Kunnossapito kaivosalalla (5op)
Toteutuksen tunnus: R501RL83OJ-18002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2019 - 06.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2020 - 29.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, konetekniikka
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
- Opettajat
- Jaakko Etto
- Aslak Siimes
- Vastuuopettaja
- Jaakko Etto
- Ryhmät
-
KA52K17SKonetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2017
-
K52K17SKonetekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2017
-
KAIVOS19Kaivosopinnot (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
- Opintojakso
- R501RL83OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kunnossapidon käsitteet, terminologia ja toimintatavat
Kunnossapitoalan koulutus, standardit, järjestöt jatoimijat
Tuotanto-omaisuuden hallinnan perusteet
RCM-perusteet
TPM perusteet
Kunnossapidon talouden perusteet
Prosessin laitteiden kriittisyyden arvioinnin perusteet
Erilaisten laitteiden vikaantumismallit, vikadiagnostiikka ja vika-analyysit
Sähköistyksen ja automaation kunnossapitomenetelmiä (huolto, vianetsintä ja kunnonvalvonta sekä kalibrointi)
tuotantolaitteiden ja koneiden kunnossapito
Kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmät ja kunnonvalvontajärjestelmät sekä automaatiojärjestelmien kunnonvalvontaominaisuudet
Kunnossapritotoiminnan kehittäminen
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kaivoksen prosessilaitteiden erilaiset vikaantumistavat, tunnistaa operatiivisen toiminnan eri strategiset lähestymistavat, tunnistaa kunnossapidon merkityksen kaivoksen talouteen sekä tuntee perusteet työskennellä turvallisesti eri työtehtävissä. Opiskelija saa käytännönläheisen mallin kaivosalan kunnossapitotoimiin.
Sisältö
Tuotanto-omaisuuden hallinnan perusteet
Kunnossapidon talouden perusteet
Prosessin laitteiden kriittisyyden arvioinnin perusteet
Erilaisten laitteiden vikaantumismallit
Sähköistyksen ja automaation kunnossapitomenetelmiä (huolto, vianetsintä ja kunnonvalvonta)
Kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmät
RCM-perusteet
Oppimateriaalit
Moodlessa esitettävä materiaali
standardit
eri yritysten ja yhteisöjen www-sivut
Kuntoon perustuva kunnossapito -kirja; Promaint sekä muu kunnossapidon kirjallisuus
Opinnäytetyöt
kaivoskirjallisuus
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot
lähiopetuksena laboraatiot ja kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmä
demonstraatiot
harjoitustehtävät
moodletentti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Esitietovaatimukset
NULL