ja hyväksyy erilaisuuden.
Raportointi: Raportti kirjoitettu tutkielman muotoon, analysoitekemistään, osaamistaan ja kehittymistään.