Taiteellinen, tieteellinen ja tuotannollinen kehittämistyö (20op)
Toteutuksen tunnus: T26K25OJ-19002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020 - 02.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.09.2020 - 16.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 20 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 17 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Kuvataiteilijakoulutus
- Toimipiste
- Minerva, Kauppakatu 58, Tornio
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
- Opettajat
- Jari Penttinen
- Teresa Chen
- Kuvataiteen koulutus AMK
- Eija Rajalin
- Anitra Arkko
- Vastuuopettaja
- Eija Rajalin
- Ryhmät
-
T26K18SKuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2018
- Opintojakso
- T26K25OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
English: pitching skills, writing to promote one's competences and interactive skills.
Tavoitteet
Osaat suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän.
Opintojakso sisältää suomenkielen ja viestinnän osion, raportointi
Sisältö
Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä
Aika ja paikka
English contact lessons will be held in class.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus on opintojakson Moodle-alustalla
Opetusmenetelmät
Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Toteutuksen tarkemmat tiedot ja aikataulut on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä
English language is integrated in the module and during lessons students learn to use and apply appropriate terminologies for communication practices in the field of art. To show competences in written and spoken skills students deliver similar tasks as indicated for the module using English.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 20 op, opiskelijan työaikana noin 540h.
Opintojakso jakautuu luentoihin, ohjattuun työpajatyöskentelyyn sekä itsenäiseen työskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Osaat suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän. Sekä raportoida sen Lapin ammattikorkekoulun tavoitteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Sekä raportoida sen Lapin ammattikorkekoulun tavoitteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tyydyttävä
Osaat itsenäisesti suunnitella, tuottaa ja toteuttaa taiteellisen, tieteellisen tai tuotannollisen kehittämistyön/-tehtävän ja soveltaa sitä käytäntöön. Uskallat kokeilla uusia ratkaisuja käyttötarkoitukseen. Sekä raportoida sen Lapin ammattikorkekoulun tavoitteiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
NULL
Lisätiedot
Panu Pohjolan osuus alkaa käänteisen aikataulutuksen menetelmään syventymällä. Tämä aikataulu, sen eri päivitykset, päivitykseen johtavat syyt ja niiden vaikutuksen analyysi sekä pohdinta omasta työtavasta tämän ja taloudellisten realiteettien valossa, ovat toinen arviointikohta, jota Panu Pohjola tarkastelee. Hyödynnät Kokeelliset digitaaliset kuvaratkaisut kurssin tuotoksia tässä aikataulussa.
Toinen kohta on dokumentointi. Opettelemme matkapuhelimella tehtävän projektin dokumentoinnin ja tarkastelemme myös muita mahdollisuuksia ja tapoja olla dialogissa itsensä ja työryhmän sekä ympäristönsä kanssa. Raportti jossa dokumentit ja työn vaiheet ja, edelliseen liittyen, pohdinta omasta työtavasta, on esitetty, on toinen arviointikohta, jota Panu Pohjola tarkastelee. Dokumentoinnin tuotoksia hyödynnetään tuotteistaminen, brändäys ja markkinointi kurssin ( T26K26 ) suorittamisessa.
Tarkastelussa otetaan huomioon suorituksen teko ajallaan, selkeys, kattavuus, hyödynnettävyys ja pohdinnan taso. Pohdinnan on tarkoitus ensinnäkin tehdä itsellesi selväksi miten ja missä ajassa pystyt suoriutumaan asiantuntijatason tehtävistä itsenäisesti. Toiseksi sen tarkoitus on viilata työtapasi mahdollisimman hyvin sinua ja projektia hyödyttäväksi. Kolmanneksi pohdinnan olisi hyvä myös nostaa projektin tasoa ja pohdinnassa voisit avata miten tämä tapahtui ja miten onnistuit? Arvosana on vain yksi osa kokonaisarviota, muut kollegat antavat oman arviointinsa ja näiden keskiarvo muodostaa arvosanan.
Panu Pohjola käy läpi myös filmille kuvaamisen prosessin. Tämä ei ole pakollinen osuus, jos projektisi aikataulutukseen se ei sovi. Päivät ja niiden sisältö on moodlessa. Huomio skannaus, sitä voi hyödyntää myös muussa kuin valokuvien digitoinnissa.
Printtaus on kaikille yhteinen, syvennytään siihen niin, että pystyt tuomaan itse digitaalisia töitäsi analogiseen maailmaan tai toimimaan alan yritysten kanssa yhteisellä kielellä. Voimme tarvittaessa printata projektisi osia testinä tai sen vaatimusten mukaan. Osaamistasi arvioidaan kuvan säätämisen printtauskuntoon ja CMYK muunnoksen prosessin ymmärtämisen suhteen asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Jari Penttinen - Digitalisaation trendit ja nousevat teknologiat osiossa tutustut uusiin tapoihin tuottaa ja levittää digitaalista taidetta (esim. AR- ja VR- maalaukseen ja veistoon). Käytössäsi on myös Eye Tracking teknologia, jos/kun haluat analysoida teoksesi tarkastelua katseen seurannan avustuksella). Käymme läpi olemassa olevia digitaalisen taiteen kaupallisia verkkolevitysalustoja, jotka on rakennettu tekijänoikeudet huomioiden digitaalisten teosten levittämiseen ja taideteosten oikeuksien jakamiseen tietoverkoissa (yritykset, julkiset kohteet, galleriat, yksityishenkilöt jne.).
Eija Rajalin; Taiteellinen tutkimus/Taiteella tutkiminen - johdatusta kuvataiteilijan opinnäytetyöhön, taiteen tutkimuksen metodologiaa ja taiteilija tutkijana - tutkija taiteilijana ongelman asettelun avaamista. Lisäksi ohjausta kohti oman projektin loppuun saattamista