Siirry suoraan sisältöön

Kunnossapito kaivosalalla (5op)

Toteutuksen tunnus: R501RL83OJ-18002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2019 - 06.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 29.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, konetekniikka
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettajat
Jaakko Etto
Aslak Siimes
Vastuuopettaja
Jaakko Etto
Ryhmät
KA52K17S
Konetekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2017
K52K17S
Konetekniikan koulutus (päiväopiskelu) Kemi syksy 2017
KAIVOS19
Kaivosopinnot (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Opintojakso
R501RL83OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kunnossapidon käsitteet, terminologia ja toimintatavat
Kunnossapitoalan koulutus, standardit, järjestöt jatoimijat
Tuotanto-omaisuuden hallinnan perusteet
RCM-perusteet
TPM perusteet
Kunnossapidon talouden perusteet
Prosessin laitteiden kriittisyyden arvioinnin perusteet
Erilaisten laitteiden vikaantumismallit, vikadiagnostiikka ja vika-analyysit
Sähköistyksen ja automaation kunnossapitomenetelmiä (huolto, vianetsintä ja kunnonvalvonta sekä kalibrointi)
tuotantolaitteiden ja koneiden kunnossapito
Kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmät ja kunnonvalvontajärjestelmät sekä automaatiojärjestelmien kunnonvalvontaominaisuudet
Kunnossapritotoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kaivoksen prosessilaitteiden erilaiset vikaantumistavat, tunnistaa operatiivisen toiminnan eri strategiset lähestymistavat, tunnistaa kunnossapidon merkityksen kaivoksen talouteen sekä tuntee perusteet työskennellä turvallisesti eri työtehtävissä. Opiskelija saa käytännönläheisen mallin kaivosalan kunnossapitotoimiin.

Sisältö

Tuotanto-omaisuuden hallinnan perusteet
Kunnossapidon talouden perusteet
Prosessin laitteiden kriittisyyden arvioinnin perusteet
Erilaisten laitteiden vikaantumismallit
Sähköistyksen ja automaation kunnossapitomenetelmiä (huolto, vianetsintä ja kunnonvalvonta)
Kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmät
RCM-perusteet

Oppimateriaalit

Moodlessa esitettävä materiaali
standardit
eri yritysten ja yhteisöjen www-sivut
Kuntoon perustuva kunnossapito -kirja; Promaint sekä muu kunnossapidon kirjallisuus
Opinnäytetyöt
kaivoskirjallisuus

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot
lähiopetuksena laboraatiot ja kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmä
demonstraatiot
harjoitustehtävät
moodletentti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun