Työelämän viestintä (5op)
Opintojakson tunnus: R301L202BOJ
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan osana tradenomin ammattitaitoa. Hän osaa toimia tavoitteellisesti alan tyypillisissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja ottaa huomioon muut osallistujat.
Opiskelija osaa toimia erilaissa asiakaspalvelutilanteissa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköistä asiointia asiakassuhteiden hallinnassa
Teemat:
- Asiantuntijan viestintätaitojen kehittäminen
- Asiakaspalvelutaidot, haastavat asiakaspalvelutilanteet
- Suullinen ja kirjallinen viestintä
- Sähköinen palvelu
Sisältö
Opintojakson tarkka toteutussuunnitelma esitellään 2.9.
Tarkka sisällön kuvaus saatavana Moodlesta työtilasta Työelämän viestintä infon jälkeen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointiasteikko
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa alan tyypillisten työyhteisö- ja asiakasviestintätilanteiden viestintäosaamisen sekä tarkastelee omaa viestintäosaamistaan ja tietää kehittämiskeinoja
esittää ymmärrettävästi keskeiset asiat suullisessa ja kirjallisessa viestinnässä
laatii asiatekstejä mallien ja ohjeiden mukaan
Hyvä (3-4)
kehittää viestintäosaamistaan alan tyypillisissä työyhteisö- ja asiakasviestintätilanteissa ja osallistuu rakentavasti vuorovaikutukseen
ottaa suullisessa ja kirjallisessa viestinnässä huomioon tilanteen ja kohderyhmän vaatimuksia
laatii selkeitä asiatyylisiä tekstejä
Kiitettävä (5)
arvioi ja kehittää omaa viestintäosaamistaan ja tunnistaa työyhteisön viestinnän kehittämistarpeita
toimii aktiivisesti ja tavoitteellisesti alan viestintätilanteissa ja osaa soveltaa viestinnän keinoja vuorovaikutuksen kehittämisessä
viestii asiantuntevasti ja monipuolisesti sekä mukauttaa suullista ja kirjallista viestintäänsä tilanteen ja kohderyhmän mukaan
laatii tyyliltään ja kieleltään selkeitä ja sujuvia asiatekstejä
Kurssikirjallisuus (soveltuvin osin)
Husa, J, Mutanen, A. & Pohjolainen, T. 2008. Kirjoitetaan juridiikkaa. Helsinki: Talentum.
Kortetjärvi-Nurmi, S. 2015. Areena – Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
Metsäaho, T. 2013. Työelämän toimivat tekstit. Helsinki: Yrityskirjat.